خودروهای برقی

تولید خودروهای برقی به ‌دلیل برخورداری از باتری‌ های ویژه، هزینه‌ بیش‌تری نسبت به‌دیگر خودروها خواهد داشت و برای مشتری گران‌تر تمام می‌شود.

به‌طور کلی درحال حاضر خرید وسیله نقلیه برقی ارزان تمام نمی‌شود و این به‌دلیل قیمت باتری آن است. گرچه دنیا به‌سمت استفاده از خودروهای الکتریکی پیش می‌رود، اما همچنان خرید این دسته از خودروها آن‌طور که مورد پسند مشتری و مقرون‌به‌صرفه باشد، نیست.

هزینه هر کیلووات-ساعت؛ ۵۰۰ یورو

به گزارش «اخبار خودرو»، عمده‌دلیل گران‌تر بودن خودروهای الکتریکی از مدل‌های سنتی، باتری‌های به‌کاررفته در این خودروهاست و این نوع از باتری‌ها به‌تنهایی گاه تا چندین هزار یورو تفاوت قیمت ایجاد می‌کنند.

از جمله دلایل گران بودن این مدل باتری‌ها نیز استفاده از مواداولیه خاص و کمیاب در آن‌هاست. این درحالی است که فرآیند تولید این باتری‌ها نیز تا حدی گران‌ تمام می‌شود و با برآورد قیمت حدود ۵۰۰  یورو در هر کیلووات-ساعت برای یک وسیله نقلیه متوسط با ظرفیت باتری ۲۰ کیلووات، هزینه باتری این خودرو به ۱۰ هزار یورو می‌رسد.

انتظار برای کاهش قیمت باتری‌ و خودروهای الکتریکی

مواد نوآورانه باتری با تراکم انرژی بالاتر و همچنین فرآیندهای تولید بهبودیافته می‌تواند به‌معنای کاهش هزینه تولید این باتری‌ها و به‌تبع آن خودروهای الکتریکی باشد. انتظار می‌رود قیمت باتری به‌ازای هر کیلووات-ساعت به ۱۰۰ تا ۲۵۰ یورو کاهش یابد.

اگر یک منبع تامین انرژی مطمئن و مقرون‌به‌صرفه برای باتری‌های الکتریکی در نظر گرفته شود، در پی کاهش هزینه‌های مربوط به‌سوخت، قیمت نهایی خودروهای برقی تا حدی کاهش می‌یابد.

کاتد؛ گران‌ترین قطعه در باتری‌های الکتریکی

خودروهای الکتریکی درواقع از باتری‌های لیتیوم-یونی قابل شارژ بهره می‌برند. باتری‌هایی که نسخه‌هایی از ‌آن‌ها در لپ‌تاپ‌ها یا تلفن‌های همراه نیز به‌کار گرفته می‌شود. با این تفاوت که حجم مدل‌های به‌کار رفته درخودروها بسیار زیاد است تا بتوانند انرژی بیش‌تری را تامین کنند. 

گران‌ترین قطعه در این‌گونه باتری‌ها کاتد است (یکی از دو الکترودی که بار را ذخیره و آزاد می‌کند) و مواد مورد استفاده در کاتدها اغلب گران‌قیمت هستند و هزینه نهایی باتری‌ها را افزایش می‌دهند و درنتیجه موجب گرانی خودروهای الکتریکی می‌شوند.

فلزاتی مانند کبالت، نیکل و منگنز مواد گران‌قیمتی هستند که در کاتدها استفاده می‌شوند و برای استخراج و پردازش و تبدیل آن‌ها به‌ترکیبات شیمیایی با خلوص بالا، هزینه‌ زیادی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =