بورس

برای تغییر روند نزولی به ‌صعودی، تثبیت شاخص ‌کل در بالای محدوده 1.3‌ میلیون واحد از اهمیت بسزایی برخوردار است

این روزها بازار سهام در وضعیت انتظاری قرار دارد و بسیاری از نمادها گرفتار یک روند نوسانی شده‌اند که بسیار فرسایشی بوده و سهام‌داران را خسته کرده است.  از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند این روند تا شب عید نیز ادامه خواهد داشت. درچنین وضعیتی گروه خودرویی نیز به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بورس شرایط نامساعدی را تجربه می‌کند. درهمین زمینه فردین آقابزرگی و حمیدرضا افشار، دو تن از فعالان و کارشناسان بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به‌بررسی و تحلیل آخرین وضعیت بورس و گروه خودرویی پرداخته‌اند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام

تاثیر قیمت ‌گذاری دستوری بر وضعیت کلی بورس و گروه خودرویی

 چرا این روزها سهام شرکت های بورسی در حال ریزش است؟

مهم‌ترین عامل در این زمینه ناهماهنگی‌های زیاد بین متولیان بازار، دولت و مجلس است. در این‌باره، اتفاقات زیادی رخ داده که سبب شده وضعیت بورس به‌این صورت درآید. متاسفانه هر بخشی برای خود به‌صورت جزیزه‌ای عمل می‌کند؛ بدون آن‌که به‌تبعات انجام چنین کاری فکر شود. همین فرمول قیمت‌گذاری دستوری فولاد که البته سرانجامی نداشت، ازجمله کارهایی است که سبب ایجاد ریسک برای معاملات بورس می‌شود.

 قیمت‌گذاری دستوری خودرو چطور؟ آیا این موضوع برای نمادهای خودرویی نیز تبعات منفی دارد؟

قیمت ‌گذاری دستوری خودرو نیز از دیگر مسائلی است که به‌مانند قیمت‌گذاری فولاد باید برداشته شود. به‌طور کلی هرگونه قیمت‌گذاری دستوری روی کالاها و محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود یا این‌که سهام شرکت عرضه‌کننده آن‌ها در بورس وجود دارد، کار نادرستی است که باید کنار گذاشته شود تا کالاها و محصولات براساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شوند.

 در این شرایط سهام‌داران خُرد چه‌کاری باید انجام دهند؟

سهام‌داران خُرد برای جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه خود باید براساس تحلیل در بورس حرکت کنند. در این رابطه، ریزش اخیر به‌خوبی نشان داد بازار سهام جایی نیست که بشود به‌روش «باری به‌هر جهت» در آن سود کسب کرد. 

درحال‌حاضر مهم‌ترین فاکتوری که می‌تواند ریسک معاملات و سرمایه‌گذاری افراد در بورس را کاهش دهد، توجه و اهمیت ‌دادن به‌ارزیابی عایدات مستمر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بازار است. 
یعنی باید وضعیت شرکت‌ها را به‌طور دقیق تحلیل و بررسی کرد و بعد اقدام به‌خرید کرد.

 بازگشت «اعلام پیش‌ بینی سود» توسط شرکت‌ های بازار سهام چه ‌تاثیری روی معاملات آتی بورس خواهد داشت؟

EPS یا همان پیش‌بینی سود درسال ۹۶ حذف شد، اما الان دوباره شرکت‌ها موظف به‌اعلام آن شده‌اند و می‌تواند در زمینه شناسایی سهام ارزنده، پرپتانسیل و بنیادی از سوی سهام‌داران بسیار کمک‌کننده باشد. 

از سوی دیگر، افراد باید توقع خود در بازار سرمایه را از لحاظ میزان کسب سود تعدیل کنند. در این صورت اتفاقاتی که در شش ماه اول سال رخ داد، تکرار نخواهد شد.

حمیدرضا افشار، فعال و کارشناس بازار سهام

نیاز بازار؛ ورود قوی نقدینگی است نه تغییر قوانین

 آیا تغییر دامنه نوسان بورس توانست در این چند روز روند حرکتی بورس را بهبود بخشد؟

در این زمینه تنها روزهای چهارشنبه هفته گذشته و شنبه این هفته، بازار تحت‌تاثیر تغییر دامنه نوسان قرار گرفت و اکثریت بازار سبزپوش شدند. اما روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد بودیم که دوباره روند اصلاحی بر بازار حکم‌فرما شد و بسیاری نیز در صف‌های فروش قرار گرفتند. درحال‌حاضر نیز بازار سهام بیش از تغییر قوانین و عوامل بازدارنده نیاز به‌ورود قوی نقدینگی دارد.

 وضعیت شاخص کل درحال‌حاضر چگونه است؟

از نظر تکنیکالی شاخص کل بورس هنوز در کانال نزولی قرار دارد. اما به‌سقف کانال نزولی نزدیک شده‌ایم و برای تغییر روند نزولی به‌صعودی، تثبیت شاخص کل بورس در بالای محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما به‌نظر می‌رسد این مساله با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهد بود. زیرا شاخص در این چند روز هنوز نتوانسته است خود را به‌کانال امن برساند.

 آیا این روزها حال و روز گروه خودرویی مساعد است؟

با توجه به‌این‌که این صنعت بورسی، هر روز بیش‌ترین حجم معاملات را از نظر تعداد دادوستد سهام و همچنین ارزش معاملات به‌خود اختصاص می‌دهد، همبستگی زیادی بین نمادهای آن دیده می‌شود.

حرکت نمادهای این گروه بخصوص نمادهای بزرگ هم‌سو با حرکت شاخص کل مثبت بود؛ به‌طوری‌که در روزهای گذشته که شاخص سبزپوش بود، نمادهای بزرگ خودرویی ازجمله ایران‌خودرو و سایپا نیز مثبت بودند. اما طی دو روز اخیر وضعیت متفاوت شد. با این‌حال، این روزها سایپا وضعیت بهتری به‌نسبت ایران‌خودرو دارد و نقدینگی بسیار زیادی را به‌خود جذب کرده و بیش‌تر مورد اقبال بازار است.

 قطعه ‌سازان چه‌روندی را طی می ‌کنند؟

برخی قطعه‌سازان که طی این مدت رشد خوبی را تجربه کرده‌اند، طی دو روز گذشته که شاخص کل اوضاع جالبی نداشت، همچون بقیه نمادها روند نزولی را طی کرده‌اند و دچار صف فروش شده‌اند. اما درمقابل برخی دیگر از قطعه‌سازان که این مدت روند اصلاحی را پشت سرگذاشته‌اند – از جمله ایرکاپارت‌صنعت که اصلاحات قابل توجهی داشته است - این روزها صرف‌نظر از روند کلی بازار، درحال رشد هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =