محصولات گروه بهمن

بهمن‌موتور در نظر دارد عرضه عمومی و تولید انبوه دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی را در سال ۱۴۰۰ داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی پلت‌فرم فیدلیتی به عنوان محصول استراتژیک بهمن‌موتور انجام شده است و عمق ساخت داخل بالایی را برای این محصول در نظر داریم

گروه بهمن در سال‌های اخیر خودروهای بسیار باکیفیتی به بازار عرضه کرده است. از سواری‌های مزدا گرفته تا کامیونت‌های ایسوزو همواره جزو با کیفیت‌ترین محصولات سواری و تجاری بازار خودرو ایران بوده، این شرکت البته به کیفیت بالای خدمات پس از فروش نیز معروف است و کمتر کسی پیدا می‌شود از این خدمات ایرادی بگیرد. طی سال جاری بهمن یک مرکز پذیرش مدرن نیز تاسیس کرده و قرار است تا خردادماه سال ۱۴۰۰ مراکز بیشتری نیز افتتاح کند. رویکرد بهمن افزایش کیفیت در همه بخش‌ها بوده و همین مساله سبب شده است دو خودرو با کیفیت و ایمنی بالا نیز تولید کند؛ فیدلیتی و دیگنیتی. همچنین این شرکت برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌های ویژه‌ای دارد و قرار است یک ون  جدید هم به بازار عرضه کند. در همین زمینه، با محمد ضرابیان، مدیرعامل بهمن‌موتور به گفت‌وگو پرداختیم.

محمد ضرابیان، مدیرعامل بهمن ‌موتور:
تولید انبوه دیگنیتی و فیدلیتی را در سال ۱۴۰۰

طی سال جاری چه اقدامات و پروژه‌هایی توسط بهمن‌موتور پیش برده شد؟

در سال جاری باتوجه به تداوم تحریم‌های ظالمانه صنعت خودرو، بهمن‌موتور توانست مدیریت منابع را به‌درستی انجام دهد تا بتواند خطوط تولید را حفظ کند و همچنین بتواند در سال جهش تولید، تولید خود را افزایش دهد. بهمن‌موتور همچنین در سال جاری دو پروژه مهم را به سرانجام رسانده است؛ عرضه عمومی محصول دیگنیتی محقق و در سال جاری تولید آن انجام شد. پروژه دیگر محصول فیدلیتی بوده که در مرحله اخذ مجوزهای پلاک است. از دیگر مهم‌ترین اقداماتی که در سال ۹۹ اتفاق افتاد، می‌توان به راه‌اندازی مرکز پذیرش شرکت بهمن‌موتور اشاره کرد. این مرکز، خدمات نوین و مناسبی را در شأن مشتریان شرکت عرضه خواهد کرد.

بهمن‌موتور چه چشم‌اندازی را برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است؟

بهمن‌موتور در نظر دارد عرضه عمومی و تولید انبوه دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی را در سال ۱۴۰۰ داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی پلت‌فرم فیدلیتی به عنوان محصول استراتژیک بهمن‌موتور انجام شده است و عمق ساخت داخل بالایی را برای این محصول در نظر داریم. امیدواریم بتوانیم این محصول را در تیراژ انبوه و با قیمت مناسب و کیفیت همیشگی مدنظر بهمن‌موتور عرضه کنیم. همچنین بهمن‌موتور برنامه‌ریزی کرده در سال جدید دو محصول جدید دیگر را عرضه کند. بدین ترتیب، در سال ۱۴۰۰ در سبد محصولات تجاری، سواری و خودروهای SUV محصولات متنوعی را عرضه خواهیم کرد.

توسعه محصول و عرضه خودرو در کلاس‌های مختلف نیاز امروز بازار و صنعت خودرو کشور است. بهمن‌موتور چه برنامه‌هایی برای پوشش نیاز بازار دارد؟ اصولا تمرکز شرکت بر چه سگمنت‌هایی خواهد بود؟

بهمن‌موتور در سال ۱۴۰۰ در سگمنت خودروهای تجاری یک کارگو ون جدید خواهد داشت. در محصولات پیکاپ هم محصول تجاری خواهیم داشت و هم محصول مناسب آفرود که بتواند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد و همچنین بتواند تقاضای شرکت‌ها و سازمان‌هایی را که نیاز به خودروهای دودیفرانسیل دارند، تامین کند. این شرکت در حوزه خودروهای سواری هم محصول جدیدی را در ۶ ماههدوم سال جدید عرضه خواهد کرد. همچنین دو محصول هم در سگمنت SUV ازسوی شرکت عرضه خواهد شد. هدف بهمن‌موتور عرضه محصولات در سگمنت‌هایی است که دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی محصولی برای عرضه ندارند و قشر متوسط رو به بالای جامعه را پوشش می‌دهد. 

شنیده می‌شود شرکت ‌های مختلف سرگرم مذاکره با شرکای قدیمی خود هستند. آیا بهمن‌موتور با شرکای قدیمی خود در خصوص بازگشت به ایران صحبت کرده است؟ 

شرکت مزدا مشخصا نخستین شریک بهمن و شریک استراتژیک بهمن‌موتور با بیش‌از ۶۴سال سابقه است. مزدا همیشه در کنار ما بوده و خواهد بود. گریت‌وال‌موتورز و FAW نیز دیگر شرکای تجاری بهمن هستند که با توجه به اعمال تحریم‌ها از اردیبهشت ۹۷ همکاری خود را معلق کرده بودند تا شرایط مشخص شود. 

ما به‌طور قطع همکاری خود را با شرکای تجاری ادامه خواهیم داد و باتوجه به سابقه مونتاژی که این خودروها در کشور توسط بهمن‌موتور داشته‌اند، کماکان به‌عنوان شرکای تجاری بهمن محسوب می‌شوند و این امکان وجود دارد محصولات جدیدتری را هم از این خودروسازان عرضه کنیم. 

آیا شرکت در همکاری با شرکای قدیمی خود سیاست‌گذاری جدیدی مد نظر خواهد داشت؟

بهمن‌موتور همکاری خود را با شرکت‌های قدیمی مانند FAW برند بسترن، شرکت گریت‌وال‌موتورز برند هاوال، مزدا و محصولات جدیدی که در طیف و خانواده بسترن و برند جدید بستیون و هنگ‌چی متعلق به FAW ادامه خواهد داد. عرضه محصولات جدید هیچ‌گونه تداخلی با فعالیت‌ها و عرضه محصولات قبلی نخواهد داشت. زیرا باید برای تمام این سگمنت‌ها محصول مناسبی داشته باشیم. رویکرد گروه بهمن و شرکت بهمن‌موتور عرضه محصولاتی با تیراژ بالا مانند فیدلیتی و عرضه محصولاتی در سگمنت‌های مختلف با همکاری شرکای قدیمی و جدید است.

بهمن ‌موتور برای افزایش سهم بازار خود چه برنامه‌هایی دارد؟

بهمن‌ موتور در این زمینه برنامه‌ای چالشی را برای خود تدارک دیده است و باید در ۵سال آتی به توان تولید ۷۰ تا ۷۵ هزار دستگاه خودرو در سال برسیم. این شرکت در همین راستا، گام‌های مهمی برداشته و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ سرمایه‌گذاری عظیمی در اصلاح، بهبود و ارتقای زیرساخت‌های خود انجام داده است.

در حوزه فروش و خدمات پس از فروش چه تغییر و تحولاتی در بهمن موتور انجام خواهد شد؟

عملکرد شرکت بهمن‌موتور در حوزه‌های فروش و خدمات هم از منظر مصرف‌کنندگان و هم از منظر شرکت‌های بازرسی، بسیار خوب ارزیابی شده است. گروه بهمن و شرکت‌ بهمن ‌موتور با سرمایه‌گذاری در برند بهمن، توانسته است این برند را با ویژگی ‌های منحصربه ‌فردی چون کیفیت و خدمات به جامعه بشناساند. 

در این حوزه هم در سال جاری موفق شدیم مرکز پذیرش جدید شرکت را برای ارائه خدمات متمایز و پیشرفته به مصرف‌کنندگان راه‌اندازی کنیم. همچنین نسبت‌به استانداردسازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش اقدامات بسیار خوبی را به‌عمل آورده‌ایم تا نحوه ارائه خدمات فروش و پس از فروش را متمایز کنیم.


شرکت بهمن‌دیزل یکی از شرکت‌های قدیمی و پیشرو در حوزه تولید خودروهای تجاری است. طی سال جاری و باوجود مشکلات بسیار در حوزه تولید ازجمله مسائل اقتصادی و تحریم‌های سنگین، بهمن‌دیزل به‌خوبی توانست نیاز بازار را پوشش دهد. در چنین شرایطی نه‌تنها کیفیت محصولات این شرکت کاهش پیدا نکرد، بلکه توانست ۳محصول پنج‌ستاره را نیز روانه بازار کند. آن‌طور که مدیران این شرکت می‌گویند، برنامه‌های کیفی‌سازی در این شرکت ادامه دارد و احتمالا به‌زودی محصولات پنج‌ستاره بیشتری از سوی این شرکت عرضه خواهد شد. یکی از اهداف مهم بهمن‌دیزل حضور در بازارهای جهانی است و برای سال آینده احتمالا کامیونت شیلر را در بازارهای منطقه‌ای عرضه خواهد کرد. در همین زمینه با محمد محمدی، مدیرعامل بهمن‌دیزل به گفت‌وگو پرداختیم.
 

محمد محمدی، مدیرعامل بهمن ‌دیزل
افق صادراتی محصولات شیلر در سال ۱۴۰۰

لطفا درخصوص اقدامات و عملکرد شرکت بهمن‌دیزل طی سال جاری توضیح دهید.

با توجه به این‌که محصول استراتژیک بهمن‌دیزل، ایسوزو محسوب می شد، در سال گذشته حدود ۸۵ درصد تولیدات ایسوزو و ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات شیلر بود؛ اما امسال به‌دلیل مشکلات ناشی‌از محدودیت‌های بین‌المللی، ۸۰درصد از تولیدات مربوط به خودرو شیلر و فقط ۱۵ تا ۲۰درصد ایسوزو است. 

همچنین در سال جهش تولید، بهمن‌دیزل رشد ۲۰۰درصدی برای تولید محصولات خود را داشته که از این میزان حدود ۸۰درصد به محصولات شیلر اختصاص یافته است. میزان تولید طی سال گذشته ۸۱۵ دستگاه بود که امسال با رشد ۲۰۰ درصدی، میزان تولید به یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید و رشد تولید در سنوات آتی نیز ادامه‌دار خواهد بود. 

سال گذشته کامیونت ۶تن و مینی‌بوس شیلر بومی‌سازی شده بود و امسال در کنار رشد تولید این دو محصول، از کامیون ۸ تن شیلر و و خط تولید انبوه مینی‌بوس پگاسوس رونمایی شد. 

همسو با این اقدامات، کاربری‌سازی هم که از ۴ سال گذشته در بهمن‌دیزل آغاز شده بود، امسال با تنوع شاسی‌سازی در ۱۶ نوع و نسخه‌های متفاوت انجام شد و با تولید کاربری آتش‌نشانی، بهمن‌دیزل تنها شرکت دارای گواهی استاندارد تولید خودرو با کاربری آتش‌نشانی و نخستین شرکتی است که به‌صورت تشویقی و دارا بودن مطلوبیت محصول، مجوز درج استاندارد روی پلاک محصولات آتش‌نشانی خود با نام تجاری بهمن را دارد. 

توجه به این‌که مالکیت برند ایسوزو مربوط به شرکت ایسوزو است، اجازه صادرات داده نمی‌شد، اما مالکیت معنوی شیلر مربوط به بهمن‌دیزل است و در این زمینه برنامه صادرات دارد و با کشورهایی نظیر سوریه و عراق که نیازمند محصولات این شرکت هستند، مذاکراتی انجام شده است و به‌زودی نمونه اولیه ارسال می‌شود. همچنین برای شرکت‌های تجاری قزاقستان نیز مدارکی ارسال شده، اما هنوز تبدیل به قرارداد نشده است. ضمن این‌که امسال بهمن‌دیزل مقام نخست خدمات فروش و پس از فروش را کسب کرد.

بهمن ‌دیزل چه چشم‌اندازی را برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است؟

سرمایه ‌گذاران این شرکت سال آینده روی تولید ۲۵۰۰ دستگاه متمرکز شده‌اند تا رشد تولید را مانند امسال عملی کنند. علاوه‌بر این به‌صورت جدی آماده صادرات به کشورهای مورد اشاره هستند که در سال آینده محقق می‌شود. بهمن ‌دیزل که درحال‌حاضر دارای ۵۹۰ نفر نیروی انسانی است و بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور محسوب می‌شود، چند پروژه توسعه را در دست اقدام دارد. 

به‌عنوان‌مثال می‌توان طرح توسعه کاربری‌سازی قسمت ساندویچ‌پنل برای کاربری‌های سرمایشی و گرمایشی را نام برد که سال آینده در سایت داخلی شرکت راه‌اندازی می‌شود. تاسیسات تولیدی این شرکت درحال‌حاضر در ۱۶ هکتار زمین احداث شده است که زمین مجاور شرکت به وسعت ۱۷ هکتار هم به شرکت افزوده و در سال آینده به مرحله تجهیز می‌رسد و سبب اشتغال برای ۴۰۰ نفر می‌شود.

سهم بازار شرکت در سال جاری و همچنین پیش‌بینی شما در این خصوص برای سال آینده چیست؟

بهمن‌دیزل در زمینه خودروهای تجاری حدود ۵۰درصد بازار را در دست گرفته است. مشتریان بهمن‌دیزل عمدتا شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ ازجمله افق‌کوروش، شرکت دومینوی میهن، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان هلی‌کوپترسازی کشور، شرکت‌های مخابراتی، مهیاپروتئین، داروسازی کاسپین، پست جمهوری اسلامی، شرکت‌های دلپذیر، بیژن، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، گلرنگ، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری‌های گلستان، همدان، قزوین و شهرداری‌های متفاوت هستند.

بهمن‌دیزل طی سال جاری ۳ خودرو پنج‌ستاره داشته است. چه اقداماتی برای دست‌بابی به این ستاره‌ها انجام شده است؟

بهمن‌دیزل چند ماهی است فرآیند افزایش کیفی محصولات خود را آغاز کرده، بر اساس جدیدترین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور مربوط به بهمن‌ماه، کامیونت NPR۷۵K موفق به کسب ۵ ستاره کیفی شد. 

پیش از این نیز کامیونت NMR۸۵ به‌عنوان اولین کامیونت دیزلی و مینی‌بوس سحر به‌عنوان اولین مینی‌بوس مسافری در کشور، ۵ ستاره کیفی را کسب کرده بودند و حال تنها سه خودرو مذکور در بین خودروهای سنگین تولید داخل دارای ۵ستاره کیفی هستند.

در این ارزیابی، سایر محصولات بهمن‌دیزل نیز در سطح بالایی از کیفیت قرار گرفته‌اند. در گروه خودروهای مسافربری، مینی‌بوس شیلر، در گروه خودروهای باری، کامیونت شیلر و در بخش کامیون‌ها، ایسوزو NPR۷۵M چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند که با توجه به ادامه‌دار بودن روند افزایش سطح کیفی محصولات، به‌زودی پنج‌ستاره می‌شوند. 

همچنین در راستای هدف‌گذاری ارتقای محصولات به ۴ و ۵ستاره کیفی، برخی اقدامات توسعه‌ای به‌منظور کسب رضایت‌مندی مشتریان طی سال آینده در برنامه کاری شرکت بهمن‌دیزل قرار خواهد گرفت. ایجاد توسعه در تولید محصولات تجاری و مسافری، کسب مقام نخست در حوزه‌های خدمات فروش، خدمات پس از فروش و منابع انسانی و انجام پروژه‌های توسعه‌ای کاربری‌سازی ازجمله اقدامات توسعه‌ای‌ شرکت به‌منظور کسب رضایت مشتریان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =