بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز ‌چهارشنبه ۶ اسفند بالغ بر ۴۵۰ میلیارد سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۴۵میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش‌ سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران، فنرسازی زر، مهندسی نصیرماشین، صنایع ریخته‌گری ایران، ایران‌خودرو دیزل، بهمن‌دیزل و سازه‌پویش منفی خوردند. این در حالی است که تعدادی از نمادهای قطعه‌ساز خریدار نداشتند و خروجی پایانی آن‌ها صفر بود.

بدین‌ترتیب هیچ نمادی از گروه خودرویی در معاملات روز شنبه مثبت نشد. ازسوی‌دیگر، در معاملات دیروز گروه خودرویی طی ۵هزار نوبت معاملاتی، ۲۵۲میلیون سهم به ارزش ۷۵میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر ۲۲۴هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل بورس نیز روز شنبه با کاهش بیش‌از ۱۱هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۱۹۳هزار واحدی قرار گرفت.

دلایل ایجاد روند نزولی

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند دلایل متفاوتی باعث ایجاد روند نزولی شاخص بورس طی ایام معاملاتی اخیر شده است. باتوجه به اخبار خوبی که از توافق دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یک برنامه سه‌ماهه هماهنگ‌شده منتشر شده بود، پیش‌بینی می‌شد بازار سرمایه واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نشان دهد.

اما در روز بعد از این تصمیم و در لحظات ابتدایی معاملات بورس، شاهد واکنش مجلس نسبت‌به این ماجرا بودیم که حتی بررسی ردیف بودجه هم از دستور کار مجلس خارج شد تا به این موضوع بپردازد. در نهایت تقابل میان مجلس و دولت باعث افت دسته‌جمعی نمادها و ایجاد فضای ترس در بازار شد.

تغییر دامنه نوسان؛ همیشگی یا موقتی؟

برخی شائبه‌ها مبنی‌بر این‌که سازمان بورس قصد ادامه‌دادن تغییر دامنه نوسان برای مدت طولانی را ندارد نیز بر روند بازار تاثیرگذار بود و زمینه ایجاد صف‌های فروش را برای اکثر نمادهایی که صف فروش آن‌ها جمع‌آوری شده بود، فراهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =