مهم‌ترین اتفاقات خودرویی دو هفته گذشته

صنعت و دنیای خودرو در روزهای تعطیلات نوروز تعطیل نبودند و به غیر از رونمایی‌ها، اتفاقات مهمی نیز در حواشی این صنعت رخ داد که همگی نشانه‌ای بودند از اتفاقات مهمی که قرار است برای این صنعت رخ دهد.

از وارد شدن رقبای جدید به جمع برقی‌سازها، تا تلاش خودروسازان سنتی برای تولید محصولاتی مطابق‌تر با روال برقی‌سازی در دنیا و استفاده از فناوری خودران. همچنین برخی از شرکت‌ها تغییرات عمیق‌تری را تجربه کردند که روی ساختار آنها تاثیرگذار بوده است. در ادامه ۸ مورد از اخبار مهم اخیر حوزه خودرو را پیگیری خواهیم کرد.

رونمایی از نسخه گشت‌وگذار یاریس کراس

به گزارش «اخبار خودرو»، تویوتا نسخه‌ای جدید از یاریس کراس را به‌سبد محصولات خود اضافه کرد. این نسخه حامل پسوند «Adventure» (به‌معنای ماجراجویی) بوده و درمقایسه با مدل استاندارد از چهره‌ای اسپرت‌تر یا به‌عبارت بهتر آفرودتر برخوردار است.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

یاریس کراس Adventure از سپرهای متفاوتی سود می‌برد که چهره این کراس‌اوور کوچک ژاپنی‌ را عبوس‌تر و مناسب برای مسیرهای خارج جاده نشان می‌دهد.

ریل‌های سقفی و رینگ‌های ۱۸ اینچی خاکستری تیره نیز از دیگر وجوه تمایز این نسخه با مدل استاندارد است. در داخل کابین سقف مشکی، قطعات تزئینی مشکی پیانویی و طلایی و همچنین طرح خاص روکش صندلی‌ها از ویژگی‌های تویوتا یاریس کراس Adventure هستند.

ناگفته نماند یاریس کراس Adventure در بریتانیا با نام Dynamic عرضه خواهد شد. در اروپا یاریس کراس و نسخه Adventure آن با موتور ۱.۵ لیتری بنزینی و یک موتور برقی کوچک که درمجموع ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند، به‌فروش خواهد رسید.  

تمام ۲۱ هزار نسخه اولیه از کیا EV۶ رزرو شدند

   حدود دو هفته پیش بود که کیا نخستین تصاویر رسمی از کراس‌اوور برقی EV۶ را منتشر کرد. حالا این کمپانی به‌رونمایی کامل از محصول پر سر و صدای خود پرداخته و ضمن انتشار تصاویر بیش‌تر، مشخصات فنی آن را نیز در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

به‌گفته کره‌ای‌ها، کراس‌اوور EV۶ یک خودرو انقلابی است که پیش‌نمایشی از محصولات آتی کیا را ارائه می‌کند.

همان‌طور که قبلا به‌اطلاعتان رسانده‌ایم، این خودرو براساس زبان طراحی جدید «اتحاد تضادها» (Opposites United) خلق شده و هیچ شباهتی به‌ساخته‌های قبلی کمپانی ندارد.

کیا ادعا می‌کند EV۶ با الهام از نیروهای مثبت و انرژی طبیعی طراحی شده و بدنه آن ترکیبی است از اِلِمان‌های تیز و اشکال هندسی. اما فارغ از توصیفات ادبی، این کراس‌اوور برقی بدنه‌ای منحصربه‌فرد و بسیار متفاوت از دیگر مدل‌ها دارد. با وجود تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاهی این خودرو، اما تمام ۲۰ هزار نسخه بازار ایالات رزرو شدند.

رئیس جدید هیات‌ مدیره دایملر معرفی شد

 گروه دایملر اعلام کرد که «برند پیشتس‌ریدر» (Bernd Pischetsrieder) به‌عنوان رئیس جدید هیات‌مدیره این گروه خودروسازی و به‌جای «منفرد بیشوف» فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

بیشوف برای ۱۴ سال این جایگاه را در اختیار داشت و حال پیشتس‌ریدر ۷۳ ساله سکان هدایت برندهای مهمی از صنعت‌خودرو همچون مرسدس‌بنز، میباخ و اسمارت را برعهده خواهد داشت.

جالب اینجاست که پیشتس‌ریدر فعالیت خود را در صنعت‌خودرو از سال ۱۹۷۳ به‌عنوان مهندس محصول آغاز کرد و نخستین شرکتی که او موفق به‌کسب جایگاه رهبری هیات‌مدیره آن شد نیز در ب‌ام‌و بود و از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ این سمت را برعهده داشت.

سپس او از سال ۲۰۰۰ تا میانه‌های دهه اول قرن جدید به‌عنوان مدیرعامل سئات فعالیت خود را آغاز کرد. پس از آن راهی بوگاتی شد و در پروژه ویرون ۱۶ سیلندر همکاری داشت. درنهایت در آخرین روز از دسامبر ۲۰۰۶ او جایگاه خود را به مارتین وینترکورن داد. 

رقیب باواریایی تسلا مدل ۳ معرفی شد

ب‌ام‌و با مدل‌های الکتریکی غریبه نیست و به‌نظر می‌رسد سدان تازه معرفی شده i۴ برای سال ۲۰۲۲ نمونه کارهای تمام برقی این برند را بیش‌تر تقویت کند.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

محصول  i۴ براساس مشهورترین مدل بیمرها یعنی سری ۳ ساخته شده و چهار در کم‌ارتفاعی است و انتظار می‌رود با رقبایی مانند تسلا مدل ۳ و آئودی e-tron GT رقابت کند. ب‌ام‌و i۴ یک سدان الکتریکی کاملا جدید است که انتظار می‌رود سرانجام در سال ۲۰۲۲ در فرآیند برگزاری نمایشگاه‌ها با تسلا مدل ۳ و سایر سدان‌های اندازه متوسط EV رقابت کند.

۲۰۲۲ i۴ مجهز به‌یک موتور الکتریکی است که انتظار می‌رود ۵۳۰ اسب‌بخار قدرت داشته باشد

. این خودرو طراحی اصلی خود را با سری ۳ سدان این شرکت به‌اشتراک می‌گذارد؛ بنابراین فضای داخلی آن نیز به‌همان اندازه جادار خواهد بود. درحالی که انتظار داریم جدیدترین فناوری کمک‌راننده و شاید حتی حالت‌های نیمه‌مستقل رانندگی در این نسخه ارائه شود، اما برای مطلع شدن از تجهیزات خاص آن باید تا نزدیک شدن به‌تاریخ رسمی فروش آن صبر کنیم.
 

احتمال عرضه عمومی سهام ولوو وجود دارد

گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی چین گفت که ولوو گزینه‌های بازار سرمایه از جمله عرضه اولیه عمومی و لیست شدن در بازار سهام را بررسی خواهد کرد.

واحد Geely Automobile شرکت جیلی و ولوو برنامه‌ ادغام کامل خود را در ماه فوریه (بهمن) لغو کردند.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

براساس خبری که بلومبرگ منتشر کرده، این خودروساز بحث ارزش‌گذاری این خودروساز با رقمی حدود ۱۷ هزار یورو (۲۰ هزار دلار) را مطرح کرده است.

جالب اینجاست که قرار است سهام ولوو و تیم پل‌استار که تا پیش از این به‌عنوان بخشی از ولوو برای تقویت محصولات این برند از آن یاد می‌شد، به‌صورت جداگانه وارد بازار بورس شوند.

حتی ارزش‌گذاری روی پل‌استار نیز رقم جالبی است و براساس شایعات این برند تا ۱۰ هزار دلار نیز ارزش‌گذاری شده است.

در هرصورت برای با خبر شدن از تصمیم نهایی جیلی برای ولوو و پل‌استار لازم نیست زمان زیادی صبر کنیم.

زمین «سیلوراستون» در اختیار آستون ‌مارتین

لاورنس استرول، میلیاردری که مالکیت کل مجموعه آستون‌مارتین را برعهده دارد، برای تیم فرمولاوان این شرکت نیز تصمیم تازه‌ای دارد و برمبنای آن قرار است زمینی که در اطراف یکی از مهم‌ترین پیست‌های اتومبیل‌رانی در انگلستان قرار دارد، به‌عنوان سایت جدید تولید محصولات این شرکت درنظر گرفته شود. به‌این ترتیب برای این کار قراردادی چندمیلیاردپوندی بسته‌شده که سبب می‌شود در کنار پیست سیلور استون انگلستان خط تولید جدید آستون‌مارتین احداث شود.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

«اتمار سزافنائور» ( Otmar Szafnauer) از اعضای اصلی تیم طراحی این سایت جدید گفت: «ما در مرحله طراحی هستیم و تمام دپارتمان‌ها انرژی خود را به‌کار می‌گیرند تا اطمینان پیدا کنیم که به‌بهترین شکل از این فضا استفاده خواهیم کرد. درنهایت تا آگوست ۲۰۲۲ اقدام به‌افتتاح این مجموعه خواهیم کرد.»

کارخانه اولیه تیم فرمولاوان آستون‌مارتین نیز در داخل سیلوراستون قرار داشت؛ اما وقتی او و گروهی از سرمایه‌گذاران اقدام به‌خریداری این تیم کردند، استرول تصمیم گرفت که روی سایت جدیدی سرمایه‌گذاری کند.

برنامه دایملر برای شتاب‌ دادن به‌تولید خودروهای برقی

گروه دایملر قصد دارد روند تولید خودروهای برقی را سرعت بخشیده و آمار خوبی را در سال جدید مالی ثبت کند. این خودروساز آلمانی باور دارد که در سال ۲۰۲۱ درآمدشان بسیار بهتر از دو سال قبل خواهد بود و آن‌ها توانایی مقابله با مشکلات پیش‌آمده بابت کمبود نیمه‌هادی‌ها و چیپ‌های پردازنده را دارند.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

در اعلامیه این شرکت پیش‌بینی افزایش فروش در بازار چین دیده شده و همچنین به‌خاطر گسترده‌تر شدن تنوع محصولات آن‌ها می‌توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی برای آن‌ها رخ دهد.

حتی درمورد بخش کامیون‌سازی گروه دایملر نیز قرار است اتفاقات مهمی در برقی‌سازی رخ دهد و به‌واسطه همین اتفاقات سودآوری این بخش نیز افزایش خواهد یافت.

اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس‌بنز گفت: «امروز دایملر از بیش‌ترین تنوع در بخش خودروهای برقی سود می‌برد و از خودروهای شهری تا کامیون‌ها را با پیشرانه برقی عرضه می‌کند. اما هدف نهایی ما شتاب‌ بخشیدن به‌روند تولید خودروهای برقی این شرکت است.»

تولید ماسک در BYD تبدیل به‌ پرسودترین پروژه آن‌ها شد

کمپانی بی‌وای‌دی (BYD) از رشد خیره‌کننده سود خود در سال ۲۰۲۰ خبر داد. نکته جالب این‌که بخش اعظمی از این رشد نه به‌واسطه فروش خودرو، بلکه از طریق فروش ماسک حاصل شده است.

این برند چینی که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، در اوج شیوع ویروس کرونا به‌تولید ماسک‌های بهداشتی رو آورد. در آن مقطع مدیران بی‌وای‌دی اعلام کردند این شرکت توانایی تولید روزانه ۵۰ میلیون ماسک را دارد.

جهان خودرو در تعطیلات نوروز

گزارش منتشرشده از سوی «رویترز» حاکی از آن است که بی‌وای‌دی در سال گذشته ۴.۲۳ میلیارد یوآن (معادل ۶۴۳.۷۵ میلیون دلار) سود خالص به‌جیب زده و این رقم درمقایسه با سال ۲۰۱۹ برابر با ۱.۶۱ میلیارد یوآن (۲۴۵ میلیون دلار) افزایش پیدا کرده است.

همچون اکثر خودروسازان، میزان فروش خودروهای بی‌وای‌دی نیز در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. طبق آمار این شرکت سال گذشته ۴۲۶ هزار و ۹۷۲ دستگاه خودرو به‌مشتریان تحویل داده شد و با چنین رقمی باید گفت فروش بی‌وای‌دی ۷.۵ درصد نسبت به‌سال ۲۰۱۹ افت داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =