کد خبر: 234277
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
تارا و شاهین 

به‌رغم آغاز عرضه دو محصول تارا و شاهین توسط ایران خودرو و سایپا هنوز این دو محصول جدید راه خود را به بازار خودرو پیدا نکرده اند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،به‌رغم آغاز عرضه دو محصول تارا و شاهین توسط ایران خودرو و سایپا هنوز این دو محصول جدید راه خود را به بازار خودرو پیدا نکرده اند.

بررسی صورت‌های مالی خودروسازان تا پایان اسفند نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها طی سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه «تارا» تولید کرده‌اند و از این تعداد ۵۴ دستگاه را فاکتور کرده‌اند ولی بررسی بازار نشان می‌دهد هنوز ردپایی از این خودرو در بازار به دست نیامده است. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز تولید هزار و ۷۲۸ دستگاه «شاهین» را در سال ۹۹ نهایی کرده و از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است با این حال هنوز از این خودرو هم اثری در بازار نیست.  

در شرایطی که هنوز حضور «تارا» و «شاهین» در بازار ملموس نیست و فعالان بازار تاکنون معامله‌ای برای این دو خودرو را در کارنامه خود ثبت نکرده‌اند با این حال دربرخی از پلت‌فرم‌های فروش خودرو حضور «شاهین»محرز شده است. بر این اساس به‌رغم حضور «شاهین» در پلت‌فرم‌های فروش همچنان «تارا» در بازار مجازی خودرو غیبت دارد. اولین نکته‌ای که در بررسی آگهی‌های شاهین در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند عدم اعلام قیمت از سوی فروشندگان است.

فروشندگان در قسمت قیمت از کلمه «توافقی» استفاده کرده‌اند. این به آن معناست که هنوز قیمت این محصول در بازار مشخص نیست. در تماس با فروشندگان قیمت‌های متفاوتی برای این خودرو از سوی فروشنده عنوان می‌شود. قیمت‌هایی که گاهی چند برابر قیمت کارخانه‌ای این محصول است.

نکته دیگری که با بررسی آگهی‌های منتشر شده «شاهین» در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند پراکندگی عرضه این خودرو در شهرهای مختلف است، به طور مثال از ۱۰ آگهی که برای شاهین مدل G در یکی از پلت‌فرم‌های فروش خودرو منتشر شده تنها ۳ آگهی مربوط به تهران است و در میان آگهی‌ها شهرهایی مانند صحنه در استان کرمانشاه، نیشابور در استان خراسان رضوی، خمینی شهر در استان اصفهان و بجنورد در استان خراسان شمالی دیده می‌شود.

با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته توسط مدیران خودروساز برای تولید این دو محصول به‌نظر می‌رسد طی سال‌جاری شاهد حضور این خودروها در بازار باشیم با این حال از آنجا که از یک طرف این دو محصول در مراحل ابتدایی تولید قرار دارند و آن طور که باید و شاید نمی‌توان از لفظ «انبوه» برای تولید آنها استفاده کرد و از طرف دیگر عرضه این محصولات در قالب طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان انجام می‌شود؛ بنابراین همچنان دارندگان این خودروها دست بالا را در تعیین قیمت آنها دارند. با توجه به این شرایط بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها قیمت «تارا» و «شاهین» در بازار کشف شود.در این زمینه یک فعال بازار خودرو به خبرنگار ما می‌گوید که کشف قیمت محصولات جدید، نیازمند تولید بیشتر این خودروها است.

 وی از سوی دیگر عنوان می‌کند که به‌دلیل جدید بودن این محصولات، متقاضیان واقعی خریدار آن بوده‌اند به همین دلیل نایاب بودن آن را در بازار می‌توان به عدم ‌واسطه‌گری در این محصولات نسبت داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =