حفظ تایرها در دوران قرنطینه

طبق گزارش اخیر مسیریاب «وِیز» رانندگی در سطح دنیا تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. 

شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را پدید آورده است و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مجبورند به خاطر شکستن زنجیره انتقال، اوقات خود را در قرنطینه خانگی سپری کنند. این مساله سبب شده رفت‌وآمد در مسیرهای عمومی به کمترین حد ممکن برسد. طبق گزارش اخیر مسیریاب «وِیز» رانندگی در سطح دنیا تا ۶۰درصد کاهش یافته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، به منظور پیشگیری از صدمه دیدن تایرها در دوران قرنطینه و حفظ آنها در وضعیت بهینه، نشریه تخصصی Tyre Reviews اخیرا با انتشار یک  ویدئو، رعایت چند نکته را به مالکان خودرو توصیه کرده است. چنانچه شما هم مجبورید برای مدت نسبتا طولانی (مثلا چند هفته) خودرویتان را در جایی متوقف کنید، می‌توانید با رعایت این نکات میزان آسیب دیدگی تایرها را به حداقل برسانید.

بازبینی و بررسی دقیق تایرها قبل از پارک

در گام نخست باید تایرها را با دقت بررسی و هرگونه ذرات و گردوغبار را از آنها پاک کرد. برای این کار می‌توان از همان روش سنتی ابر و کف کمک گرفت. در کارواش‌ها معمولا از آب پرفشار برای تمیز کردن تایرها استفاده می‌شود، Tyre Reviews  این روش را به خاطر احتمال صدمه به دیواره تایر مناسب نمی‌داند.

امواج فرابنفش نیز برای تایرها مضر هستند، به همین دلیل چنانچه قرار است خودرو زیر آفتاب بماند، پیشنهاد می‌شود جداره‌ها با واکس‌های محافظ UV پوشانده شوند. بستن سر والف (والو) تایر نکته دیگری است که Tyre Reviews توصیه می‌کند.

افزایش فشار باد تایر

حتما می‌گویید استفاده از جک برای همه امکان‌پذیر نیست. در این حالت می‌توان به شیوه افزایش فشار باد تایر متوسل شد. با این کار لاستیک‌ها مقاومت بیشتری در برابر وزن سنگین خودرو پیدا می‌کنند. برای اینکه بدانید تا چه حد می‌توانید فشار باد تایرها را افزایش دهید، باید به مشخصات مندرج در دیواره لاستیک توجه کنید.

جابه‌جایی خودرو هرچند وقت یک ‌بار

پس از افزایش فشار باد تایرها و پارک خودرو در مکان مناسب، باید هر چند روز یا نهایتا هر هفته یک‌بار، خودرو را جابه‌جا کرد تا فشار مداوم فقط بر یک قسمت ثابت از تایرها نباشد. حرکت دادن خودرو به اندازه ۳۰‌سانتی‌متر برای تحقق این هدف کافی است.

استفاده از نگهدارنده‌های مخصوص

قطعات جانبی ویژه‌ای برای قرار گرفتن زیر چرخ‌ها طراحی شده‌اند. این قطعات نقش نگهدارنده را ایفا می‌کنند و دارای یک قوس مشابه تایر هستند. با گذاشتن این قطعات در زیر هر چهار چرخ، فشار پخش و از احتمال مسطح شدن قسمتی از لاستیک که با زمین در تماس است، تا حد زیادی پیشگیری می‌شود. درگیر نکردن ترمز دستی، نکته دیگری است که باید مدنظر قرار بگیرد. 

چنانچه لنت و دیسک برای مدتی طولانی باهم در تماس باشند، احتمال دارد به‌هم‌بچسبند یا فرسوده شوند. از این رو توصیه می‌شود برای ثابت نگه داشتن خودرو آن را در دنده قرار دهید یا از همان نگهدارنده‌های مخصوص یا استاپر (قطعه‌ای که برای قرار گرفتن جلوی چرخ‌ها طراحی شده و نقش سنگ را به روشی با کلاس‌تر ایفا می‌کند!) استفاده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =