تولید اتوبوس ‌های برقی تولید داخل و ارائه آن‌ها به ناوگان شهری در مشهد

شرکت دانش ‌بنیان مجری طرح موظف شده است مشخصات فنی اتوبوس را ظرف مدت یک‌هفته به شهرداری مشهد ارائه دهد تا با احصای نیازهای فنی و توانمندی‌های مورد نیاز حرکت در مسیر تولید آغاز شود. همچنین مجری، هزینه برآوردی اتوبوس را به همراه سهم مشارکت و پیشنهاد درباره میزان مشارکت طرف کارفرما اعلام می‌ کند

در ماه‌های اخیر ضرورت تولید و بهره‌وری اتوبوس‌های الکتریکی در کشور بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. تا آنجا که خودروسازان بزرگ داخلی مانند ایران‌خودرودیزل برای تولید این خودروها اعلام آمادگی کرده‌اند. پیش از این نیز وعده تولید این خودروها تا خرداد سال آینده در کشور داده شد. لزوم استفاده از فناوری‌هایی مانند اتوبوس‌های الکتریکی در شرایط امروزی بیش از پیش نمایان شده و همگام شدن شهرهای بزرگ و آلاینده با تکنولوژی‌هایی که بتواند از میزان آلایندگی‌ها کم کرده و از محیط‌زیست حفاظت کند، به یک الزام تبدیل شده است.

در همین راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حوزه حمل‌ونقل پیشرفته ورود کرده‌ و توان خود را برای ورود فناوری به حوزه حمل‌ونقل به نمایش گذاشته‌اند. به‌تازگی نیز تفاهم‌نامه‌ای برای تولید اتوبوس‌های برقی داخلی و ارائه آن‌ها به ناوگان شهری مشهد منعقد شده است.

همکاری شهرداری مشهد و شرکت دانش‌ بنیان

به گزارش «اخبار خودرو»، در هفته جاری تفاهم‌نامه‌ای برای تولید اتوبوس‌های برقی تولید داخل و ارائه آن‌ها به ناوگان شهری در مشهد منعقد شد. مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و محمدرضا کلانی؛ شهردار مشهد انجام شد. 

این تفاهم‌نامه‌ به منظور توسعه اتوبوس‌های بردافزا، با مشارکت یک شرکت فناور فعال در این حوزه منعقد شد که براین اساس و با تکیه بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تولید نمونه آزمایشی یک دستگاه اتوبوس برقی، در دستور کار قرار می‌گیرد تا مسیر ورود فناوری‌های بومی به حمل‌ونقل شهری هموار شود.

این تفاهم‌نامه همکاری توسط منوچهر منطقی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و وحید اصفهانیان؛ مدیرعامل شرکت دانشگاهی انرژی نوآور افق به امضا رسید. با انجام فرآیند تولید اتوبوس‌های فناور در صورت موفق بودن تست‌های میدانی، قراداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بردافزا نیز منعقد خواهد شد.

ویژگی‌ اتوبوس‌های الکتریکی ساخت داخل

اتوبوس‌هایی که قرار است براساس این تفاهم‌نامه تولید شده و به ناوگان داخلی عرضه شوند، در سگمنت مدل‌های بردافزا یا هیبرید خواهند بود. این محصول از دو نوع منبع سوختی برای حرکت استفاده می‌کند و با کمک گاز و برق شهری، خدماتی با کیفیت‌تر و آلایندگی پایین‌تر از نمونه‌های پیشین اتوبوس‌ها ارائه می‌دهد. 

در این تفاهم‌نامه همکاری شرکت دانش‌بنیان مجری طرح موظف شده است تا مشخصات فنی اتوبوس را ظرف مدت یک هفته به شهرداری مشهد ارائه دهد تا با احصای نیازهای فنی و توانمندی‌های مورد نیاز حرکت در مسیر تولید آغاز شود. همچنین مجری، هزینه برآوردی اتوبوس را به همراه سهم مشارکت و پیشنهاد درباره میزان مشارکت طرف کارفرما اعلام می‌کند.

شهرداری مشهد؛ یک گام جلوتر از تهران

پیش از این، آخرین اخبار در خصوص تولید اتوبوس‌های تولید داخل مربوط به تولید اتوبوس‌های برقی تا خرداد ۱۴۰۰ می‌شد.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مرکز طرح‌های کلان این ستاد درخصوص ایجاد زیست‌بوم وسایل نقلیه برقی همچون اتوبوس اعلام کرده بود: «این پروژه و پلت‌فرم اتوبوس برقی با عمق بومی‌سازی ۸۰درصد پیش می‌رود که با همکاری یک شرکت ایرانی درحال انجام است.»

سیدشهریار زینی همچنین خبر داده بود: «این نخستین پروژه ستاد اتوبوس برقی بود که طبق برنامه‌ها قرار است در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی شود.»  

طبق اعلام زینی، قرار بود تولید این اتوبوس‌ها در بستر یکی از اتوبوس‌سازان دیزلی انجام شود. وی عنوان کرد:‌ «مجری این پروژه، دانشگاه تهران است و تلاش می‌شود با حمایت‌های شهرداری تهران و شرکت تولیدکننده این پروژه، به نقطه خوبی برسانیم.» حالا اما به نظر می‌رسد شهرداری مشهد یک گام جلوتر از شهرداری تهران برای به سرانجام رساندن این پروژه حرکت می‌کند.

هموارسازی مسیر الکتریکی ‌سازی

ورود شرکت‌های خودروسازی یا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به ناوگان حمل‌ونقل کشور، می‌تواند روزنه‌ امیدی برای رهایی از خودروهای دیزلی و حرکت به سمت برخورداری از ناوگان عمومی پاک باشد. همچنین کاهش وابستگی به خودروسازان خارجی و واردات به تبع افزایش سطح داخلی‌سازی این خودروها در کشور، نیاز بازار داخلی را به فناوری‌های غیربومی کاهش می‌دهد.

بنابراین انتظار می‌رود دولت و سایر سازمان‌های ذیربط از پیشگامان این صنعت نهایت حمایت را به عمل آورند تا راه برای ورود تمام سرمایه‌گذاران در این بخش هموار شود و صنعت حمل‌ونقل عمومی شاهد سرمایه‌های کلان به این بخش و توسعه روزافزون باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =