کد خبر: 234161
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
خودروهای برقی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی منصوری در سرمقاله امروز (سه شنبه – ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ‎تاثیر یارانه‌ های دولتی بر بازار خودروهای برقی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

ازجـمـلـه نکات مثبت بازار خودرو در یک سال گذشته که جهان درگیر ویروس کرونا بوده، استقبال عجیب و بی‌سابقه مشتریان از خودروهای برقی است. این مساله تا جایی پیش رفت که به‌رغم رشد منفی اکثر بخش‌های بازار، خودروهای الکتریکی توانستند فروش خود را در سال سیاه کرونا چندبرابر کنند. 

این موضوع را بسیاری از تحلیلگران، آغاز تغییرات گسترده و رویگردانی مشتریان و تولیدکنندگان از موتورهای احتراق داخلی قلمداد کرده‌اند. این تحلیل می‌تواند درست باشد.

بحران گسترده کرونا که انسان معاصر تاکنون چیزی شبیه آن را ندیده، افراد بسیاری را نسبت‌به عواقب بحران‌هایی از این دست که گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی می‌تواند آن را به همراه داشته باشد، آگاه کرده و در نتیجه تصمیم به خرید خودروهایی پاک گرفته‌اند. 

ازسوی‌دیگر نباید نقش استانداردهای سختگیرانه نهادهایی مانند کمیسیون اروپا و همچنین پیمان‌هایی مانند معاهده پاریس را نیز نادیده گرفت زیرا کاهش گسترده ردپای کربن را از زندگی بشر دنبال می‌کنند. جریمه‌های سنگین خودروسازان را مجبور به این اقدام کرده و همگی بازه زمانی نهایتا ۱۰تا۱۵ساله‌ را برای از دور خارج کردن موتورهای سوخت فسیلی معرفی کرده‌اند. 

روی آوردن جدی خودروسازان به الکتریکی‌سازی محصولات‌شان نقش موثری بر کاهش هزینه‌ها و پیشرفت فناوری باتری‌ها داشته که گران‌ترین بخش خودروهای برقی به‌شمار می‌روند زیرا درعمل گران یا ارزان بودن خودرو به آن‌ها مربوط می‌شود. باید در نظر داشته باشیم خودروسازان به‌رغم تمایل به الکتریکی کردن محصولات خود هنوز فاصله زیادی تا عرضه خودروهایی برقی‌ هم‌قیمت با خودروهای سوخت فسیلی دارند. 

همین غیرقابل مقایسه بودن محصولات برقی با همتایان درون‌سوز بسیاری از خریداران را از پذیرش این خودروها دلسرد کرده است. پس اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، نمی‌توان چندان به جایگزینی سریع برقی‌ها امیدوار بود.

در اینجاست که پای یارانه‌های دولتی به میان می‌آید. این‌که در یک‌سال گذشته خرید خودروهای برقی چندبرابر شده دقیقا به‌دلیل یارانه‌هایی است که دولت‌های اروپایی، به عنوان بخشی از برنامه احیای بازار خودرو پس از رکود شدید ناشی از کرونا، به خریداران پرداخت کرده‌اند. 

پیش از پیدایش پدیده شوم کرونا، در چین نیز شاهد استقبال روزافزون مشتریان نسبت‌به خرید خودروهای برقی بودیم که دقیقا دلیل آن یارانه‌های دولتی برای خرید این خودروها بود زیرا علاوه‌بر مشتریان، بسیاری از تولیدکنندگان را نیز به عرضه محصولات برقی علاقه‌مند کرده بود. 

هرچند در چین بعد از کاهش میزان یارانه‌های دولتی شاهد افت بازار برقی‌ها بودیم و در نتیجه می‌توان انتظار داشت روند استقبال از خودروهای برقی، دستکم تازمانی‌که با خودروهای درون‌سوز به لحاظ قیمتی قابل مقایسه‌ نباشند، رابطه نزدیکی با میزان یارانه‌هایی خواهد داشت که دولت‌های حاضر به پرداخت آنها می‌شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =