مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم ‌یدکی خودرو

طی روزهای گذشته افرادی که از ماه‌های قبل سفارش‌گذاری انجام داده بودند، توانستند قطعات خود را وارد کشور کنند. گمرک هم کمک کرد تا قطعاتی که ماه‌ها و سال‌ها درگمرکات باقی مانده بود، ترخیص شوند

بازار لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای بزرگ در ایران است. زیرا حدود ۲۲میلیون خودرو در کشور وجود دارد و سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو نیز به آن افزوده می‌شود. اما این بازار طی سال جاری با چالش‌های بسیاری مواجه شد؛ از گرانی ارز گرفته تا کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کاهش تردد و همچنین افزایش قیمت لوازم یدکی که همگی باعث شدند بازار لوازم یدکی با نوسان بسیاری مواجه شود. ضمن این‌که میزان تقاضا نیز در بازار به‌شدت کاهش یافته است. اما همسو با روند کاهشی نرخ ارز، قیمت لوازم یدکی نیز در بازار بین ۱۰ تا ۲۰درصد کاهش پیدا کرده، با این‌حال، نرخ و کمبود ارز برای واردات قطعات، همچنان چالش اصلی این بازار است.

در همین زمینه با مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم ‌یدکی خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. کاظمی که از فعالان بازار لوازم یدکی است، اعتقاد دارد برای واردات قطعات در سال آینده به حدود ۱۱هزارمیلیاردتومان پول در این بخش نیاز است.

 شرایط بازار لوازم یدکی با نزدیک‌شدن به سال نو به چه صورت است؟

شرایط ما نسبت‌به ۳ ماه پیش بسیار بهتر شده، به‌این دلیل که سفارش‌های همکاران ما، چه قطعات وارداتی و چه قطعات تولید ایران به دستشان رسیده است. از این نظر، نسبت‌به گذشته فراوانی قطعات بیشتر و از یک طرف چون ترددها هم کم شده، مصرف قطعات بسیار کاهش یافته است. برای خودروهای تولید داخل هم مشکل کمبود قطعات نداریم.

 وضعیت برای خودروهای چینی به چه صورت است؟

درخصوص خودروهای چینی اطلاع کامل دارم  قطعات به حد وفور وارد شده است و مشکلی بابت تامین قطعات چینی وجود ندارد. در مجموع برای تامین قطعات نگرانی نداریم. نگرانی اصلی ما در خصوص گرانی‌هاست. گرانی هم به دلیل افزایش قیمت ارز و مشکلات در حوزه واردات قطعه بوده، یکی از دلایل اصلی تاخیر در واردات هم بحث شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرز کشورهایی بود که از آن‌جا واردات قطعات را انجام می‌دادیم. این مسائل باعث شدند در حوزه قطعات یدکی مقداری کمبود داشته باشیم. البته طی روزهای گذشته افرادی که از ماه‌های قبل سفارش‌گذاری انجام داده بودند، توانستند قطعات خود را وارد کشور کنند. گمرک هم کمک کرد تا قطعاتی که ماه‌ها و سال‌ها درگمرکات باقی مانده بود، ترخیص شوند. وضعیت به طور کلی بد نیست.

 کمبود قطعات بیشتر در چه بخش‌هایی به چشم‌ می‌آید؟

کمبود قطعات حتی در خودروهای ساخت ایران، طی ماه‌های مرداد تا مهر بسیار وجود داشت. علت هم بحران کرونا و بسته‌بودن مرزها بود. به‌هرحال کشورهای مختلف ازجمله ایران گمرکات خود را بسته بودند. این‌موضوع باعث شد نتوانیم قطعه و حتی مواد اولیه وارد کنیم. ازسوی‌دیگر خودروهایی که تعدادشان در ایران بسیار کم است نیز با چالش تامین قطعه مواجه شوند. به‌عنوان‌مثال خودروهایی که در ایران تنها ۲۰۰ دستگاه از آن وجود دارد، باید با واردات تامین قطعه شوند. برای همکاران ما هم صرف نمی‌کند قطعات این خودروها را وارد کنند.

در گذشته قطعات خودروهای کم‌تعداد را هم به حاشیه فهرست واردات قطعه برای خودروهای دیگر می‌افزودند و تامین می‌کردند. اما واردات این قطعات به تعداد کم، صرفه اقتصادی نداشته و به کمبود آن‌ها در بازار انجامیده است.

همچنین به‌دلیل آن‌که هزینه‌ تهیه قالب بالاست، تولید قطعات موردنیاز این خودروها نیز مطلقا انجام نمی‌شود. به همین دلیل، خریداران این خودروها با مشکل مواجه شده‌اند. ازسوی‌دیگر، دست ما برای واردات و خرید به دلیل افزایش نرخ ارز و بسته‌شدن مسیرهای وارداتی بسته بود. اما درحال‌حاضر نسبت به قبل، وضعیت بهتری داریم و حتی می‌توانیم قطعات مورد نیاز خودروهای کم‌تردد را هم تامین کنیم. 

 درحال‌حاضر قطعات با استفاده از چه ارزی تولید می‌شود؟

به این بخش ارز دولتی ارائه نمی‌شود. در اوایل دونرخی شدن ارز، به برخی قطعات ارز نیمایی یا همان ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شد که آن را هم قطع کرده‌اند. این است که واردکنندگان با سختی بسیار و با استفاده از ارز آزاد قطعات را تهیه می‌کنند. اما مطمئنا با کاهش نرخ ارز، قیمت این قطعات هم کاهش پیدا خواهد کرد. 

 قیمت قطعات نسبت به شش ماه نخست سال جاری تا چه میزان کاهش داشته است؟

درحال‌حاضر نسبت‌به دو ماه پیش حدود ۲۰‌درصد کاهش قیمت داشته‌ایم. اما می‌توان گفت نسبت به تابستان برخی اقلام ۱۰ و برخی تا ۲۰درصد هم کاهش قیمت داشته‌اند.

 چه قطعاتی پرمصرف محسوب می‌شود؟

بیشترین نیاز بازار شامل قطعاتی مانند لنت ترمز، تسمه‌تایم، تسمه‌دینام و لوازم برقی است. اخیرا هم به‌دلیل کمبود کامپیوتر برخی محصولات و افزایش سرقت این قطعه، قیمت برخی از این کامپیوترها با افزایش همراه بوده است. این مشکل نه با تولید حل می‌شود و نه با واردات. محصولاتی مانند ۲۰۶، تندر۹۰، پراید و به‌طور کلی اکثر خودروهای تولید داخل با این مشکل مواجه هستند. 

کامپیوتر این خودروها در بازار داخلی چه قیمتی دارند؟

کامپیوتر خودرو قیمت مشخصی دارد. اما به‌دلیل تنوع این قطعات، قیمت‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در محصولی مانند ۲۰۶ در سال‌های اخیر کامپیوترهای مختلفی به کار رفته است. هر خودرویی باید از کامپیوتر مخصوص خود استفاده کند. بنابراین ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ۵ و اس‌دی از کامپیوترهای مختلف بهره می‌برد. این تنوع در کنار افزایش سرقت، بازار را با کمبود این قطعه مواجه می‌کند. در واقع می‌توان گفت میزان سرقت این قطعه از خرابی آن به‌مراتب بیشتر است. قیمت این قطعه پیش از این ۳۰۰هزار تومان بود و درحال‌حاضر قیمت رسمی آن ۲میلیون تومان است. 
اما به دلیل کمبود، این قطعه با قیمت بیش از ۵میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

 البته سارقانی که این قطعات را به سرقت برده‌اند، جرات فروش آن را در بازار داخلی ندارند و اگر هم آن‌ها را به بازار عرضه کنند قیمت‌های گزافی برای آن در نظر می‌گیرند. نیروی انتظامی هم خریداران قطعات سرقتی را تحت فشار گذاشته است. البته نمونه‌های ایرانی و چینی این قطعات هم به بازار آمده است، اما کارایی کافی برای خودرو ندارند. 

پیش‌بینی شما برای سال آینده چیست؟

اگر در سال آینده دولت با ما همکاری کند، شرایط بهتر خواهد شد. درخواست ما این است که حتما ارز دولتی به این بخش تعلق بگیرد تا بتوانیم در زمینه واردات و به‌ویژه تولید داخل کار کنیم. اگر مواد اولیه مورد نیاز ما به‌موقع وارد شود، قیمت نمونه‌های ایرانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر دولت در این بخش با ما همکاری کند، قیمت‌ها را کاهش خواهیم داد.

چند میلیون دلار برای واردات قطعات نیاز دارید؟

پیش‌بینی ما این است که با وضعیت فعلی حدود ۱۱هزار میلیارد تومان برای این بخش نیاز است. پیش‌ از این بازار با ۳هزار میلیارد تومان تامین می‌شد، اما حالا رقم ۱۱هزار میلیارد تومان می‌تواند مشکلات این بخش را حل کند. درحال‌حاضر بیش از ۲۲میلیون دستگاه خودرو در ایران فعال است و با این رقم می‌توانیم گله‌مندی مردم را برطرف کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =