بازار خودرو

در حالی که بازار خودرو طی چند هفته گذشته درپی ثبات نرخ دلار در شرایط مساعدی به سر می‌بُرد، اما یک‌باره افزایش بهای ارز باعث شد قیمت خودرو تغییر رویه دهد و روندی صعودی را در پیش بگیرد. این اتفاق در دو هفته اخیر دقیقا برخلاف نظر کارشناسان بازار بود و کسی انتظار افزایش قیمت را نداشت. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو»  همه کارشناسان به کاهش قیمت‌ها امید داشتند و حتی نزولی شدن روند نرخ ارز و مقاومت خودروسازان برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها باعث قفل شدن بازار خودرو در چند هفته اخیر شده بود. درهمین‌حال شورای رقابت تصمیم گرفت اجازه افزایش قیمت برای فصل زمستان یعنی سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ را صادر نکند که البته این امر با مخالفت شدید خودروسازان مواجه شد زیرا همچنان خود را زیان‌ده و نیازمند افزایش قیمت می‌دانند. 

طبیعتا در صورت روی دادن این اتفاق، شاهد افزایش نسبی قیمت بسیاری از خودروهای اصطلاحا داخلی توسط خودروسازان خواهیم بود. زیرا شورای رقابت، طی ماه‌های اخیر عملا از افزایش قیمت خودروهای قدیمی با درصد زیاد ساخت داخل تقریبا جلوگیری کرده و همین امر نیز باعث شده است تا خودروسازان دست به ابتکار عمل برای کاهش هزینه تولید خودروها بزنند که البته باعث تشدید مشکلات کیفی می‌شود.

با این حساب می‌توان گفت در مجموع پتانسیل روند افزایش قیمت طی چند ماه آینده وجود دارد به خصوص که ظاهرا افزایش هزینه‌های نیروی کار برای سال ۱۴۰۰ نیز بیش‌از ۳۰‌درصد در نظر گرفته شده است که همین نکته می‌تواند بر قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. 

بنابراین تنها سرعت‌گیر روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خودرو همچون سایر بازارها، می‌تواند کاهش نرخ ارز باشد. البته بهای ارز طی ماه‌های اخیر همواره تابع شرایط بین‌المللی است، به‌عبارت‌دیگر

می‌توان گفت برخلاف برخی امیدواری‌ها، این روزها خوش‌بینی‌ها نسبت‌به کاهش نرخ ارز کاهش یافته است و البته شرایط نیز نشان می‌دهد شانس چندانی برای یافتن یک راه‌حل فوری وجود ندارد. همین عامل باعث صعود دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو و ارز شده است.

در نهایت باید گفت در سال ۱۴۰۰ فقط می‌توان دو ماهِ تقریبا کم‌نوسان را برای بازار خودرو پیش‌بینی کرد بنابراین اگر گشایشی در تحریم‌ها حاصل نشود، افزایش قیمت‌ها در بهار سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

هرچند در سال‌های گذشته تحت‌عنوان ایجاد رقابت بین خودروسازان، ده‌ها خودروسازی در کشور پا گرفت که برخی از آن‌ها کوچک یا متوسط بودند و گروهی نیز حتی در سطح جهانی رقابت‌پذیر نبودند. 

نتیجه آن‌که در این‌مدت، با داشتن این تعداد خودروساز همچنان بازار رقابتی نداریم. برای آنکه در قرن ۲۱ یک خودروساز بتواند با تحولات فناورانه و همچنین تغییر سلیقه مشتری در دنیا همراه باشد، لازم است دست به سرمایه‌گذاری هنگفتی بزند تا بتواند به بازارهای بزرگ و جهانی دسترسی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =