گردشگری

برخی شهرها مثل مشهد، شهرهای شمالی، کیش یا قشم همچنان مسافرپذیری در قالب هتل و بوم‌گردی دارند، اما تعداد تورهای گروهی و اقامت در هتل و بوم‌گردی در شهرهای دیگر به صفر نزدیک شده و آن طور که ما از همکاران‌مان در شهرهای دیگر اطلاع داریم، تقریبا همه جا به همین شکل است

ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت‌های سفر در روزهای آینده و همچنین ایام نوروز را اعلام کرد. بر این اساس، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی (بر اساس تقسیم‌بندی کرونایی) ممنوع اعلام شده، البته تعداد این شهرها می‌تواند بیشتر هم شود. این در حالی است که بیش‌از یک‌سال ممنوعیت و محدودیت سفر، صنعت گردشگری ایران را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

در همین رابطه حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «مصوب کردیم در عید سفر به شهرهای قرمز یا نارنجی ممنوع باشد و هیچ‌کس برای مسافرت به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. سفر به هر شهری طبق اعلام وزارت بهداشت نارنجی یا قرمز باشد ممنوع است.»

رئیس‌جمهور ادامه داد: «اگر کسانی به هر دلیلی اعم‌از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه مراعات کنند. سفر رفتن و شل شدن پروتکل‌ها به معنای خطر واقعی است و ما را وارد موج چهارم می‌کند که مشکلات زیادی برای ما، زندگی مردم، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور و از همه مهم‌تر سلامت مردم ایجاد می‌کند.»

سفر محدود می ‌شود

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در تشریح تصمیمات این ستاد در مورد سفرهای نوروزی گفت: «در جلسه ستاد بحث‌های مختلفی مطرح شد، ازجمله موضوع تعطیلات عید نوروز و سفرها. البته روز قبل هم وزیر بهداشت درباره اینکه سفرها می ‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال ویروس شود، صحبت کرده بود.»

رئیسی ادامه داد: «در عین حال، بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم، سفر در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع خواهد شد و در سایر شهرها، اعم از زرد و آبی، با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه شهروندان می‌توانند سفرهای ضروری را انجام دهند. البته همچنان تقاضا داریم از سفر اجتناب و سفرهای غیرضرور را کنسل کنند.» 

اما این در حالی است که روز گذشته، نایب‌رئیس جامعه بوم‌گردی کشور در واکنش به هشدارهای پی‌درپی درباره ممنوعیت سفر، ازبیش‌از ۱۳‌ماه بیکاری و تعطیلی صنعت گردشگری انتقاد کرد.

اکبر رضوانیان در این مورد گفت: «چرا این تعطیلی فقط مختص صنعت گردشگری است؟ همه مشاغل از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سوپرمارکت‌ها باز هستند. آیا خطر سفر بیشتر از شلوغی‌های مترو تهران است؟ باید واقع‌بین باشیم، مشاغلِ زیان‌دیده بعد از یک‌سال چگونه می‌توانند دوام بیاروند؟ به یاد هم داشته باشیم تا یک‌ماه دیگر سررسید پرداخت وام کروناست. فقط هشدار می ‌دهند مردم اگر در خانه ننشینند، وضعیت شهرها قرمز می‌شود. اگر قرار است سفر انجام نشود براساس مِتُد جهانی باید عمل کرد.»

سولماز اسکندری، مدیر بوم‌گردی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با «دنیای‌ خودرو» گفت: «به دلیل یک سال بیکاری ناشی‌از شیوع کرونا، صنعت گردشگری تقریبا به طور کامل از بین رفته است. طی این مدت، به ندرت مسافرپذیری داشته‌ایم، این در حالی است که اکثر مسافران حتی در صورت سفر هم به خانه اقوام‌شان می‌روند و اقامت در هتل و بوم‌گردی تقریبا به صفر رسیده است.»

 اسکندری ادامه داد: «برخی شهرها مثل مشهد، شهرهای شمالی، کیش یا قشم همچنان مسافرپذیری در قالب هتل و بوم‌گردی دارند، اما تعداد تورهای گروهی و اقامت در هتل و بوم‌گردی در شهرهای دیگر به صفر نزدیک شده و آن طور که ما از همکاران‌مان در شهرهای دیگر اطلاع داریم، تقریبا همه جا به همین شکل است.»

او ادامه داد: «چند ماه پیش قرار بود کارت‌ها و تسهیلاتی برای سفر در اختیار افراد قرار بگیرد که در واقع حکم اعطای وام به بخش گردشگری را داشت اما وقتی وضعیت مالی مردم هم مناسب نباشد، استقبال از این موضوع هم وجود نخواهد داشت.»

ضربه کرونا به اتوبوسرانی تهران

این اما در حالی است که کرونا همچنان در شهرها هم قربانی می‌گیرد. براین‌اساس، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با اعلام آمار موارد فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این شرکت گفت: «از ابتدای شیوع کرونا ۱۱ نفر در اتوبوسرانی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده و ۱۱۰۰ نفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند».

محمود ترفع افزود: «این افراد در مشاغل مختلف اتوبوسرانی ازجمله رانندگی اشتغال داشتند. آمار افرادی که در اتوبوسرانی به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته‌اند یا فعلا درگیر هستند از ابتدا تاکنون حدود ۱۱۰۰ نفر بوده است.» ترفع با اشاره به اینکه رانندگان اتوبوس ازجمله گروه‌هایی هستند که در صف مقدم خدمات‌رسانی به شهروندان فعالیت می‌کنند و در معرض آسیب قرار دارند، گفت: «برای حفظ سلامت این افراد که با تمام توان در خدمت مسافران هستند از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.»

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: «طبق اعلام وزارت بهداشت، درحال‌حاضر سلامتی شهروندان با موج چهارم انتشار ویروس کرونا و  شیوع ویروس جهش‌یافته در ماه پایانی سال در معرض تهدید قرار دارد. بر همین اساس، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و انتظار می‌رود با همکاری بیش‌از پیش شهروندان، شاهد به حداقل رساندن مخاطرات احتمالی ناشی‌از شیوع ویروس کرونا در اتوبوس‌ها باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =