بازار خودرو

فت‌وگو با نمایشگاه‌داران خودرو در پایتخت حاکی از آن است که درحال حاضر در این بازار خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد و این موضوع ریشه درموارد مختلفی از جمله مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای، طغیان دوباره ویروس کرونا و همچنین تعطیلی‌های ناشی از آن که سبب تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و نمایشگاه‌های خودرو شده است، دارد.

بازار خودرو درشرایط فعلی با کاهش قیمت به‌شکل روزانه مواجه است و بعید نیست به‌زودی آخرین حباب قیمت‌ها تخلیه شود و بازار خودرو شرایطی همچون یک ماه پایانی سال ۹۹ را تجربه کند. بعد از تعطیلات نوروز مسئولان شورای‌رقابت از افزایش قیمت خودروسازان در بهار ۱۴۰۰ خبر دادند و این اظهارنظرها با عکس‌العمل سریع بازار آزاد مواجه شد؛ طوری که به‌یک‌باره برخی خودروها با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون‌تومانی مواجه شدند. 

در این میان دولت و مجلس واکنش نشان دادند و همین امر سبب شد رئیس شورای‌رقابت موضع خود را در قبال افزایش قیمت خودرو تغییر دهد و از سه‌ماه یک‌بار به شش‌ماه یک‌بار برسد. این اتفاق واکنش بازار را نیز در پی داشته و حالا با کاهش قیمت محسوسی در این بخش مواجهیم.اگرچه بازار خودرو هفته گذشته را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشت (اتفاقی که یکی از دلایل آن، احتمال رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو بود که درحال حاضر بعید به‌نظر می‌رسد) اما درنخستین روزهای هفته جاری کاهش جزئی بها را تجربه کرد.

درعین حال گفت‌وگو با نمایشگاه‌داران خودرو در پایتخت حاکی از آن است که درحال حاضر در این بازار خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد و این موضوع ریشه درموارد مختلفی از جمله مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای، طغیان دوباره ویروس کرونا و همچنین تعطیلی‌های ناشی از آن که سبب تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و نمایشگاه‌های خودرو شده است، دارد.

ایران، اروپا و آمریکا از دو هفته گذشته مذاکرات هسته‌ای را مجدد در وین آغاز کرده‌اند؛ اما نتیجه‌ آن تا اینجای کار مشخص نشده و از آنجا که این امر روی اقتصاد کشور و بازار ارز تاثیر مستقیمی دارد، انتظارات تورمی شهروندان نیز متاثر از آن، دچار نوسان شده و خبرهای مثبت و منفی مرتب سبب بالا و پایین رفتن نرخ محصولات مختلف از جمله خودرو می‌شود.

از همین رو این روزها در بخش‌های عرضه و تقاضا، تردیدها افزایش یافته و اوضاع به‌شکلی درآمده که بسیاری افراد فروش خودرو را در این شرایط ریسک می‌دانند و بسیاری دیگر نیز از خرید آن خودداری می‌کنند. از همین رو معاملات خودرویی به‌حداقل رسیده و کمتر کسی حاضر به‌خرید و فروش در این بازار است. 

البته تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و همچنین خطرات بیرون آمدن از منزل در دوران قرمز کرونایی، از دیگر عوامل کاهش خرید و فروش خودرو به‌شمار می‌رود. در کنار اینها فرارسیدن ماه مبارک رمضان نیز همچون سال‌های گذشتــــــــه به‌افت خرید و فروش خودرو دامن می‌زند؛ هرچند که در مقایسه با دیگر عوامــــــل نقش بسیار کمتری دارد. اما پیش‌بینی فعالان بازار این است که طی هفته‌های آتی، به‌خصوص اگر نتایج مذاکرات هسته‌ای مثبت باشد، خرید و فروش خودرو از رکود فعلی خارج خواهد شد.

درحال حاضر فروشندگان و خریداران خودرو به‌نوعی درانتظار مشخص شدن نتایج گفت‌وگوهای اخیر درباره برجام هستند تا براساس آن برای خرید و فروش محصول مورد نظرشان اقدام کنند. به‌نظر می‌رسد درصورت احیای برجام، انتظارات تورمی کاهش یافته و نرخ ارز نیز نزولی می‌شود. 

بنابراین قیمت خودرو نیز با کاهش مواجه خواهد شد. در این صورت میل به‌عرضه خودرو افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند منتج به‌رونق معاملات در بازار شود. گزارش‌های میدانی از بازار خودرو در هفته پایانی فروردین‌ماه از کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی حکایت دارد و نسبت به‌روز گذشته نیز شاهد کاهش قیمت اکثر مدل‌های تولید داخل در بازار هستیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =