موتورسیکلت برقی

جدا از اینکه قیمت موتورسیکلت‌های برقی برای قشر اصلی خریدار این وسیله نقلیه،بسیار بالاست، قرار بود تسهیلاتی برای خرید این موتورسیکلت‌ها ازسوی دولت تخصیص پیدا کند، عملا به‌دلیل تغییر شرایط اقتصادی کشور کنار گذاشته شد

توسعه بازار موتورسیکلت‌های برقی در ایران، علاوه‌بر مشکلات حوزه فنی، اکنون گرفتاری‌هایی هم در حوزه سیاست‌گذاری دارد. پس از امضای برجام، زمزمه‌هایی برای توسعه فوری بازار این موتورسیکلت‌ها در ایران به‌گوش می‌رسید و قرار بود دولت نیز تسهیلاتی به خریداران بدهد. اما اکنون در حالی که علاوه بر کشورهای پیشرو در زمینه خودروسازی، کشورهای درجه‌دو در این زمینه هم شروع به توسعه بازار حمل‌ونقل الکتریکی کرده‌اند، ایران همچنان درگیر تایید و تکذیب‌ در این زمینه است.

به عنوان‌مثال، دولت تایلند به‌تازگی اعلام کرد تا  دهه آینده، ۳۰درصد خودروهای این کشور برقی خواهند بود. اما معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌گوید دولت وام ۸‌میلیون‌تومانی به متقاضیان خرید موتورسیکلت‌های برقی می‌دهد،  این در حالی است که برخی از دست اندرکاران صنعت موتورسیکلت از وجود چنین وامی اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، روز گذشته در این مورد گفت: «در سال گذشته برای شهرداری تهران ۴۰هزار موتورسیکلت برقی تامین اعتبار شد اما متاسفانه شهرداری اقدامی در این راستا نکرد و عملکردش در این حوزه صفر است»

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اقدامات دولت برای فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از موتورهای برقی به مهر گفت: «در این راستا جلساتی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری داشته‌ایم و قرار بر این است که نه‌تنها درخصوص موتورسیکلت‌های برقی بلکه برای جا انداختن فرهنگ اتوبوس‌های برقی هم گام برداریم.»

وی افزود: «البته اولویت ما اتوبوس‌ برقی است، اما موضوع موتورسیکلت‌های برقی را هم پیگیری می‌کنیم.»

رئیس سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: «با شهرداری تهران مذاکره کرده‌ایم و قرار شد در نوبت اول اتوبوس‌های برقی را تحویل بگیریم و سپس فرهنگ استفاده از موتورسیکلت و اتوبوس برقی را ابتدا در تهران و سپس در کشور جا بیندازیم.»

جمالی‌نژاد افزود: «هرچند اولویت ما استفاده از اتوبوس‌های برقی است اما همچنان پیگیر هستیم و فکر می‌کنم در همین دولت بتوانیم اتفاقات خوبی را در زمینه موتورسیکلت‌های برقی رقم بزنیم.»

در این میان اما معاون وزیر کشور از تخصیص وام برای خرید موتورسیکلت های برقی خبر داد. او گفت: «وامی که دولت در قالب تبصره۱۸ برای خرید این موتورسیکلت‌ها در نظر گرفت، ابتدا ۳ میلیون تومان بود اما الان به ۸ میلیون تومان افزایش یافته است.»

ازآن‌سو، به‌گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور (همان‌طور که قبلا هم گفته شد) در سال گذشته برای شهرداری تهران ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی تامین‌اعتبار شده بود، اما شهرداری هیچ اقدامی در این راستا نکرد. جمالی نژاد گفت: «شهرداری تهران اقدامی در این حوزه نداشته و می‌توان گفت عملکرد این مجموعه صفر است زیرا عملا از فرصتی که در اختیارشان قرار داده شد، استفاده‌ای نکردند.»

او ادامه داد: «البته به جز شهرداری مشهد، سایر شهرداری‌ها نیز در این حوزه عملکرد مثبتی نداشتند. تنها شهرداری مشهد اقدامات خوبی در راستای استفاده از موتورهای برقی داشته است.»

  آیا وامی در کار است؟

حال برخی دست‌اندرکاران صنعت تولید موتورسیکلت می‌گویند تسهیلات اعطایی ازسوی دولت برای خرید موتورسیکلت‌های برقی که چند سال پیش و در زمان مدیریت معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست زمزمه آن به‌گوش می‌رسید، دیگر وجود ندارد.

محمد خادم‌منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت به «دنیای‌ خودرو» گفت: «جدا از اینکه قیمت موتورسیکلت‌های برقی برای قشر اصلی خریدار این وسیله نقلیه،بسیار بالاست، قرار بود تسهیلاتی برای خرید این موتورسیکلت‌ها ازسوی دولت تخصیص پیدا کند، عملا به‌دلیل تغییر شرایط اقتصادی کشور کنار گذاشته شد.»

او ادامه داد: «حداقل قیمت موتورسیکلت‌های برقی در ایران حدود ۳۵میلیون‌تومان است و درحالی‌که شاید این موتورسیکلت‌ها کیفیتی را که از آنها انتظار می‌روند، هم ندارند. تا چند سال پیش، افراد موتورهای هوندا ۱۲۵ را با ۱۰ چک می‌خریدند، اما همین موتورسیکلت‌های معمولی حالا حدود ۲۵‌میلیون‌تومان هستند و از دسترس بخش بزرگی از اقشار کم درآمد خارج شده‌اند. تازمانی‌که دولت در این زمینه ورود نکند و مشوق‌هایی برای خرید موتورسیکلت‌های برقی به متقاضیان ارائه ندهد، به نظر نمی‌رسد انگیزه‌ای برای خرید این موتورسیکلت‌ها وجود داشته باشد، ولو اینکه اکنون توان تولید این موتورسیکلت‌ها در کشور نیز وجود دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =