کد خبر: 234118
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
فربد زاوه

شاید اتفاقات جزیی در حوزه صادرات به روسیه روی بدهد اما محصولات پیش‌ بینی‌ شده برای صادرات، تولیداتی با بهای تمام‌ شده بالا هستند که رقبای جهانی جدی دارند.

گویا تجربه نه‌چندان موفق صادرات در حوزه صنعت خودرو این‌ بار به اوراسیا رسیده ظاهرا این کشور آمادگی خود را برای محصولاتی همچون تارا، دنا، سمند و رانا اعلام کرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که باتوجه به شرایط صنعت خودرو در روسیه و همچنین تجربه پیشین خودروسازی ایران در ایجاد سایت‌های خارجی و عقیم ماندن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، آیا بازار اوراسیا می‌تواند گزینه خوبی برای خودروسازان ایرانی باشد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص نظرات خود را بیان می‌کند.

آیا صادرات خودرو به روسیه می‌تواند عرصه رقابتی جدیدی را برای خودروسازی کشور بازکند؟

در روسیه بازار خودروهای دست‌دوم رونق دارد و مردم می‌توانند با پرداخت حدود ۱۵هزار دلار یک دستگاه ب‌ام‌و کارکرده از اروپای‌غربی خریداری کنند. البته تعرفه واردات نیز پایین است پس این‌که انتظار داشته باشیم آنها نسبت‌به خرید دناپلاس‌توربو با قیمت ۳۵ هزار دلار  علاقه‌مند داشته باشند، چندان درست نیست.

 نظرتان نسبت‌به صادرات محصولات خودروسازان به روسیه چیست؟

شاید اتفاقات جزیی در حوزه صادرات به روسیه روی بدهد اما محصولات پیش‌ بینی‌ شده برای صادرات، تولیداتی با بهای تمام‌ شده بالا هستند که رقبای جهانی جدی دارند. این موضوع صادرات به این کشور را دشوار می‌کند زیرا نمونه‌های مشابه آنها در روسیه با قیمت بسیار پایین به‌فروش می‌رسد و حتی در برخی موارد بهای یک خودرو نصف قیمت محصولی است که ایران‌خودرو آن را می‌فروشد. بنابراین نباید اشتباه قبل یعنی ایجاد سایت در کشورهای خارجی را که سرمایه هنگفتی را به هدر داد، تکرار کرد.

خودروسازان چگونه در صادرات محصولات به دیگر کشورها موفق خواهند بود؟

صادرات نیازمند منابع مالی بالاست. ایران‌خودرو باید مشخص کند در شرایط فعلی و با زیان انباشته بالا، چه محلی برای تامین این منابع مالی دارد. صادرات ۱۰خودرو با قیمت ۱ هزار دلار معادل ۱۰۰میلیوندلار خواهد بود. باید مشخص شود محل تامین این دو هزار میلیارد تومان کجاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =