تاکسی‌

از دیگر اقدامات این است که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بتوانند به عنوان رابط سازمان اورژانس کشور درخواست آمبولانس کنند و در کمترین زمان ممکن، ما آمبولانس را بدون هیچ سوال و جواب به محل اعزام کنیم.

 هم ‌افزایی میان بخش‌ها و صنوف مختلف در یک جامعه، می‌تواند منجر به بهبود هم‌زمان نتایج میان آن بخش‌ها یا صنوف شود. در حوزه خودرو، در سال‌های اخیر دستکم دو تصمیم در این راستا اتخاذ شده که به نظر می‌رسد در مواردی کارایی خود را هم نشان داده‌ است. نخستین تصمیم به آموزش اطفای حریق به رانندگان تاکسی و رانندگان اتوبوس در شهرها برمی‌گشت که حدود یک‌دهه پیش کلید خورد. بر این اساس، بسیاری از تاکسی‌های فعال و اتوبوس‌ها در شهرهایی مانند تهران به امکانات اطفای حریق مجهز شدند و رانندگان هم آموزش‌هایی در این خصوص از سرگذراندند تا در صورت مشاهده موارد آتش‌سوزی در سطح شهر، بتوانند به‌عنوان عامل اطفای حریق افتخاری رأسا اقدام کنند. اما تصمیم دوم به‌تازگی و ازسوی سازمان اورژانس کشور اعلام شد. بر این اساس، شکل‌های مختلفی از همکاری میان اورژانس کشور و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (که تعداد آنها چند ۱۰هزار نفر تخمین زده می‌شود) پیشنهاد شده است از همکاری‌هایی شامل انجام فوریت‌های پزشکی تا تقاضا برای درخواست آمبولانس.
 
سیدجلال ملکی، سخنگوی وقت سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این مورد گفت: «سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سال‌های قبل آموزش‌ اطفای حریق به تاکسیرانان را در برنامه‌های خود داشته و این آموزش‌ها را به تاکسیرانان ارائه می‌داده است.طی ۱۰سال گذشته نیز این آموزش ‌ها به تاکسیرانان و کارکنان شرکت واحد ارائه و خودروهای آنها به کپسول آتش‌نشانی مجهز شد تا در صورت مشاهده آتش‌سوزی و حریق برای اطفا اقدام کنند.»

همکاری میان اورژانس و تاکسی های اینترنتی

اما در هفته های اخیر تصمیمی مشابه و درباره ارتباط میان اورژانس و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اتخاذ شده است. در همین رابطه، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از بررسی زیرساخت‌های لازم برای همکاری این نهاد با تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

مجتبی خالدی درباره همکاری این سازمان با تاکسی‌های اینترنتی گفت: «این همکاری چند برنامه را در بر می‌گرفت، یکی از این برنامه‌ها این بود که مردم بتوانند از طریق اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی نیز با اورژانس تماس بگیرند البته این موضوع هنوز قطعی نشده است، چون باید زیرساخت‌های آن بررسی شود.»

وی گفت: « از دیگر اقدامات این است که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بتوانند به عنوان رابط سازمان اورژانس کشور درخواست آمبولانس کنند و در کمترین زمان ممکن، ما آمبولانس را بدون هیچ سوال و جواب به محل اعزام کنیم.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: «رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر تردد می‌کنند و مسافر دارند اما هرکدام از این افراد می‌توانند دچار مشکل شوند. همچنین رانندگان این سرویس‌ها به‌خاطر نوع شغل خود در مسیرهای شهری تردد می‌کنند و گاهی با حوادث روبه‌رو می شوند. در این صورت اگر آگاهی لازم را داشته باشند، با بهره‌گیری از آموزش‌ها می‌توانند اقدامات اولیه و لازم  را تا زمان رسیدن نیروها به محل انجام دهند.»

وی گفت: «این طرح با تاکسی‌های اینترنتی آغاز شده است، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که طرح به چه شکل انجام شود اما آمادگی آن را داریم به آن‌ها فوریت‌های پزشکی را آموزش دهیم.»

وی افزود: «اگر انجمن‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند با اورژانس هماهنگی داشته باشند.»

آمبولانس‌های خصوصی و اپلیکیشن ‌های درخواست خودرو

این اما تنها شکل از همکاری میان سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات اضطراری (همچون اورژانس و آتش‌نشانی) و زیرساخت‌های شهری نیست. 

درسال‌های اخیر، شهرداری تهران دستکم ۲۷ مورد پد فرود هلیکوپتر را در شهر تهران جانمایی و احداث کرده است که در مواردی، بر بام ساختمان‌های بلندمرتبه شخصی قرار گرفته‌اند.

اما این خدمات، مصداق‌های جهانی جالب‌ توجهی هم دارند که گاهی نه به بخش دولتی که به بخش خصوصی مرتبط هستند. در کنیا، واقع در قاره آفریقا، شرکت «Little Cab company » که ارائه‌دهنده خدمات تاکسی آنلاین است، اپلیکیشنی را طی همکاری با یک شرکت آمبولانس خصوصی ایجاد کرده که به کمک آن، کاربر می‌تواند همچون درخواست تاکسی، درخواست آمبولانس بدهد و نزدیک‌ترین آمبولانس در منطقه، درخواست او را دریافت کند. می توان تصور کرد به این ترتیب، خدمات‌دهی آمبولانس‌ نیز سرعت و رقابت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

تجربه‌های مشابهی هم در غنا وجود دارد و پژوهش‌های دقیق دانشگاهی، کارایی بالاتر آمبولانس‌های بخش خصوصی و حتی تاکسی‌ها را در رساندن بیماران به بیمارستان بیان ‌کرده‌اند. اما نکته مهم اینجاست که در این کشورها، خدمات آمبولانس‌های دولتی به‌شدت ناکارآمد هستند.

شرکت «Curb Mobility» در نیویورک نیز به‌تازگی خدماتی جدید اما تا کمی متفاوت را در همین رابطه ارائه کرده است. این شرکت در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود و طی همکاری با 200 هزار راننده تاکسی، نقل و انتقال کارکنان بخش درمان را با هزینه کمتر برعهده گرفته است، علاوه‌بر این، تغییراتی در ساختار درآمدی خود ایجاد کرده تا بتواند بخش بیشتری از مسافرانی را که دیگر با مترو و اتوبوس سفر نمی‌کنند، جابه‌جا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =