لنت ترمز

استفاده از زیرلایه(under layer) با الاستیسیته بالا در لنت ‌ترمز یک راهکار مناسب است و یکی از دلایل ایجاد صدا در ترمزگیری نیز می‌تواند وجود یک عامل خارجی در سطح ترمز یا گرده مواد باشد. 

سوت کشیدن اصطلاح رایج برای لنت‌های ترمزی است که به‌پایان عمر خود رسیده‌اند. دراین شرایط راننده نسبت به‌تعویض لنت خودرو اقدام می‌کند. اما گاه دیده شده است که حتی پس از نصب لنت ترمز جدید نیز سوت کشیدن‌ها همچنان ادامه دارد و سبب آزار راننده و سایرین می‌شود. دراین شرایط صاحب خودرو لنت را مرجوع می‌کند. هرچند در این میان فروشنده، مخصوصا نمایندگان شرکت‌های بزرگ مقصر نیستند و این امر طی یکسال اخیر به چالش بزرگ برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تبدیل شده است.

دراین خصوص شاهین خطامی، محقق و کارشناس درحوزه لنت‌ترمز به‌ «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «انواع صداهای حاصل از ترمزگیری خودرو درشرایط گوناگون می‌تواند منجر به‌ناراحتی راننده شود و این امر دلایل گوناگونی دارد که عمده آن‌ها از محل تماس ماده اصطکاکی و دیسک ترمز نشأت می‌گیرد.»

وی می‌افزاید: «برای واکاوی دلایل ایجاد صدا باید به‌ ماهیت امواج صوتی اشاره کرد. این امواج حاصل از ارتعاش حین ترمزگیری هستند که از تماس لنت و دیسک با یکدیگر ایجاد می‌شود و با سرعت زیاد از طریق هوا به‌گوش راننده، سرنشین‌ها و سایر افراد می‌رسد.»

این کارشناس حوزه لنت تصریح می‌کند: «در راستای ریشه‌یابی صدا باید مدنظر داشت که فرکانس صدا و شدت آن بر شنوایی ما موثر است. درهمین راستا فرکانس شنوایی انسان سالم حدود ۲۰ الی ۲۰ هزار هرتز است؛ یعنی درصورتی که فرکانس کم‌تر یا بیش‌تر از این محدوده باشد، به‌گوش انسان نمی‌رسد و به‌همین دلیل این‌که صدای ترمز دربرخی خودروها تنها درسرعت پایین به‌گوش می‌رسد، همین است. چراکه فرکانس ارتعاش در سرعت‌های بالاتر تغییر می‌کند.»

همچنین وی معتقد است محدوده شنوایی به‌جنسیت و سن افراد نیز بستگی دارد.

خطامی می‌گوید: «ارتعاش حین قرارگیری دو صفحه روی هم که یکی از آن‌ها در حال حرکت بوده، امری اجتناب‌ناپذیر است و راهکار بهبود، کاهش ارتعاشات حاصل از ترمزگیری است و به‌همین منظور درمورد لنت‌ترمز نیز از یک صفحه فلزی نرم پرچ‌شده در پشت آن یا صفحات دارای لایه‌های لاستیکی به‌عنوان شیم یا پد صداگیر استفاده می‌شود.»

وی با بیان این‌که هرچه مواد اصطکاکی به‌کاررفته در لنت‌ترمز اصطلاحا نرم‌تر باشد ایجاد ارتعاش ضعیف‌تر خواهد بود، تصریح می‌کند: «البته باید مدنظر داشت که اگر نرمی مواد زیاد باشد، می‌تواند فاصله توقف را نیز افزایش دهد و ممکن است طول عمر لنت را کاهش دهد.»

وی تاکید می‌کند: «استفاده از زیرلایه(under layer) با الاستیسیته بالا در لنت‌ترمز یک راهکار مناسب است و یکی از دلایل ایجاد صدا در ترمزگیری نیز می‌تواند وجود یک عامل خارجی در سطح ترمز یا گرده مواد باشد. درواقع وجود موادی با سختی بالا در لنت می‌تواند احتمال وقوع این حالت را افزایش دهد. به‌این شکل که به‌دلیل سختی بالا، ذرات تا مدتی بین دو سطح باقی می‌مانند و تا چندین پدال سبب تولید صدا می‌شوند. اما وجود شیار یا پخ در لنت احتمال باقی ماندن گرد لنت و ذرات خارجی را کاهش می‌دهد.»

خطامی همچنین درخصوص علت سوت کشیدن لنت‌های نو نیز می‌گوید: «حین استفاده از لنت‌های نو درمقابل دیسک‌های کارکرده نیز احتمال وجود صدا تا زمان جا افتادن کامل(bedding) قطعه وجود دارد که راهکار آن سوزاندن سطح لنت یا scorching است که سبب می‌شود لنت نو بدون صدا کار کند. البته اسکورچینگ مزایا و معایب دیگری نیز دارد.»

وی می‌افزاید: «لبه‌دار بودن دیسک یا وجود خط‌های عمیق روی آن ارتعاش ترمزگیری را به‌شدت افزایش می‌دهد و ممکن است صدا ایجاد کند. همچنین دمای محیط نیز می‌تواند در بروز چنین وضعیتی موثر باشد. در دمای بسیار پایین اکثر لنت‌ها به‌دلیل وجود لایه یخ‌زده از رطوبت هوا روی سطح دیسک در ابتدای حرکت ممکن است صدا داشته باشند که این مشکل با گرم شدن سطح قطعه به‌مرور از بین می‌رود.»

این کارشناس حوزه لنت‌ترمز در پایان اظهار می‌کند: «درصورتی که از لنت‌های سرامیکی یا کم‌فلز استفاده شود، بعضی صداها همچون جیغ سرد صبحگاهی (morning squal) طبیعی است و نیاز به‌بررسی ندارد و پس از گرم شدن لنت سریعا برطرف می‌شود.»
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =