شرکت کروز

تولید ABS در دستور کار کروز است و فعالیت در این زمینه با جدیت پیش می‌ رود

مدیران ارشد شرکت صنایع تولیدی کروز، موانع پیش‌روی تولید در صنایع خودرو و قطعه‌سازی را در سال ۱۴۰۰ تشریح کردند. گزارش فعالیت‌های این شرکت بزرگ قطعه‌سازی در سال گذشته، برنامه‌های این شرکت در سال جاری و همچنین بحث تولید قطعه در کشور و مشکلات و موانع پیش روی تولید قطعه‌سازان ازجمله موضوعاتی بودند که این مدیران در پاسخ به سوالات روزنامه «دنیای خودرو» و برخی دیگر از رسانه‌ها به آن پرداختند.

محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات دانش‌بنیان کروز

تحقیقات شرکت کروز در حوزه خودروهای برقی

داخلی‌ سازی و تولید انبوه ۳۵ قطعه جدید در سال ۱۴۰۰

در مورد ای‌سی‌یوها به‌دلیل این‌که علم طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار را در داخل داریم، می‌توانیم نسبت به تولید اقدام کنیم. این تولید برای خودروهایی با موتورهای توربوشارژ هم قابل‌انجام است.

درخصوص داخلی‌سازی نیز نه‌تنها در سال گذشته بلکه همواره برنامه ما این بوده که قطعات را از سی‌بی‌یو به سی‌کی‌دی و تولید داخل برسانیم.

در سال جاری هم با همین فرمان حرکت خواهیم کرد و خودروسازان هم از این مساله استقبال می‌کنند. درباره خودروهای جدید دو خودروساز هم ما همکاری داشته‌ایم و برای محصول جدید سایپا شبکه برق خودرو را تامین کردیم.

در مورد خودرو جدید تارا باتوجه به سیاستی که در ایران‌خودرو وجود دارد، در بحث شبکه برق این خودرو حضور نداریم. متاسفانه به‌رغم اعلام آمادگی شرکت در این بخش اما در توسعه محصول تارا در بخش برق آن حضور نداریم.

در زمینه خودروهای برقی و باتری، اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم و تحقیقات در حال انجام است. زیرساخت‌ها فراهم شده‌اند و محصولات به‌زودی وارد فاز تولید می‌شوند. تنوع محصولات در کروز بسیار زیاد است. در بحث تامین مواد اولیه نیز تا جایی که توانستیم از تامین‌کنندگان داخلی استفاده کردیم.

علی یوسفی، مدیر فروش و  توسعه بازار کروز

تحویل ۵۵میلیون قطعه به خودروسازان طی یک‌سال

داخلی‌ سازی و تولید انبوه ۳۵ قطعه جدید در سال ۱۴۰۰شرکت کروز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز در کشور است که در زمینه‌های مختلف و با هدف تعمیق ساخت داخل فعالیت می‌کند. سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و بیش از ۵۵میلیون قطعه برای خطوط تولید خودروسازان تولید کردیم.

به‌طور متوسط، سهم تامین قطعات ما ۵۰ درصد به بالاست. به‌دلیل سه مساله مهم کیفیت، قیمت و تحویل به‌موقع، سهم بازار ما افزایش پیدا کرده است و خودروسازان از ما قطعه دریافت می‌کنند. بنابراین بیش‌از ۵۰درصد قطعات تحویلی به خودروسازان متعلق به کروز است.

تقریبا هیچ قطعه‌ای از خودروسازان تک‌سورس نیست و برای هر قطعه چند سورس (منبع تامین) وجود دارد، اما آنچه باعث افزایش سهم ما شده، قیمت و تحویل به‌موقع قطعات است. در بحث تعمیق داخلی‌سازی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و امروز اعلام می‌کنیم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان صنعت خودرو فعال هستیم.

در بحث فرمان برقی قرار بود این پروژه در خودرو ۲۰۷ اجرایی شود. برای این قطعات باید تیراژ به بیش‌از ۱۰۰هزار دستگاهی برسد، اما درخصوص ۲۰۷ این اتفاق رخ نداد. با این‌حال تجهیزات را خریداری کردیم و امیدواریم برای خانواده ۲۰۷ و دنا تا یک سال آینده با همکاری شریک‌ خارجی‌مان این کار را انجام دهیم.

درخصوص خودروهای برقی نیز یک بحث در مورد تولید است و یک بحث در مورد وجود زیرساخت‌هاست. تولیدکننده حتی اگر خودرو برقی تولید کند، باتوجه به این‌که زیرساختی در این حوزه وجود ندارد، عملا نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. هرچند در کروز اقدامات لازم برای تولید خودرو برقی را آغاز کردیم، اما در صورتی می‌توان آن را توسعه داد که زیرساخت‌ها آماده باشد.

بهره‌وری ما در سال گذشته به دلیل نبود مواد اولیه ناشی از کمبود نقدینگی - که خود از عدم‌دریافت مطالبات از خودروسازان نشات گرفته و همچنین به دلیل بوروکراسی و عدم‌ترخیص قطعات و مواد اولیه - حدود ۶۳ درصد بود، آن‌هم درحالی‌که ما دلایل مورد اشاره، بیش از ۳۰درصد توانمان را نتوانستیم به کار ببندیم.

اگر سال گذشته این مشکلات وجود نداشت، ما بیش از ۷۰میلیون قطعه به خودروسازان تحویل می‌دادیم. اما به‌هرحال وجود این مشکلات و چالش‌ها باعث شد بهره‌وری ما هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

نادر عبدالحسینی‌سخا، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز

داخلی‌سازی ABS در دستور کار است

داخلی‌ سازی و تولید انبوه ۳۵ قطعه جدید در سال ۱۴۰۰در پاسخ به سوال «دنیای‌ خودرو» درخصوص این‌که چه قطعاتی و در چه تعدادی از سوی شرکت کروز طی سال جاری داخلی‌سازی خواهد شد، باید بگویم عدد ثابتی را نمی‌توانیم، اظهار کنیم، اما تولید حدود ۳۵ قطعه در سال جاری را در برنامه داریم. درخصوص قطعات های‌تک، کار را از ای‌سی‌یو و برخی سنسورها شروع کردیم. امسال در بحث تولید ای‌بی‌اس (ABS) فعالیت می‌کنیم و امیدواریم برای تولید این قطعه در سال جاری به نتیجه برسیم. 

اما در مورد قطعات الکترونیک باید بگویم این کار ما نیست و به سرمایه‌گذاری بالایی احتیاج دارد. نمی‌توانیم وارد این زمینه کاری شویم. تایوان، کره و چین عمده قطعات الکترونیکی موردنیاز جهان را تولید می‌کنند. این کشورها باتوجه به تیراژ بالایی که دارند و سفارشی که از سراسر دنیا دریافت می‌کنند، می‌توانند اقدام به تولید با صرفه اقتصادی کنند. این کشورها قطب تولید قطعات الکترونیکی در جهان هستند. طی سال‌های اخیر به‌ویژه در سال گذشته، هم محدودیت‌های خارجی و هم محدودیت‌های داخلی بر کار ما اثرگذار بوده، در برخی قطعات واردات بسیار سخت است و پیدا کردن شرکتی که بتواند قطعات را برای تولیدکنندگان داخلی تامین کند، مشکل است. 

اما مشکل اصلی وقتی ایجاد می‌شود که ما از خاکریز مشکلات خارجی عبور می‌کنیم و وارد خاکریز و مشکلات داخلی می‌شویم. از لحظه ثبت‌سفارش و دریافت ارز و... تا زمانی که قطعه وارد گمرک می‌شود، مشکلات بسیاری وجود دارد. بوروکراسی گمرک درخصوص کار ما بسیار طولانی است و هر کدام از این‌ بوروکراسی‌ها کار را برای رساندن قطعات به خطوط تولید سخت می‌کند. هرچند روال کار نسبت به اوایل تحریم‌ها بهتر شده است، اما به‌هرحال تولیدکنندگان انتظار حمایت بیشتری از مسئولان دارند. 

باتوجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم‌رهبری امیدواریم تمام مسئولان به این شعار عینیت بدهند و دست تولیدکنندگان را بگیرند. در مورد این‌که برای قطعه‌ساز، واردات قطعه به‌صورت کامل خوشایندتر است یا تولید در داخل، باید بگویم لذتی که برای واردکننده در تجارت وجود دارد، برای تولیدکننده در تولید نیست. مثلا وقتی ای‌سی‌یو را وارد می‌کنید، بسیار راحت این کار انجام می‌شود. اما برای تولید ای‌سی‌یو باید ۳۰۰ قطعه مختلف را وارد کشور کرده و این‌جا آن‌ها را سرهم کنیم. پس به‌طبع واردات قطعات خیلی راحت‌تر از تولید آن است. 

اما به‌هرحال تولیدکننده به خاطر عشق به تولید و ایجاد اشتغال این اقدامات را انجام می‌دهد. آن هم در بدترین شرایط ممکن؛ درحال‌حاضر میزان طلب ما از دو خودروساز به بیش‌از ۴هزار میلیارد تومان رسیده است.

اواخر سال گذشته خودروسازان به ما کمک کردند و بخشی از بدهی را به‌صورت خرید دین پرداخت کردند. هرچند در زمستان سال گذشته کمک‌های زیادی برای پرداخت مطالبات انجام شد، اما برخی از آن در قالب رد دیون بوده و از آن‌جا که طرح گام چندان کاربردی نبوده و اوراق بهادار قابل‌قبول نیست، تا امروز این روش در سیستم قطعه‌سازی اجرایی نشده است. 
البته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده نرخ ارز در قراردادهای قطعه‌سازان تعدیل شود که دراین‌صورت به نظر می‌رسد، مبلغ بدهی خودروسازان به بیش از ۵هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

درخصوص تامین و ترخیص قطعات نیز این نکته گفتنی است که ابتدا باید یک تامین کننده را در خارج پیدا کنیم و این تامین‌کننده خارجی حاضر به همکاری با ما شود. اما در شرایط فعلی کشور این کار بسیار دشوار است، به‌ویژه آن‌که با مشکل تامین ارز و پرداخت به‌موقع پول به طرف خارجی مواجه هستیم. درخصوص ترخیص از گمرک نیز همچنان با مشکل مواجهیم. 

این مسائل و مشکلات به‌صورت لحظه‌ای به‌وجود می‌آیند. یعنی در لحظه ممکن است یک مشکل در یک بخش ایجاد شود. به نظر می‌رسد بخشی از این روند ناشی از نگاه کلی داشتن به حوزه تولید است و امیدواریم مسئولان به حل این مشکلات کمک کنند. ما همواره با شرکت‌های مطرح خارجی در ارتباط بوده‌ایم، اما باتوجه به تحریم‌ها دیگر ایمیل‌های ما را هم جواب نمی‌دهند. 

از یک نظر، این مساله خوب بوده و باعث شده است روی پای خودمان بایستیم. اما از سوی دیگر، به دلیل این‌که ‌نمی‌توان همه بخش‌های تولید را یک‌جا انجام داد، باعث ایجاد مشکل می‌شود. در هر صورت اگر ارتباط برقرار شده و تحریم‌ها از بین برود، همکاری‌ها قطعا ادامه پیدا می‌کند. به افرادی که مدام می‌گویند چرا قطعه‌سازان به خودروسازان قطعه نمی‌دهند، پیشنهاد می‌دهم در یک بازه سه‌ماهه درکنار ما باشند تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرند. در این خصوص، شاهد موانع بسیاری برای تولید هستیم. ضمن این‌که مشکل نقدینگی برای ما بسیار جدی است؛ نقدینگی اگر به‌موقع و صحیح به قطعه‌ساز تزریق شود، باعث رشد و توسعه قطعه‌سازان می‌شود؛ البته اگر با سود و بهره بالا همراه نباشد. 

درخصوص جوینت‌شدن با خارجی‌ها و صادرات به شرکت‌های خارجی نیز باید بگویم در گذشته مستقیما به پژو فرانسه صادرات داشتیم. یعنی از بخش فروش شرکت پژو برای خرید دسته‌سیم به ما مراجعه می‌کردند. اگر تحریم‌ها برداشته شوند، زمینه فعالیت بسیار زیاد است و قطعه‌سازان ما این بار خیلی جدی‌تر به مقوله صادرات فکر می‌کنند و با توجه به تورم نرخ ارز قطعه‌سازان جدی‌تر وارد این بحث خواهند شد. 

همواره آماده هستیم مسئولان کشوری به کروز بیایند و بازدید داشته باشند. اما متاسفانه متولیان اصلی صنعت تاکنون به کروز نیامده‌اند. به نظرم شاید بد نباشد اگر این افراد یک بار بیایند و دستاوردهای ما را ببینند. به آن‌چه انجام داده‌ایم، غره نشده‌ایم؛ اما توانمندی‌هایی در مملکت وجود دارد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کنند. بازدید مسئولان اصلی وزارت صمت از کروز باعث دلگرمی ما و کارکنان ما خواهد بود. در کروز و در زمان تحریم‌ها، جذب نیروی انسانی بسیار زیاد بوده است. 

اما خطری که طی ۱۰سال گذشته حس کرده‌ایم، کمبود نیروهای ماهر است. امروز برای جذب نیروی ماهر مراجعه‌کننده بسیار کم است، اما برای نیروهای دانشگاهی فراوان تقاضا داریم. نیروی ستادی و پشت‌میزنشین زیاد داریم، اما نیروی ماهر کم است. 

برنامه داریم نیروی کار ماهر را در سال جاری جذب کنیم. سال قبل حدود ۲هزار نفر نیروی جدید جذب کردیم. اگر پروژه‌هایی که داریم به نتیجه برسد، طی ۲ سال آینده بیش‌از ۲هزار نفر دیگر را جذب خواهیم کرد. درخصوص تولید قطعات خودروهای چینی هم باید بگویم بحث صرفه اقتصادی و تیراژ بسیار موثر است. برای خودرویی که در سال قرار است ۱۰هزار دستگاه خودرو تولید شود، اصولا صرفه اقتصادی برای تولید قطعه وجود ندارد.

از سوی مدیران‌خودرو تاکنون برای تولید قطعات خودروهایشان درخواستی نداشتیم. اما از سوی کرمان‌خودرو درخواست‌هایی داشتیم، اما به دلیل تیراژ پایین امکان همکاری به وجود نیامد. وقتی تیراژ خودرو پایین است، خودروساز باید حمایت لازم را داشته باشد. بسیار امیدوارم طی سال جاری با وجود موانع در زمینه توسعه شرکت به نتیجه برسیم. اگر سه پروژه‌ای که در دست اقدام داریم، به نتیجه برسد، تحول را خواهیم دید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =