کد خبر: 234220
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
طرح ترافیک تهران

حمل و نقل عمومی خیلی شلوغ و بسیار خطرناک است و این مشکل بزرگی به خصوص در کلانشهر تهران است.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا،سخنگوی ستاد ملی کرونا با اعلام اینکه ۲۵ استان در وضعیت بسیار بد کرونا قرار دارند، از لغو طرح ترافیک تهران از فردا خبر داد و در عین حال نسبت به ویروس هندی کرونا نیز هشدار داد.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امرور مروری بر آخرین وضعیت بیماری در دنیا و ایران داشتیم. وضعیت روند بیماری در کشور همچنان مناسب نیست و روند صعودی است. اکنون ۱۸ استان کشور روند همچنان صعودی دارند و هفت استان هم روند به شدت صعودی را تجربه می‌کنند.

۲۵ استان در وضع بسیار بد کرونا
وی با بیان اینکه ۲۵ استان اصلا در وضعیت خوبی نیستند افزود: هفت استانی که بیشترین روند صعودی را دارند شامل استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان است. البته ۱۸ استان دیگر هم روند صعودی دارد.

به گفته سخنگوی ستاد کرونا، در تعدادی از استان‌ها نسبتا به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به قله هستیم. استان‌هایی مثل مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، تاحدودی اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتا ملایم‌تری طی می‌کنند. در عین حال تعدادی از استان‌ها روند نزولی را آغاز کردند.

رعایت ۶۱ درصدی پروتکل‌ها در کشور
وی افزود: وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور آنچنان که انتطار داریم افزایش نیافته است. الان دو هفته است که محدودیت‌های قرمر و نارنجی ایجاد شده و تعطیلی مشاغل همه گروه‌ها به جز گروه یک در شهرهای قرمز و گروه یک و دو در شهرهای نارنجی را داشتیم اما میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۱ درصد در کشور رسیده که عدد مطلوبی نیست.

رئیسی ادامه داد: به ترتیب سوپرمارکت، خواربار فروشی، نانوایی، رستوران، بانک و فروشگاه زنجیره‌ای بدترین رعایت پروتکل‌ها را دارند که از گروه مشاغل یک هستند و باید بیشترین رعایت را داشته باشند.

وضعیت قرمز در ۳۰۱ شهر
رئیسی ادامه داد: از ۱۴ فروردین تا انتهای فرودین نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۶ درصد رشد تردد در جاده‌ها داشتیم و این در حالی است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵شهر نارنجی، ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبی داریم. این افزایش ترددها نوعی پروتکل شکنی است.

به گفته وی، میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری از رعایت پروتکل‌ها و تعطیلی در شهرهای قرمز و نارنجی ۸۷ درصد است. این میزان برای اصناف فعال در معابر ۸۰ درصد است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا این رو هم اعلام کرد که استان‌های زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت پروتکل‌ها را داشتند.

وی همچنین گفت: در ارتباط با مناسب بودن تهویه در مراکز سربسته ۶۴ درصد رعایت را شاهد هستیم. ماسک زدن در اماکن عمومی به ۶۳ درصد رسیده است و رعایت فاصله گذاری حدود ۶۱ درصد گزارش می‌شود و رعایت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۸۱ درصد است که همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد اگر ایم اعداد زیر ۹۰ درصد باشد خیلی اثربخشی ندارد و باید بهتر رعایت شود.

وی افزود: در حوزه نظارت در طی یک هفته گذشته ۹۸ هرار تذکر و اخطار و ۵۸۰۰ پلمب‌ صورت گرفته است.

هشدار درباره ویروس هندی کرونا
وی با تاکید بر اهمیت جدی گرفتن ویروس جهش یافته انگلیسی در عین حال نسبت به جهش هندی ویروس کرونا هشدار داد و گفت: ویروس جهش یافته هندی به شدت مسری است که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر شدیدتر است. استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید مراعات کنند و توصیه شد استانداران تمهیدات لازم را بی‌اندیشند.

لغو طرح ترافیک در تهران از فردا
وی با اشاره به ادامه دار شدن تعطیلی‌ها در این هفته، اظهار کرد: تا پایان هفته در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیلی ادامه خواهد یافت اما بر اساس ارزیابی‌های ما در طی دو هفته قبل چندان محدودیت‌ها رعایت نشد و این علی رغم مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است‌.

رئیسی گفت: از فردا لغو طرح ترافیک در تهران آغاز می‌شود زیرا یکی از مشکلات ما مترو و حمل و نقل عمومی است که می‌تواند عامل انتقال بیماری شود.این موصوع شاید تاحدودی به ما کمک کند. برای ادامه لغو طرح ترافیک هم متعاقبا تصمیم گیری می‌شود.

تکلیف برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر
معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: در ارتباط با مراسمات شب‌های قدر و نماز عید فطر مصوب شد تا این مراسمات در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل مراسم برگزار شود. در شهرهای نارنجی و قرمز در فضای باز باید مراسم برگزار شود. طول مدت مجاز برنامه حداکثر ۲ ساعت است. به منظور تسهیل رفت و آمد شب‌های قدر طرح ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۳ صبح صرفا در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. اکنون بیمارستان‌ها حجم زیادی از بیماران را پذیرش می‌کنند و ظرفیت تخت‌ها در حال افزایش است. گرچه بر اساس تمهیدات تخت‌های زیادی برای بیماران تخلیه شده اما باید هشدار داد و ورودی بیمارستان‌ها را با رعایت پروتکل‌ها کاهش دهیم. امروز هم قرار شد جلسه قرارگاه تشکیل شود تا برای نظارت بر پروتکل‌ها تصمیمات جدید گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =