بازار خودرو

روزهای پایانی سال ۹۹ درشرایطی سپری می‌شود که بازار خرید و فروش برای خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان به‌شکل عجیبی کساد شده است. در بازار فعلی برگ برنده فروش با خودروهای تیبا و سایناست که توانستند بازار را در هفته‌های منتهی به‌پایان سال تا حدودی نجات دهند.

نوسان مداوم قیمت دلار و حضور اندک مشتریان در بازار سبب شده است خرید و فروش خودرو رونق چندانی نداشته باشد. البته قیمت انواع خودروهای داخلی تا حدودی به‌ثبات رسیده است. به‌نحوی که پراید ۱۳۱ همچنان با قیمت ۱۱۱میلیون‌تومان و تیبا صندوقدار با قیمت ۱۲۲ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. علاوه‌بر این تیبا هاچ‌بک، ساینا و کوییک نیز به‌ترتیب ۱۲۹، ۱۳۷و ۱۴۳ میلیون‌تومان معامله می‌شود. درگروه ایران‌خودرو نیز سمند ال‌ایکس، سورن، پژو ۲۰۶ تیپ‌های ۲ و ۵ و پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز به‌ترتیب با قیمت‌های ۱۸۵، ۲۳۵، ۱۹۰، ۲۵۰ و ۲۵۵میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

فعالان بازار دلیل عدم ثبات قیمت در بازار خودرو را نوسانات نرخ ارز و بی‌رغبتی مردم به‌خرید خودرو می‌دانند و می‌گویند: «برخلاف سال‌های گذشته معاملات خودرو کساد بوده و نوسان قیمت دلار تا حدودی معاملات را متوقف کرده است.»

به گزارش «اخبار خودرو»، هرساله در ماه‌های پایانی سال به‌دلیل افزایش مسافرت‌های نوروزی و افت مدل خودروها، محصولات بیش‌تری از سوی فروشندگان در بازار عرضه می‌شود؛ حال آن‌که امسال ابهام و انتظار مانع از جنب‌وجوش در بازار خودرو شده است. آنچه مشخص است اواخر بهمن‌ماه قیمت‌ها در بازارهای مختلف روند صعودی داشت؛ زیرا انتظارات تورمی در پی اخبار ضد و نقیض درمورد لغو تحریم‌ها و احیای برجام دوباره اوج گرفت.

درچنین شرایطی کارشناسان هشدار می‌دهند درصورت تداوم روند فعلی و مشخص نشدن وضعیت برجام، با تحریک انتظارات تورمی، بازارها نیز بار دیگر دچار جهش قیمت خواهند شد و هیچ بعید نیست اتفاقات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داده و قیمت‌ها دوباره به‌اوج بازگردند.

در آن مقطع، نرخ ارز از ۲۶ هزارتومان نیز رد شد و خودرو نیز به‌تبعیت از آن، صعود قیمت را تجربه کرد. درحالی که متوسط قیمت خودرو در ماه‌های آبان، آذر و دی به‌دلیل نزولی شدن نرخ ارز، روند کاهشی داشت، بهای خودروهای داخلی در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه‌ حدود ۱۰ درصد رشد کرد و درعین حال رویدادهای سیاسی همچون مسائل مربوط به‌برجام و غیرفعال شدن مکانیزم ماشه بار دیگر قیمت‌ها را در بازار شکست و حالا شاهد افت قیمت بسیاری از محصولات خودرویی نیز هستیم.

کارشناسان صنعت‌خودرو معتقدند مجموعه این اتفاقات انتظارات تورمی را کاهش داده و نرخ ارز را نزولی کرده و نه‌تنها سبب توقف روند افزایش قیمت خودرو شده، بلکه منحنی قیمت روند نزولی به‌خود گرفته است. 

این روزها اما سکوت حیرت‌آوری بر بازار خودرو حاکم است و کارشناسان و فعالان بازار دراین‌باره می‌گویند: «واسطه‌گران و دلالان از بازار عقب نشسته‌اند و در انتظار تصمیماتی هستند که ممکن است منجر به‌لغو تحریم‌ها و گشایشی در اقتصاد کشور شود یا تحریم‌ها را از آنچه هست سخت‌تر و دشوارتر کند.»

طبق شنیده‌ها قرار بود تعیین قیمت بخشی از خودروهای کم‌تیراژ در ماه‌های بهمن و اسفند آزادسازی شود و حالا به‌دلیل آرامش و ثبات بازار، نه‌تنها این آزادسازی صورت نگرفته، بلکه شورای‌رقابت نیز مصوبات خود را در همین راستا لغو کرده است. البته عنوان می‌شود که این بسته به‌طور حتم در اوایل سال آینده با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به‌دنبال آن جهش ۵۰ درصدی تولید اجرایی خواهد شد و روند قیمت‌گذاری برای بخشی از خودروها به‌خودروسازان واگذار می‌شود.

حال درشرایطی که بازار خودرو هر روز تحت‌نوسانات نرخ ارز از مشتری خالی‌تر می‌شود، فروش محصولات سایپا توانسته آن را تا حدی سرپا نگه دارد و این درحالی است که خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان نتوانسته‌اند سهمی از بازار شب عید داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =