لنت‌ های تقلبی

سال ۱۴۰۰، سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام گرفته است. از این رو باید نسبت به‌تسهیل تولید و جلوگیری از واردات برخی کالاها اقدام شود. همچنین باید دولت از تولیدکنندگان حمایت لازم را به‌عمل آورد. این درشرایطی است که بررسی بازار قطعه پرمصرفی همچون لنت‌ترمز، از جولان محصولات وارداتی با کیفیت‌های نازل حکایت دارد.

بررسی میدانی «دنیای ‌خودرو» از بازار لنت‌ترمز بیانگر آن است که لنت‌های وارداتی درسال جدید بیش از ۲۵‌ درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که بسیاری از فروشندگان بازار لنت‌ترمز از خاک خوردن این دسته از لنت‌ها در ویترین مغازه‌های خود خبر می‌دهند.

ساسان، یکی از فروشندگان لنت‌ترمز در بازار پایتخت است. وی به‌ «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «طی چند روز گذشته واردکنندگان لنت‌ترمز که به‌صورت رسمی این کالا را وارد کرده‌اند، بیش از ۲۵‌ درصد قیمت لنت‌های خود را افزایش داده‌اند. این درحالی است که مشتریان چندان روی خوشی به‌این دسته از محصولات نشان نمی‌دهند.»

وی درپاسخ به‌این سوال ‌که به‌عنوان یک فروشنده قدیمی حوزه لنت، کدام‌یک از محصولات را به‌مشتریان پیشنهاد می‌دهد؟ اظهار می‌کند: «اگر شرایط مانند سال‌های دور بود، من لنت‌های خارجی را پیشنهاد می‌دادم. اما درحال حاضر کیفیت محصولات ایرانی به‌میزان چشمگیری افزایش یافته است و برای بسیاری از خودروهای داخلی و خارجی، لنت‌های ساخت داخل را توصیه می‌کنیم. چرا که هم قیمت مناسبی دارند و هم به‌لحاظ گارانتی و خدمات پس از فروش، به‌هــرحال مرجعی وجود دارد که پاسخگو باشد. »

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک مدل لنت وارداتی از برند مطرح خارجی برای محصولی مانند پراید بیش از ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد. درحالی که می‌توان با نصف این بها محصول داخلی را برای چرخ‌های جلو و عقب پراید به‌طور کامل خریداری کرد. بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند که لنت با کیفیت خارجی بسیار گران تمام می‌شود و محصول موجود در بازار ایران در این بخش درجه ۳ است که توان رقابت با محصولات داخلی را ندارد. این درشرایطی است که قیمت لنت‌های خارجی دو برابر محصولات ایرانی است.

صنعت لنت کشور طی سال گذشته و با وجود بحث تحریم و مشکلات ارزی و البته مشکلات مربوط به‌ترخیص مواداولیه از گمرک، توانست علاوه‌بر پوشش نیاز بازار، نیاز خودروسازان را نیز تامین کند.

درحال حاضر شرکت‌های بسیاری درحوزه تولید لنت فعال هستند و طی سال‌های اخیر توانسته‌اند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. به‌نظر می‌رسد در این شرایط اصولا واردات لنت‌ترمز، جز برای برخی محصولات لوکس خارجی توجیه دیگری نداشته باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =