کد خبر: 233492
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

اسید چرب امگا ۳ یکی از اعضای خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده و احتمالاً مشهورترین آن‌ها هستند که نامش با ماهی و بسیاری مواد غذایی دیگر گره خورده است. پر بی‌راه نیست اگر امگا ۳ را ماده جادویی این روزها بدانیم که از ریزش مو تا سلامت عروق درباره تأثیرات مثبت آن ادعاهایی مطرح می‌شود.

به گزارش سلام نو، نسبت ایده‌آل امگا‌6 به امگا‌3 باید 1 به 1 و در بیشترین حالت 4 به 1 باشد، اما این نسبت در عموم افراد جامعه بین 1 به 11 تا 1 به 30 است! این اصلاً آمار خوبی نیست و باعث افزایش نگرانی‌ها و توصیه‌های روزافزون به افزایش امگا 3 شده است.

اما چرا ما تا این اندازه به امگا 3 محتاج هستیم؟ امگا 3 از سه اسید چرب تشکیل شده که عبارت‌اند از: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA). متاسفانه بدن انسان در حد اندکی قادر است، از زنجیره 18 کربنی ALA، زنجیره 20 کربنی EPA و زنجیره 22 کربنی DHA را تولید کند، در نتیجه نیاز به تامین امگا 3 از منابع خارجی دارد.

امگا 3 در ماهی‌های روغنی مثل ماهی آزاد و قزل‌آلا همچنین در کنجد، دانه کتان و گردو یافت می‌شود. روغن سویا و روغن آفتاب‌گردان نیز هر دو اسید چرب برشمرده هستند. کمبود امگا 3 آن‌چنان شایع است که بسیاری بدون نسخه پزشک و به شکل سرخود دست به مصرف این ماده می‌زنند.

اما فواید امگا 3 چیست؟ DHA ، نوعی امگا 3 ، یکی از اجزای اصلی ساختاری مغز و شبکیه چشم است. وقتی DHA را به اندازه کافی دریافت نکنید ، ممکن است مشکلات بینایی ایجاد شود. امگا 3 کافی به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل عمده آسیب دیدگی و نابینایی چشم در جهان مرتبط است.

در یک اتفاق نادر جالب است بدانید که روغن ماهی به عنوان یک روش درمانی برای ایدز مورد بررسی قرار گرفته است. این روغن یک از منابع سرشار طبیعی امگا 3 است. با این همه برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

همچنین پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی، مانع لخته شدن خون، رشد سلول‌های مغزی، جلوگیری از پیدایش و پیشروی سرطان، افزایش تراکم استخوان، پیشگیری از بیماری‌های روحی و افسردگی، پیشگیری از آلزایمر و در مجموع جوان حفظ کردن مغز از ویژگی‌ها و فواید امگا 3 است.

ویژگی دیگر امگا 3 بهبود وضعیت خواب و درمان بی‌خوابی است. مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب با بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی ، دیابت و افسردگی مرتبط است و سطح پایین امگا 3 با مشکلات خواب در کودکان و بزرگسالان همراه است. در نتیجه میزان درست امگا 3 خواب شما را نیز تنظیم می‌کند و باعث بهبود وضعیت عمومی سلامت شما می‌شود.

اما امگا 3 تنها عامل بهبود شرایط فیزیکی شما نیست. سطح پایین امگا 3 در افراد دارای اختلالات روانی گزارش شده است. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های امگا 3 می‌توانند دفعات نوسانات روانی و عود در افراد دارای اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهند و باعث کاهش رفتارهای خشونت بار شود.

با این همه باید مراقب باشید و در دام خود تجویزی امگا 3 نیافتید چون مصرف بیش از حد قرص‌های امگا 3 نیز آسیب‌های خاص خود را در پی دارد. هر چند این آسیب‌ها به طور کلی چندان خطرناک نیست، اما در صورت وجود بیماری زمینه‌ای می‌تواند حسابی دردسرساز شود.

تغییر سطوح قند خون یکی عوارض جدی مصر بیش از حد امگا 3 است، در نتیجه در صورت ابتلا به دیابت یا استفاده از گیاهان دارویی و قرص‌ها مرتبط با قند خون حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد نیز افزایش بیش از حد امگا 3 باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =