تاکسی

برای جبران وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی در شرایط کرونا که به‌دلیل کاهش ترددها دچار مشکل شده بودند، دو نهاد تسهیلاتی را در نظر گرفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهند تاکنون حدود یک‌هزار و ۴۰۰ راننده تاکسی به کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد فوت‌شدگان هم براساس اطلاعات دو منبع (اتحادیه تاکسیرانی‌های کشوری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران) بین ۱۵۲ تا ۲۰۰ نفر بوده است. از آن سو، وضعیت بیمه رانندگان تاکسی بسامان نیست و حتی اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور نیز به این موضوع معترف بوده،  این در حالی است که تسهیلات جبرانی برای کمک به معیشت تاکسیرانان، دستکم از دو منبع مختلف تهیه و پرداخت شده، در رویدادی دیگر، به تازگی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، از ستاد مقابله با کرونای شهر تهران خواست رانندگان حوزه حمل‌ونقل عمومی (و ازجمله رانندگان تاکسی) در اولویت دریافت و تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند.
 
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور روز گذشته گفت: «سازمان‌های ذی‌ربط در مورد بیمه تاکسیرانان، وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی هستند، این در حالی است که سال گذشته، تفاهمی میان سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ‌ها منعقد شد تا فرآیند حذف و اضافه در بیمه رانندگان اجرایی شود، یعنی افرادی که درحال‌حاضر به اسم راننده از بیمه استفاده می‌کنند اما درواقع راننده نیستند، باید نامشان حذف شود و درنهایت رانندگانی که پروانه فعالیت دارند به‌لیست بیمه‌شدگان اضافه شوند.»

مرتضی ضامنی گفت: «متاسفانه اکنون ۵۰درصد فهرست رانندگانی که نام آنها در سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان راننده تاکسی ذکر شده، یا راننده نیستند یا قبلا از حوزه کاری حمل‌ونقل خارج شده‌اند.»

 از رانندگان تاکسی درون‌شهری تا رانندگان تاکسی بین ‌شهری 

آبان‌ماه امسال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی وعده داد برای رانندگان حوزه حمل‌ونقل عمومی (اعم‌از رانندگان تاکسی و اتوبوس) کیت‌های تشخیص فوری کرونا تهیه خواهد شد. با این همه، براساس خبرهای منتشرشده این کیت‌ها هنوز به‌دست رانندگان تاکسی نرسیده، این در حالی است آمارهای نگران‌کننده‌ای هم از فوت رانندگان تاکسی بر اثر ابتلا به کرونا به گوش می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور می‌گوید اشاره وزیر راه‌وشهرسازی به تهیه کیت‌های تشخیص کرونا؛ رانندگان تاکسی‌های درون‌شهری را در بر نمی گیرد.

ضامنی گفت: «متولی تاکسی‌های برون‌شهری وزارت راه‌وشهرسازی است و نه اتحادیه تاکسیرانی و به صورت کلی در حوزه بین شهری تنها ۲۰ تا ۳۰هزار تاکسی فعالیت می‌کنند. این در حالی است که در حوزه شهری، تعداد ۳۲۰هزار راننده وجود دارد و ما از وزارت بهداشت درخواست تست کرونا برای این رانندگان را داشتیم و اعلام آمادگی هم کردیم، اما پاسخی مبنی‌بر موافقت و اعلام آمادگی دریافت نکردیم. این در حالی است که حدود یک‌هزار و ۴۰۰ راننده تاکسی تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۵۲ نفر از آنها هم فوت کرده‌اند.»

«دنیای‌ خودرو» در تماس با مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، اطلاعات تکمیلی در مورد رسیدگی به وضعیت رانندگان تاکسی در شرایط کرونا را جویا شد.

ضامنی در این مورد گفت: «برای جبران وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی در شرایط کرونا که به‌دلیل کاهش ترددها دچار مشکل شده بودند، دو نهاد تسهیلاتی را در نظر گرفته‌اند.» 

او ادامه داد: «مورد نخست، تسهیلات اعطایی به شاغلان در مشاغل آسیب‌دیده است که توسط وزارت رفاه و به مبلغ ۶میلیون‌تومان به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد. تعداد رانندگان تاکسی که موفق به دریافت این تسهیلات شده اند، بیش از ۱۰۴ هزار نفر بوده، این در حالی است که تعدادی از رانندگان اتوبوس نیز این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. البته، فهرست دیگری از رانندگان تاکسی هم هنوز در فهرست دریافت وام قرار دارند.» 

ضامنی ادامه داد: «از آن سو، با همکاری بنیادعلوی تسهیلات قرض‌الحسنه برای افراد آسیب دیده ناشی‌از کرونا در نظر گرفته شده که در آنجا هم بیش‌از ۱۵ هزار نفر از رانندگان تاکسی تسهیلاتی به مبلغ 2میلیون تومان دریافت کرده‌اند.»

آیا رانندگان تاکسی در اولویت هستند؟

اما ازآن‌سو به‌تازگی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در نامه‌ای به رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، خواستار اولویت‌دهی به رانندگان تاکسی و اتوبوس برای تزریق واکسن کرونا شد. 

در نامه سیدمناف هاشمی به علیرضا زالی آمده است: «همانطور که می‌دانید سهم جابه‌جایی بیش‌از ۴میلیون نفری روزانه از طریق شبکه اتوبوس و تاکسی در پایتخت، بخشی از سهم عمده حمل‌ونقل عمومی است و در مدت شیوع این بیماری در کشور، در کمال تاسف و ناراحتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران شاهد درگذشت بیش‌از ۲۰۰ نفر از همکاران زحمتکش و بدون ادعای خود بود که در صف خط‌مقدم خدمات رسانی به شهروندان بودند. باتوجه به ورود واکسن به کشور و آغاز فرآیند توزیع و تزریق آن برای همه بخش‌ های دارای اولویت و درگیر این بیماری، ما را بر آن داشت تا ضمن تشکر از زحمات حضرتعالی و همکاران، خواستار اختصاص سهمیه برای همکاران‌مان در عرصه خدمت‌ رسانی به شهروندان و مساعدت و موافقت تان برای در اولویت قراردادن این موضوع باشیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =