واردات کامیون کارکرده اروپایی

واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای در شرایطی منوط‌به ارائه خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان داخلی می‌شود که هنوز پاسخ قطعی ازسوی خودروسازان به‌منظور مشارکت در این طرح اعلام نشده و با توجه به وضعیت تحریم‌ها، این شرکت‌ها توان تامین قطعات مورد نیاز محصولات خارجی فروخته‌شده توسط خود را هم آن‌طور که باید و شاید ندارند

به گزارش «اخبار خودرو»، چند ماهی است حدود ۲هزار دستگاه از کامیون‌های کارکرده وارداتی به گمرک کشور رسیده، با این‌حال هنوز اقدام مشخصی برای ترخیص این خودروها و عرضه آن‌ها به مشتریان انجام نشده، این در حالی است که به‌گفته برخی فعالان این حوزه، هنوز هیچ‌یک از خودروهای وارداتی پلاک نشده‌ و به بازار داخلی نرسیده‌اند. به‌هرحال بخشنامه ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی اروپایی که مدت‌هاست در گمرک کشور حضور دارند، ازسوی دفتر واردات گمرک ابلاغ شد. پیش از این نیز مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه طی بخشنامه‌ای ترخیص کامیون‌های وارداتی را ابلاغ کرده بود.

بخشنامه‌ ترخیص کامیون ‌های وارداتی

دفتر واردات گمرک به‌تازگی بخشنامه ترخیص کامیون‌های وارداتی را ابلاغ کرد. در این بخشنامه‌ اعلام شده است: «پیرو بخشنامه‌های‌ شماره ١٤٩٢٣٥١/٢٥٣ مورخ ٣/١٢/٩٩ و ١١ ٢٨٩٨/١٨٤ مورخ ١٦/٩/٩٩ و ١٣٥٣٦/١٥٨ مورخ ٢٤/٨/٩٩ موضوع ترخیص کامیون‌های بند ث ماده ٣ قانون احکام دائمی واردات کامیون‌های حداکثر سه‌سال‌کارکرده از محل تصویب‌نامه شماره ٨٧٦١٥/ت٥٥٢٨٤هـ مورخ ٤/٧/٩٩ هیات محترم وزیران به پیوست تصویر نامه شماره ٧١/١٧٥٥٨٤ مورخ ٦/١٢/٩٩ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی منضم‌به نامه شماره ٢٩٣٥٥٥/٦ مورخ ٣/١٢/٩٩ دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم‌به آخرین لیست شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش مورد تایید آن وزارتخانه ارسال و اعلام می‌دارد: واردات کامیون‌های موضوع بند قانونی مذکور مشروط به وجود خدمات پس از فروش و براساس ضوابط تبصره ذیل ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی فوق‌الذکر صرفا کامیون (با نشان تجاری کشورهای اروپایی، ژاپن و کره) مجاز به ورود است. خواهشمند است دستور فرمایید با رعایت کامل مقررات اقدام نمایند. مسئولیت حسن اجرای بخشنامه با بالاترین مقام اجرائی گمرک مربوطه می‌باشد.»

در ادامه این بخشنامه‌ آمده است:‌ «همانطور که استحضار دارند؛ به استناد آیین‌نامه اجرایی بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، واردات کامیون‌های موضوع بند قانونی مذکور مشروط به وجود خدمات پس از فروش انجام می‌شود. بر این اساس، به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۲۹۳۵۵۵ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۳ (ثبتی ۱۷۳۷۱۷) مدیرکل محترم صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم‌به آخرین لیست شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش مورد تایید آن وزارتخانه ایفاد می‌گردد. ‌مزید استحضار طبق ضوابط تبصره ذیل ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی صدرالذکر صرفا کامیون‌هایی با نشان تجاری کشورهای اروپایی، ژاپن و کره‌جنوبی مجاز به ورود می‌باشند. خواهشمند است دستور فرمایید موضوع برای هماهنگی و اجرا به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ گردد.»

خدمات نامشخص برای کامیون ‌های اروپایی

واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌جنوبی در شرایطی منوط‌به ارائه خدمات پس از فروش ازسوی خودروسازان داخلی می‌شود که هنوز پاسخ قطعی از سوی خودروسازان به‌منظور مشارکت در این طرح اعلام نشده است.

همچنین در شرایطی توقع می‌رود خودروسازان خدمات پس از فروش این خودروها را ارائه دهند که باتوجه به وضعیت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، این شرکت‌ها توان تامین قطعات مورد نیاز و ارائه سرویس‌های ادواری محصولات خارجی فروخته‌شده توسط خود را هم آن‌طور که باید و شاید ندارند.

نبود قطعات موردنیاز این بخش باعث شده است خودروهای داخلی نتوانند به‌راحتی از سیستم خدمات بهره ببرند و در بسیاری از موارد مجبور به استفاده از تعمیرگاه‌های غیرمجاز و خرید قطعات با قیمت‌های گزاف هستند. 

خودروهای سه ‌ساله؛ معادل مدل‌ های داخلی با عمر بیش ‌از ۱۰ سال

از دیگر شرایط واردات این خودروها به سه‌سال کارکرد اشاره شده است که هنوز هم از نظر برخی کارشناسان؛ مدل‌های اروپایی با سه سال کارکرد در واقع استهلاکی به اندازه کامیون‌های داخلی ۱۰سال کارکرده یا بیشتر دارند.

براساس ادعای این کارشناسان کامیون‌های اروپایی به دلیل آن‌که در اختیار شرکت‌ها هستند، تقریبا در سه شیفت کاری فعالیت می‌کنند که همین موضوع استهلاک آن‌ها را از نظر کارکرد با مدل‌های قدیمی‌تر داخلی برابر می‌کند. همچنین از دیگر اشکالاتی که دراین زمینه مطرح می‌شود، نبود سیستم یکپارچه‌ای است که بتواند میزان کارکرد و سطح استهلاک این خودروها را مشخص کند. 

ناتوانی وارداتی‌ ها در رقابت قیمتی با مدل‌های داخلی

در طرح واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای آن‌چه از تمام این مشکلات مهم‌تر است، تفاوت قیمتی این خودروها با مدل‌های موجود در بازار داخلی است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد توان رقابت این خودروها با سایر مدل‌ها را به حداقل برساند.

اگر قرار باشد خریداران این خودروهای تجاری هزینه‌های گزافی معادل خودروهای نو داخلی (چینی‌ها) بپردازند، شاید در اکثر موارد ترجیح آن‌ها با خرید همان مدل‌های چینی اما صفرکیلومتر باشد.

همین موضوع است که رقابت را برای مدل‌های دست‌دوم اروپایی کم کرده و تقاضا برای این خودروها را کاهش می‌دهد. در نتیجه سرعت در بهبود شرایط ناوگان تجاری دوباره کاهش پیدا کرده است و احتمالا با ادامه این روند متوقف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =