کد خبر: 233559
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
کرونا

هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این مورد اتخاذ و اعلام نشده است. اما بین وزارت میراث فرهنگی و بهداشت، حرف‌ها رنگ و بوی یک‌دستی ندارند. وزارت گردشگری بر انجام سفرهای ایمن معتقد است و وزارت بهداشت مردم را از سفر باز می‌دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ۰۶ اسفندماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « دورخیز سفرهای نوروزی برای شیوع کووید-۱۹ » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

نوروز ۱۴۰۰؛ حتما تعطیلات سخت و حتی خطرناکی است، هرچند مدیریت و کنترل آن به‌دلیل سابقه یک‌ ساله ‌اش، به نظر ساده ‌تر و سهل‌ تر می‌رسد.

شمال کشور، یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری و سفر در تعطیلات و به‌خصوص نوروز است. راه‌های منتهی به استان‌های شمالی از هفته آخر قبل‌از تعطیلات به‌صورت زنجیره‌ای قفل می‌شود و رفت‌وآمدها ادامه پیدا می‌کند تا هفته‌ بعد از تعطیلات.

سال گذشته ماموران با تب‌سنج در مبادی ورودی و خروجی شهرها ایستاده بودند و مسافران را غربال می‌کردند، هرچند نتایج بعدی، آمار مبتلایان و میزان مرگ‌ومیرها نشان داد این شیوه چندان کارآمد نبوده و کارگر نیفتاده است.

گسترش بیش از پیش پاندمی و قرمز شدن تمام شهرهای کشور، منجر به اعمال سیاست‌های تازه‌ای شده یعنی چندماهی است که رفت و آمدها کنترل و محدودیت‌هایی اجرا می‌شود و خودروها با اما و اگر بین شهرها رفت‌وآمد می‌کنند، اما هیچ‌گاه میزان سفرهای بین‌شهری به صفر نرسیده است و همچنان مسافران شهربه‌شهر می‌چرخند و اتفاقا ادعای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نیز دارند! 

البته این محدودیت ‌ها تنها مختص به خودروهای شخصی است و سایر وسایل حمل‌ونقل اجازه دارند مسافران را شهربه‌شهر ببرند و قرنطینه را بشکنند. اکنون، در آستانه نوروز و تعطیلات، بسیاری عزم‌سفر کرده و راه‌های میان‌بر را هم انتخاب کردند، اگرچه نمایندگان برخی شهرهای شمالی هشدار داده‌اند هجوم مسافران نوروزی وضعیت آنها را یک‌بار دیگر وخیم می‌کند و سرخی رفته را به شهرها باز می‌گرداند.

با این حال هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این مورد اتخاذ و اعلام نشده است. اما بین وزارت میراث فرهنگی و بهداشت، حرف‌ها رنگ و بوی یک‌دستی ندارند. وزارت گردشگری بر انجام سفرهای ایمن معتقد است و وزارت بهداشت مردم را از سفر باز می‌دارد. 

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است: «ممکن است سازوکار جدیدی برای تعطیلات نوروزی داشته باشیم؛ هم برای اینکه مردم از تعطیلات عید استفاده بهتری کنند و هم برخلاف گذشته که هدف گردشگری ما چند شهر و استان بود، تغییر کند و آن را به اکثر استان‌های کشور توسعه دهیم. یعنی این‌طور نباشد که در شمال، مشهد و اصفهان و شیراز خیلی تراکم باشد و در برخی استان‌ها خبری نباشد.» 

این نقل‌قول، بیش‌از آن که نگرانی از شیوع دوباره کووید-19 در آن مشهود و ملموس باشد، اجرای سیاستی قدیمی را دنبال می‌کند تا توزیع گردشگران در شهرهای مختلف کشور متوازن شود.

هتل‌های کشور نیز اعلام کرده‌اند مسافران نوروزی از هم‌اکنون می‌توانند روزهای موردنظرشان را رزرو کنند. به نظر می‌رسد با وجود آن که یکسری محدودیت‌ها در شهرها برقرار است و کسب‌وکارها برای جلوگیری از بحران باید تعطیل شوند و تردد در شهر بعد از ساعت ۹ ممنوع است، اما سفرهای نوروزی برقرار خواهد بود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =