آلبرت بیرمان

مهندس مکانیک ۶۴ساله‌ای که دنیای اسپرت نام وی را شاهکار تکرار نشدنی در زمینه ارتقا و بهبود عملکرد خودروهای اسپرت می‌داند، بخش عملکردی دو خودروساز صاحب‌نام را به‌شکل فزاینده‌ای متحول ساخت. این بهترین تعریف از «بیرمان» است.

آلبرت بیرمان در مصاحبه‌ای با مجله «کارانددرایو» گفته بود در پی علاقه‌ دوران کودکی‌اش به‌مسابقات و به‌ویژه خودرو محبوبش در آن زمان یعنی ب‌ام‌و ۳.۰ CSL تحصیلات خود را دررشته مهندسی مکانیک ادامه داده و سپس در سال ۱۹۸۳ از دانشگاه Rheinisch- Westfalische Technische Hochschule  فارغ‌التحصیل می‌شود و برای نخستین‌بار در کمپانی رویاهایش یعنی ب‌ام‌و در بخش تست سیستم تعلیق مشغول به‌کار می‌شود و درنهایت در سال ۲۰۰۰ ترفیع مقام گرفته و تا سال ۲۰۱۵ به‌عنوان مدیر بخش تحقیق و توسعه R&D باواریایی‌ها در این خودروساز حضور پررنگی داشته است.

وی سرانجام در آوریل ۲۰۱۵ به‌کمپانی هیوندای-کیاموتورز می‌پیوندد تا این کمپانی کره‌ای را نیز همانند باواریایی‌ها دگرگون سازد و این بار با تاسیس برند پرفورمنسی هیوندای N بار دیگر خلاقیت و تبحر خود را به‌اثبات می‌رساند و کارنامه کاری خود را وزین‌تر از گذشته می‌کند.

ب‌ام‌و«M۳ E۳۰»شاهکار تکرار نشدنی 

ب‌ام‌و M۳ E۳۰ محصولی جاودانه از باواریایی‌هاست که به‌رغم گذشت سه‌دهه از زمان تولیدش همچنان بسیاری از اسپرت‌دوستان هیچ‌مدل خودرویی را همانند M۳ E۳۰ و M۳ E۴۶ نمی‌دانند. اما جالب است بدانید نخستین‌پروژه موفقیت‌آمیز آلبریت بیرمان M۳ E۳۰ است و وی به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی پروژه این سدان اسپرت باواریایی در آن حضور فعال داشته است.

 بیرمان در آن زمان برای M۳ E۳۰ رول‌ گیج طراحی می‌کند و این قطعه وزن این سدان اسپرت را حدود سه‌کیلوگرم کاهش می‌دهد که در آن زمان به‌نوع خود بی‌نظیر بوده است.

همچنین بیرمان طرح شاسی تمام‌آلومینیومی را به‌مهندسان ارشد واحد تحقیق و توسعه R&D ارائه می‌دهد که البته با توجه به‌پیچیدگی‌های خاص و البته هزینه‌های ساخت آن عملی نمی‌شود.

با این وجود بیرمان از ارائه طرح‌های نوین دست برنمی‌دارد و طرح سیستم ترمز با دیسک‌های خنک‌شونده را مطرح می‌کند که بعدها این نوع سیستم ترمز در مدل‌های پرفورمنسی ب‌ام‌و یعنی محصولات M به‌عنوان یک پکیج استاندارد معرفی شد.

ب‌ام‌و سری «۱ M» کوپه نگاه متفاوت به ‌توربوشارژ

ب‌ام‌و سری ۱ M را باید کوپه‌ای جمع‌وجور اما باعملکرد بالای این خودروساز باواریایی دانست که در آن زمان جزو ۱۰ خودرو برتر در این بخش معرفی شده است. درواقع مهندسان باواریایی به‌دنبال راهی بودند تا این کوپه جمع‌وجور جسور از سایر رقبایش متمایز شود.

بیرمان با درنظر گرفتن موتور سه‌لیتری خطی و نصب سیستم پرخوران توربوشارژ روی آن بهترین راه ممکن را برای ارتقای این کوپه جمع‌وجور اسپرت پرفورمنسی ارائه داد. 

درواقع پیشرانه معروف سه‌لیتری ب‌ام‌و موسوم به N۵۴ به‌نوعی بزرگ‌ترین موتور بنزینی بوده که امکان قرار گرفتن در زیر کاپوت سری ۱ M را داشته است. فعالیت اصلی بیرمان در این تیم، کالیبراسیون کردن این موتور توربوشارژ ۳۳۵ اسب‌بخاری برای این کوپه ساب‌کامپکت سگمنت B اسپرت بوده و وی معتقد است این پیشرانه می‌تواند برای این کوپه جسور باواریایی جایگاه ویژه‌ای را نزد مخاطبانش به‌دست آورد تا بتواند به‌عنوان عضو کوچک خانواده M، میراث این خودروساز را حفظ کند.

ب‌ام‌و «X۵M» گامی در راستای پیشرفت 

خودروهای اس‌یووی همواره به‌دلیل نوع طراحی‌شان، از پیشرانه‌های قدرتمندی بهره می‌گیرند تا نیازهای مالکان خود را مرتفع سازند. نسل دوم ب‌ام‌و X۵ که هفتم جولای ۲۰۰۶ به‌بازار عرضه شد، با تغییراتی اساسی در بخش ظاهری و البته فنی مواجه شد.

اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی بود که مدیران ارشد ب‌ام‌و در نظر داشتند تا نسخه‌ای اسپرت و با عملکرد بالای این اس‌یووی لاکچری میان‌سایز را که با پسوند M شناخته می‌شود، با تفاوت‌های بسیار نسبت به‌نسخه استاندارد به‌بازار عرضه کنند.

درهمین راستا بیرمان با ارائه طرح توربوشارژ کردن پیشرانه‌ این بلندقامت محبوب باواریایی‌ سعی داشتX۵ M را به‌تمام معنا به‌یک اس‌یووی اسپرت بدل کند.

اما این مهندس مکانیک خلاق طی مصاحبه‌ای دراین‌باره گفته که طرح توربوشارژ کردن X۵ M سال‌های سال با آنچه در نظر مدیران ارشد واحد تحقیق و توسعه R&D ب‌ام‌و بوده، فاصله داشته و با این حال وی افزوده است: «با وجود آن‌که X۵ M تنها یک سال با تولید فاصله داشت، من به‌طور اساسی آن را تغییر دادم و تلاش کردم این خودرو را به‌یک مدل M پر آپشن بدل کنم.»

کیا استینگر تلفیقی از دستاوردهای جدید

پس از پیوستن بیرمان به‌تیم طراحی و مهندسی هیوندای-کیاموتورز، مهم‌ترین پروژه‌ای که در این خودروساز کره‌ای استارت خورد، کیا استینگر بود.

بیرمان درباره استینگر اینچنین می‌گوید: «فلسفه استینگر طراحی خودرویی متفاوت‌تر از نمونه‌های طراحی‌شده برای تولید انبوه است و این گرندتور اسپرت با عملکرد بالا و زیبایی خاص استایلش به‌راحتی می‌تواند استینگر را به‌گزینه‌ای برتر از یک ب‌ام‌و یا آئودی بدل ‌کند. چراکه در کالبد آن دو پیشرانه فوق‌قدرتمند قرار گرفته و موتور شش‌سیلندر ۳.۳ لیتری تویین‌توربوشارژ ۳۶۵ اسب‌بخاری و یک موتور چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم ۲۵۵ اسب‌بخاری فراتر از آنچه از یک گرندتور انتظار می‌رود را در اختیار مخاطبش می‌گذارد.»

اگرچه دراین‌باره سردبیر موتورترند، استینگر را یک شاهکار بی‌نظیر از کره‌ای‌ها به‌یمن حضور دو طراح توانا و مجرب یعنی پیتر شرایر و آلبرت بیرمان در پروژه تولید می‌داند و آن را ترکیب زیبای ژرمنی در روح کره‌ای توصیف می‌کند.

هیوندای «i۳۰ N Project C»؛ تبحر نوین بِیرمان

تاسیس بخش پرفورمنسی N برای هیوندای، طرح بیرمان برای از سرگیری فصل تازه‌ای از رقابت‌ با اروپایی‌ها بود و i۳۰ N یکی از پروژه‌هایی است که نگاه متفاوت و تحلیل دقیق و محاسبه‌شده‌ بیرمان را با خود به‌همراه دارد.

در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت ۲۰۱۹ هیوندای از هاچ‌بک باعملکرد بالای خود که نسبت به‌رقبا و هم‌کلاسانش در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود، با نام i۳۰ N Project C رونمایی کرد.

ویژگی‌هایی همچون موتور ۲۷۵ اسب‌بخاری، قطعات فیبرکربن بدنه، رینگ‌های سبک‌وزن ۲۲ کیلوگرمی و سیستم ترمز حرفه‌ای سرامیک کربنی از موارد برجسته به‌کاررفته در این هاچ‌بک اسپرت باعملکرد بالای کره‌ای است.

همچنین استفاده از قطعات فیبرکربنی بیش‌تر در بخش‌های مختلف بدنه همچون کاپوت، بادی‌کیت و اسپویلر فیبرکربنی و طراحی و بهره‌گیری از رینگ‌های فوق‌سبک از جمله مواردی است که بیرمان برای N Project C ارائه داد. 

ولستر N؛ متفاوت به‌سبک کره ‌ای 

ولستر محبوب‌ترین هاچ‌بک سه‌درِ بازار جهانی است که نسل سوم آن حاصل طرح خلاقانه پیتر شرایر و تلفیق آن با مهندسی جدید آلبرت بیرمان است.

ولستر N از دیگر هاچ‌بک‌های باعملکرد بالای جهان است که دو سال پیاپی (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) از سوی نشریات معتبری همچون «موتورترند» و «اتوکار» به‌عنوان یکی از بهترین هاچ‌بک‌های پرفورمنسی جهان معرفی شد.

قرار بود ولستر N با رقبای جدی خود همچون هوندا تایپ-آر، فولکس‌واگن گلف GTI، فورد فیستا ST و رنو مگان RS به‌رقابت بپردازد و یک‌سال پیش بیرمان از عرضه ولستر N بهره‌مند از پیشرانه‌ای قوی‌تر در کنار توربوشارژ خبر داد.

درواقع زیر کاپوت این هاچ‌بک محبوب کره‌ای یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ تتا ۲ با پاشش سوخت مستقیم با حداکثر قدرت ۲۷۵ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۵۳ نیوتون‌متری جا خوش کرده است.

هدف بیرمان از نصب چنین پیشرانه‌ای، تقابل با رقبای سرسخت و البته متمایز کردن نسل دوم این خودرو از نسل اول آن است که درهمین راستا جایگاه ویژه این هاچ‌بک در نزد خودرودوستان را باید مرهون خلاقیت بیرمان بدانیم. 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس شفیعی AU ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    با سلام و خسته نباشی ابتدا بی مقدمه بگم دمتون گرم به به به به دستمریزاد برای نویسنده این مطلب چه تیتر زیبای عالی خودم شخصا به عنوان کسی که مهندسی مکاترونیک میخونم حال کردم با تیتر دم نویسندتون گرم بعدش ی خدا قوت به تیم خوبتون موفق و پیروز باشید پیشاپیش هم سال نوتون مبارک باشه و امیدوارم سال 1400 سالی پر از خیر برکت داشته باشید ارادتمند شما مهندس شفیعی
  • Elham IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    مرسی فوق العاده بود این مطلب از دور تشکر ویژه میکنم از آقای محمدی من همیشه مقاله های فنی و تخصصی ماشین رو دوس دارم میخونم واقعا مرسی خسته نباشی خودم چون مهندسی عمران میخونم خیلی چیزها را فهمیدم ایول همین که دنیای خودرو متفاوت
  • نقاش IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    آخ آخ من چقدر این مطلبتون دوس دارم مشتی هستین درست و حسابی اصلا برید تو عمق خوندنش متوجه میشین من چی میگم بابا ایول بابا دستخوش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =