کد خبر: 233670
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
فاز جاده‌ای مقابله با کرونا

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « تصمیم دیرهنگام دولت برای سفرهای نوروزی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

تقریبا دو هفته تا پایان سال، فرارسیدن نوروز و تعطیلات مرتبط با آن باقی مانده؛ روزهایی که سرآغاز سفرهای شهروندان است.  مسافرت‌هایی که هم‌زمان با تعطیلات شروع نمی‌شوند زیرا تجربه سال‌های اخیر نشان داده است هفته پایانی سال، جاده‌ها و سایر مسیرهای رفت‌وآمد اعم‌از هواپیما، قطار و ترمینال‌های مسافربری در قُرق کامل مسافرانی هستند که قرار است نوروز را در جایی دیگر بگذرانند. 

هرچند پیش‌تر نیز محدودیت‌هایی برای سفر اعمال شده اما این ممنوعیت تنها مشمول خودروهای سواری و شخصی است. پس در این شرایط مسافران می‌توانند با سایر وسایل حمل‌ونقل حتی به قرمزترین شهرهای کشور هم سفر کنند. اما جز محدودیت سفر؛ تصمیم‌ها، ممنوعیت و محدودیت‌های دیگری معرفی و اعلام نشده  است و تنها زمزمه‌هایی در مورد شهرهای قرمز شنیده می‌شود.

 غیر از آن نیز فرضیه‌هایی در مورد سفرهای نوروزی مطرح است که ارتباط مستقیمی با تعداد مرگ‌های ثبت‌شده دارند آن هم در شرایطی که هشدارها در مورد کرونای انگلیسی جدی‌تر شده و دیگر رعایت پروتکل‌های پیشین راهگشا نیستند،  چنانکه پیشنهاد می‌شود برای حفاظت از سه‌ماسک استفاده کنیم زیرا سرعت تخریب این ویروس جهش‌یافته تا۷۰برابر است و درصد کشندگی بیشتری نسبت پیشینیان خود دارد. حال در این شرایط قرار است در مورد سفرهای مردم تصمیم‌گیری شود آن هم در شرایطی که همچنان باید به ازای رفت‌وآمد بعد از ۹ شب جریمه پرداخت.

روز گذشته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اعلام کرد: «قبل از نوروز با تعیین یک بازه زمانی۲۰روزه، بسته‌ای که شامل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها خواهد بود، به‌منظور برنامه‌ریزی مردم برای نوروز اعلام و اطلاع‌رسانی می‌شود و براساس شرایط بیماری در شهرهای مختلف، تکلیف سفرها مشخص خواهد شد.»

شهروندان بیش‌ازآنکه تصور می‌شود  از اوضاع و احوال موجود خسته‌اند و به دنبال راهی برای رفع خستگی هستند و همواره آن را پیدا می‌کنند. 

اما در سوی مقابل، دولت قرار دارد که مسئولیت صیانت از جان شهروندانش را عهده‌دار است. حال که توان خرید و تامین واکسن و افزایش ایمنی شهروندان به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست، آیا دولت نباید درخصوص سفرهای نوروزی و ممنوعیت‌های جدی‌تر، با سرعت بیشتری تصمیم‌گیری کند؟ تصمیمی که هم منطبق‌بر منطق و رعایت سلامت شهروندان و  هم به شرایط ‌شرکت‌های هواپیمایی، مسافربری و بخش‌های دیگر توجه داشته باشد اما پیش‌ازهرچیز به جان شهروندان بیندیشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =