سرب باطری

بررسی وضعیت بازار لوازم‌یدکی از کاهش قدرت خرید مردم به‌دلیل افزایش نرخ ارز و بحث محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا طی سال جاری حکایت دارد.

بازار باتری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت‌تاثیر قیمت ارز و همچنین کاهش تردد و استفاده کمتر از خودروها در سال جاری شرایط خوبی ندارد. این درحالی است که طی ماه‌های گذشته به‌دلیل مشکلاتی که برخی تولیدکنندگان درخصوص فروش باتری ایجاد کردند، این امر به ‌وخامت حال این بازار افزود.

این روند درحالی طی زمستان ادامه داشته که پیش‌بینی می‌ شود با نزدیک شدن به‌ فصول گرم‌ سال میزان خرید باتری نیز اوج بگیرد. هرچند به‌نظر می‌رسد طی این مدت و با خیز جدید ویروس کرونا و قرنطینه احتمالی طی هفته‌های آینده، بازهم بازار لوازم‌یدکی و باتری با چالش مواجه شود.

درهمین راستا گزارش میدانی خبرنگار «دنیای ‌خودرو» از بازار خیابان امیرکبیر تهران از رکود عمیق در بخش باتری خودرو حکایت دارد و فعالان بازار باتری در این خصوص می‌گویند با توجه به‌شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرهای توریستی و مسافری، قطعا میزان تردد در جاده‌ها درایام نوروز و تعطیلات به‌شدت کاهش می‌یابد. بنابراین به‌نظر می‌رسد میزان خرید باتری نیز به‌شدت کاهش یابد.

درهمین راستا فروشندگان باتری در بازار تهران وضعیت فعلی را نامناسب ارزیابی می‌کنند و امیدوارند با فروکش کردن تب ابتلا به‌بیماری و برداشته شدن محدودیت‌ها میزان خرید باتری نیز افزایش یابد.

یک فعال بازار باتری درخصوص چشم‌انداز فروش باتری طی ماه‌های آینده به‌خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «به‌نظر می‌رسد شرایط فروش باتری و رکود در بازار طی ماه‌های ابتدایی سال جدید نیز ادامه داشته باشد. چرا که علاوه‌بر نبود متقاضی به‌دلیل شیوع بیماری، اردیبهشت‌ماه نیز مصادف با ماه مبارک رمضان شده و بازار به‌شکل سنتی با رکود خرید و فروش مواجه خواهد شد.»

فعالان بازار باتری همچنین بر این نکته دارند که درحال حاضر میزان زیادی باتری خودرو در انبار کارخانجات دپو شده و بازار نیز کشش توزیع و مصرف آن را ندارد.

پیش‌بینی فعالان بازار از وضعیت در سال آینده نیز چندان خوشبینانه نیست و مدام به‌رکود در این بخش اشاره می‌شود.

به‌گفته یکی از فعالان قدیمی حوزه باتری، درصورتی که تولیدکنندگان فکری به‌حال میزان تولید خود نکنند، حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی درحوزه تولید و فروش باتری درمعرض خطر قرار می‌گیرند.

این فعال معتقد است باید میزان تولید و عرضه محصول از سوی تولیدکنندگان مدیریت شود. یعنی با کاهش عرضه نسبت به‌تقاضا، این بازار تا حدی رونق پیدا خواهد کرد و حداقل زیرفروشی‌ها کمتر شده و محصول نهایی با سود معقولی به‌دست مشتری می‌رسد.

درعین حال به‌نظر می‌رسد هم‌زمان با آغاز واکسیناسیون کرونا در سطح گسترده و همچنین به‌پایان رسیدن ماه مبارک رمضان در اواخر خردادماه و شروع تعطیلات تابستانی، سفرها بیش از گذشته رونق بگیرد که این امر به‌خودی خود رونق را به‌بازار بازمی‌گرداند و تولیدکنندگان از همین حالا باید به‌فکر تامین محصول به‌میزان کافی برای توزیع در فصل تابستان باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =