۱۸ فوریه؛ روز جهانی باتری

۱۸ فوریه به‌ عنوان روز باتری شناخته می‌شود و در دنیای مدرن اهمیت‌ باتری‌ها بر کسی پوشیده  نیست. چرا که باتری از کوچک‌ترین وسایل خانه گرفته تا بزرگ‌ترین تجهیزات صنعتی کاربرد دارد و این قطعه توانسته‌ از بار مشکلات زندگی بشر تا حد زیادی بکاهد. درهمین راستا طی دهه‌های اخیر این فناوری گسترده و قدرتمند، به‌کمک خودروسازی آمده و درمدل‌ها و اندازه‌های مختلف برای استفاده در آن طراحی و تولید می‌شود.

کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، آلاینده‌های زیست‌محیطی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را می‌توان از مزایای عمده صنعت‌باتری ارزیابی کرد؛ صنعتی که قدمت زیادی دارد و زندگی بشر را در ابعاد گوناگون متحول کرده است و حالا در خودروسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع، نقش موثر و پررنگی دارد.

طی سال‌های اخیر خودروسازان بزرگ جهانی به‌استفاده از باتری درمحصولات خود تمایل زیادی نشان داده‌اند و توانسته‌اند در این بخش توجه مخاطبان ناوگان‌های تجاری در سراسر جهان را بیش از پیش به‌خود جلب کنند. تا آنجا که پیش‌بینی می‌شود مطابق با سیاست‌های اتخاذشده از سوی کشورهای مختلف استفاده از خودروهای الکتریکی و برخوردار از باتری‌های حجیم طی سال‌های آتی، روال مشخص و ثابتی به‌خود بگیرد.

دراین میان برای تولید باتری‌های سربی مدرن، میلیون‌ها دلار صرف تحقیقات و نوآوری دراین صنعت شده و بر این اساس پیشرفته‌ترین فناوری ذخیره‌سازی انرژی مبتنی بر سرب با مجموعه‌ای از کاربری‌ها دراختیار بهره‌برداران از محصولات این صنعت قرار می‌گیرد.

فراتر از ذخیره انرژی برای بیش از ۲۷۰ میلیون دستگاه وسیله‌نقلیه سبک و سنگین و ۶۵ درصد لیفتراک‌ها در ایالات‌متحده، باتری‌ها منبعی از انرژی‌ تجدیدپذیر محسوب می‌شوند و با همین ویژگی از زیرساخت‌های ارتباطی یک‌تریلیون‌دلاری ایالات‌متحده محافظت می‌کنند. همچنین ارتش این کشور به‌منظور تامین نیرو برای وسایل نقلیه پشتیبانی‌کننده، شناسایی و دفع بمب از باتری‌ها بهره می‌برد.

در واقع پایداری، اطمینان و مقیاس‌پذیری، ویژگی‌هایی هستند که فناوری باتری سرب را به‌ابزار اصلی برای دستیابی به‌انرژی سبز بدل کرده‌اند و درهمین راستا نوآوری‌های مربوط به‌باتری سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا دو میلیون‌تن می‌شود.

گفتنی است باتری‌های سرب زندگی روزمره را از جهات مختلف دستخوش تغییرات مثبت کرده و این فناوری به‌ظاهر ساده، اقتصاد دنیا را با رشد چشمگیری مواجه کرده است.

به‌عنوان مثال درسال ۲۰۱۶ صنعت باتری سرب ایالات‌متحده بیش از ۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد و بیش از ۲۸ میلیارد دلار به‌اقتصاد ملی این کشور کمک کرد.

بنابراین می‌توان گفت برای تعیین «روز باتری» با هدف بزرگداشت این فناوری، دلایل بسیار زیادی وجود دارد و درهمین راستا، تولیدکنندگان و بازیافت‌کنندگان باتری‌های سرب ایالات‌متحده از این روز برای برجسته کردن مزایا و بازیافت باتری‌های سربی بهره بسیاری می‌برند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =