واردات کامیون‎‌ های کارکرده

حتی قطعاتی مانند آینه این خودروها نیز به‌سختی پیدا می‌شود و با قیمتی حدود ۴ میلیون تومان در دسترس متقاضیان این قطعه قرار می‌گیرد. لوازم گیربکسی، دیفرانسیل و سرسیلندر، لوازم اتاق و قطعات ساده‌تر هم در بازار داخلی بسیار سخت در پیدا می‌شوند

 با آغاز واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی به بازار داخلی به‌عنوان وسیله‌ای برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور، بحث بر سر ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات موردنیاز این بخش شکل گرفت.

برخی کارشناسان بر این باورند این خودروها بعد از سه‌سال کارکرد در نظام کشورهای اروپایی، مستهلک هستند و نیاز آن‌ها به قطعات بعد از مدت کوتاهی خود را نشان می‌دهد. بنابراین متقاضیان این خودروها نیاز بسیاری به قطعات یدکی و اصلی خواهند داشت. این در حالی است که در شرایط فعلی خودروهای سنگین موجود در کشور هم با مشکلاتی در زمینه تامین قطعات مواجه هستند.

مالکان خودروهای سنگین درحال‌حاضر هزینه‌های گزافی را برای تعمیر و نگهداری خودروهای خود می‌پردازند و این در حالی است که نمونه‌های اصلی و نو این قطعات به‌سختی در بازار کشور یافت می‌شوند و متقاضیان مجبور به خرید مدل‌های استوک هستند.

کمبود قطعه در بازار خودروهای سنگین

یکی از فعالان بازار لوازم یدکی با اشاره به کمبود قطعه در کشور گفت: «مساله خدمات پس از فروش خودروها چه در بخش تولید داخل و چه در مدل‌های وارداتی، بسیار مهم است. مسئولان باید مساله خدمات پس از فروش کامیون‌های کارکرده اروپایی را مدنظر قرار دهند. این موضوع باید پیش از واردات این خودروها حل می‌شد.» 

میلاد خاموشیان در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» اظهار کرد: «درحال‌حاضر قطعات مورد نیاز داف‌هایی که وارد کشور شده‌اند، در دسترس نیست. حتی قطعاتی مانند آینه این خودروها به‌سختی پیدا می‌شود و با قیمتی حدود ۴میلیون تومان در دسترس متقاضیان این قطعه قرار می‌گیرد. لوازم گیربکسی، دیفرانسیل و سرسیلندر، لوازم اتاق و قطعات ساده‌تر هم در بازار داخلی بسیار سخت در پیدا می‌شوند.»

هزینه گزاف تامین قطعه برای خودروهای سنگین

این فعال بازار قطعات یدکی خودروهای سنگین در ادامه افزود:  «درحال‌حاضر چند دستگاه از خودروهای داف در طرح واردات خودروهای سنگین وارد شده که به متقاضیان این طرح از تهران تحویل داده شده است.» 

وی ادامه داد: «برخی مدل‌های کارکرده داف، در گذشته و خارج از طرح نوسازی وارد شدند که تمام این خودروها با مشکل تامین قطعه مواجه هستند.» خاموشیان بیان کرد: «برخی تعمیرکاران هزینه‌های سنگینی را برای تعمیرات برخی قطعات اعلام می‌کنند. به‌عنوان مثال تعمیر ساده گیربکس حدود ۱۰میلیون تومان برای مالکان این خودروها هزینه دارد.» 

وی با اشاره به شرایط سخت و دشوار تامین قطعه برای خودروهای تجاری در کشور اظهار کرد: «درواقع شرایط به‌گونه‌ای است که هر قیمتی از سوی تعمیرکاران اعلام شود، مالکان خودروها مجبور به پرداخت هستند.»

کاهش چشمگیر تیراژ تولید تجاری‌ها

رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع خودرویی کشور نیز درخصوص وضعیت تامین قطعه خودروهای سنگین باری در کشور بیان کرد: «به‌طور کلی تولیدکننده قطعات سنگین در کشور زیاد نیستند و استقبالی از تولید تمام قطعات این خودروها در کشور نمی‌شود.» 

احمدرضا رعنایی با اشاره به دلیل کاهش قطعه در کشور عنوان کرد: «دلیل اصلی این اتفاق آن است که تولید خودروهای تجاری از نظر خــــــروجی و تیراژ در کشور به‌شـــــدت کاهش یافته است.»

وی توضیح داد: «یکی از مولفه‌های اصلی تولید، تیراژ است که با کاهش آن، تولید صرفه اقتصادی را برای تولیدکننده از دست می‌دهد. قطعات یدکی داخل بازار هم زمانی افزایش می‌یابد که یک تولیدکننده داخلی برای خط کارخانه تولید کند و بخشی از این قطعات را در بازار هم به فروش برساند.» وی گفت:‌ «به این دلیل که تولید برای خط کاهش پیدا کرده، تولید داخل با مشکل مواجه شده است.»

نقش وزارت صمت در تامین قطعات مورد نیاز تجاری‌ها

رعنایی با اشاره به سایر مشکلات این بخش اظهار کرد:‌ «مواردی مانند افزایش قیمت ارز و مشکلات مربوط به واردات باعث شده است موجودی کالای بازرگانان در کشور کم شود و خلأیی برای نیازهای خودروهای سنگین به قطعات یدکی به وجود بیاید. بر این اساس، مالکان خودروهای سنگین با مشکلات مواجه هستند.»

وی توضیح داد: «افزایش نرخ ارز، مشکلات مربوط به ثبت سفارش و ترخیص از گمرک و انتقال ارز به طور رسمی به سایر کشورها دست‌به‌دست هم داده و باعث شده‌اند که واردات کاهش پیدا کرده و نیاز داخلی به این قطعات با مشکل مواجه شده است.»

وی در پایان به اشاره به نقش وزارت صمت در تامین قطعات مورد نیاز خودروهای تجاری خاطرنشان کرد: «وزارت صمت برای واردات این قطعات تاکنون مانعی ایجاد نکرده است. این وزارتخانه بعد از برگزاری جلسات، نسبت به استعلام حجم ساخت داخل قطعات اقدام می‌کند و در صورت نبود نمونه‌های داخلی، مجوز لازم برای واردات قطعات را صادر می‌کند.»

کامیونت ‌هایی که کمپر می‌شوند

کمپرهایی که شبیه خانه هستند و چارچوب آن مانند حرف A در زبان انگلیسی است طرفداران زیادی دارند؛ چون سبک‌تر هستند، راحت‌تر سوار می‌شوند و نور  ورودی به آن به‌مراتب بیشتر است. مهم‌تر این‌که در برابر عناصر بیرونی مثل باد و توفان و ... محافــــظت بیشتری ایجـــــاد می‌کنند. 

شرکتی به نام آلینر Aliner کمپری تولید کرده که در اصطلاح پاپ آپ pop-up است، یعنی به‌راحتی سر هم می‌شود و همان‌طور که از اسم آن پیداست، مثل چادرهای مسافرتی به راحتی جمع و باز می‌شود و به دلیل چارچوب حرفA مانند، فضای داخلی آن بسیار وسیع است تا جایی که وقتی به‌طور کامل باز می‌شود، ۴ نفر می‌توانند در آن راحت باشند. 

این کمپر را ون لایف تریدر Vanlife Trader در معرض فروش قرار داده است که می‌توان جداگانه یا با کامیونت ۴X۴ اورلندینگ میتسوبیشی مدل ۲۰۰۸ فوسو Fuso خریداری کرد.

این کمپر را می‌توان روی هر کامیونتی که قسمت بار آن مسطح بوده قرار داد. امکان یدکی‌کشی آن به‌صورت جدا از خودرو هم امکان‌پذیر است.

این کمپر را می‌توان در ۱۵ دقیقه مثل چادر جمع کرد. وقتی باز می شود،  این کمپر به دوش داخلی و پنل خورشیدی مجهز است.

قیمت این کمپر ۲۲هزار دلار تعیین شده که با کامیونت میتسوبیشی به ۴۷هزار دلار می‌رسد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا همه لوازم داف تو بازار فراوون هست شرکتهای مونتاژ کننده کامیونهای چینی بهتره بهونه بهتری برای جلوگیری از واردات کامیونهای سه سال کارکرده پیدا کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =