بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز چهارشنبه ۲۵ فروردین بالغ بر ۸۶۰ میلیون سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۲۱۱میلیارد تومان است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی طی هفته جاری، باز هم روند نزولی خودروسازان و قطعه‌سازان ادامه داشت، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، صنایع ریخته‌گری ایران، بهمن‌دیزل، تولید محورخودرو و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران منفی خوردند و در مقابل هیچ نمادی مثبت نشد.

همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۳هزار نوبت معاملاتی، ۱۰۴میلیون سهم به ارزش ۲۵میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر ۲۰۷هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص کل بورس با کاهش بیش‌از ۹هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۳۳هزار واحدی قرار گرفت.

سایه مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها بر سر بازار

برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که ریسک‌های مربوط به برجام از سر بازار سهام برداشته نشود، روند قوی در کلیت بازار شکل نخواهد گرفت و همچنان سایه مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها بر سر بازار خواهد بود. از سوی دیگر، سوالی که بسیار بین فعالان بازار مطرح شده، این است که اگر برداشته‌شدن تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام باعث دسترسی کشور به منابع مالی و نهاده‌های تولید می شود، چرا این موضوع می‌تواند اثر معکوس بر بازار سهام می گذارد چه خواهد بود؟

احتمال افزایش فشار فروش بر کلیت بازار

در پاسخ به این سوالی که مطرح شد باید گفت مهم‌ترین عامل این موضوع بحث مالی است؛ صورت سود و زیان هر شرکت به دو بخش عملیاتی و مالی تقسیم شده، یعنی ممکن است زمینه افزایش راندمان تولید و اهرم عملیاتی شرکت‌ها فراهم شود، اما در بخش مالی به دلیل کاهش نرخ ارز با توجه به ارزمحوری شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز، شاهد تاثیر منفی و کاهنده بر سود باشیم. بر این اساس، می‌توان گفت در کل مذاکرات برجامی، بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها باعث افزایش فشار فروش بر کلیت بازار خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =