تردد تانکرهای باری مرز افغانستان

در افغانستان سوخت بسیار گران است، بنابراین از فرآورده‌های نفتی ایران استفاده کرده و این محموله‌ها را در طول مسیر با مشعل و کوره‌ای که در کامیون‌های خود نصب کرده‌اند گرم می‌کنند تا وقتی به جایگاه تخلیه می رسند، یکی‌دو ساعت معطل گرم‌شدن قیر نمانند. درواقع رقابتی بین این افراد ایجاد شده که متاسفانه ایمنی را از بین برده است

به گزارش «اخبار خودرو»، با کاهش حجم بار برای خودروهای تجاری و ناوگان‌ حمل‌ونقل داخلی، فعالیت این خودروها در حوزه‌هایی که همچنان فعال هستند و تولید بیشتری دارند، افزایش یافته است. بنابراین دیده می‌شود بسیاری از مالکان این خودروها برای آن‌که دچار خواب خودروهایشان نشوند با تجهیز و تغییر کاربری خودرو به ناوگان شرکت‌های بزرگ ورود کرده‌اند. همچنین به دلیل پایین‌بودن نرخ فرآورده‌های نفتی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، صادرات این مواد برخلاف دیگر موارد هنوز از رونق نیفتاده است. بنابراین شاهد تردد تانکرهای باری کشورهای منطقه در ایران هستیم.

سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان شاید بزرگ‌ترین مشتریان این کالای صادراتی ایران باشند. آن‌چه تردد این خودروها را با مشکلاتی مواجه می‌کند، رعایت موارد ایمنی ازسوی رانندگان این خودروهاست. به‌گفته یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور عدم رعایت استانداردها می‌تواند منجر به ایجاد فاجعه شود.

حمل خطرناک بارهای نفتی توسط برخی شرکت‌های خصوصی

این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور که خواست در این گزارش نامی از او برده نشود، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «پیش از این، حمل بارهای نفتی که از ماده حلاّل برخوردار هستند، به‌صورت صحیح زیر نظر شرکت نفت اجرا می‌شد. این شرکت هم به تمام خودروهایی که مواد نفتی بارگیری می‌کردند، استانداردهایی را ارائــــه می‌کرد و خودروهای باری هم ملزم به اجرای این موارد بودند.» 

وی افزود: «اما بعد از آن‌که این کارها به شرکت‌های خصوصی کوچک و بزرگ داخلی سپرده شد، الزام به رعایت این استاندارد و البته نظارت برای اجرای درست آن‌ها کاهش یافت.» 

مشعل روشن زیر بار قیر!

وی در این زمینه به حمل قیر در کشور اشاره و بیان کرد: «در این میان می‌توان به تانکرهای حمل قیر اشاره کرد که متاسفانه برخی از آنها استانداردهای حمل را زیر پا می‌گذارند.» 

وی اظهار کرد: «با توجه به آن‌که روند تخلیه بار این خودروها، تقریبا زمان‌بر است، به‌تازگی در خودروهایی که قیر حمل می‌کنند، کوره نصب شده است.» وی اظهار کرد: «به‌عبارت‌دیگر، در خودروهایی که کار حمل قیر را انجام می‌دهند، هنگام حرکت مشعل روشن می‌شود تا هنگام رسیدن به جایگاه تخلیه، زمان کمتری توقف داشته باشند.» 

این فعال حمل‌ونقل کشور در ادامه تاکید کرد: «در بار این خودروها حلاّل وجود دارد که روشن‌کردن هر شعله‌ای اطراف آن می‌تواند مشکلات بزرگی بیافریند.»

کوره مشعل برای گرم نگه‌داشتن و تخلیه سریع بار

وی با اشاره به شرایط مورد نیاز تخلیه چنین بارهایی تصریح کرد: «بارهایی مانند قیر در شرایط کاملا ایمن و استاندارد تخلیه می‌شوند. هنگام تخلیه بار، این خودروها به محیطی وارد می‌شوند که آتش‌نشانی با تجهیزات کامل حضور دارد و مسائل ایمنی رعایت می‌شود؛ خودروها برای مدت زمان مشخص یک یا دو ساعت با استفاده از این مشعل‌ها، بار خود را گرم می‌کنند تا تخلیه راحت‌تر انجام شود.» 

وی ادامه داد: «این در حالی است که به‌تازگی حمل‌کنندگان این بارها، برای آن که هنگام تخلیه بار معطل نشود و کار را سریع‌تر انجام دهند، روی کامیون‌ها کوره مشعل نفتی نصب کرده و در مسیر بار خود را گرم می‌کنند.»

فاجعه مرز افغانستان و ضرورت ورود نهادهای قانونی

وی با اشاره به اهمیت رعایت ایمنی و استاندارد در خودروهای حمل بارهای نفتی گفت: «موضوعی که برای انجام این کار مدنظر قرار گرفته نمی‌شود، ایمنی سایر خودروهاست. این کامیون‌ها هنگام روشن‌شدن می‌توانند دچار انفجار شوند.» 

وی ادامه داد: «همچنین هنگام تصادفات با خودروهای دیگر، این کامیون‌ها احتمالا آتش می‌گیرند و خطراتی را برای سرنشین کامیون و سایر خـــودروها ایجاد می‌کنند.» 

وی با اشاره به فاجعه‌ای که در مرز ایران و عراق رخ داد، گفت: ظاهرا در مرز ایران و افغانستان هم اتفاق مشابهی روی داده است. در افغانستان سوخت بسیار گران است، بنابراین از  فرآورده‌های نفتی ایران استفاده کرده و این محموله‌ها را در طول مسیر با مشعل و کوره‌ای که در کامیون‌های خود نصب کرده‌اند گرم می‌کنند تا وقتی به جایگاه تخلیه می‌رسند، یکی‌دو ساعت معطل گرم‌شدن قیر نمانند. درواقــــع رقابتی بین این افراد ایجاد شده که متاسفانه ایمـــــنی را از بین برده است.

وی در پایان بیان کرد:‌ «ارمنستان، ترکیه و افغانستان جزو کشورهای مقصدی هستند که این کار را انجام می‌دهند. خطر این اقدام ممکن است گریبان یکی از پالایشگاه‌های کشور را بگیرد و نیاز به ورود پلیس راهور و سازمان‌های دیگر دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =