خرید و فروش خودرو در فضای مجازی

یکی از انواع کلاهبرداری، دریافت ضرر و زیان از قولنامه است؛ در برخی موارد، خریدار و فروشنده با هم قولنامه امضا کرده و خودرو را به‌صورت دو قبضه به یک پارکینگ سپرده‌اند. اما خریدار شبانه به‌پارکینگ رفته و پلاک سینی خودرو را برداشته است و از آن‌جا که خودرو بدون پلاک سینی مشمول تعویض پلاک نمی‌شود، فروشنده مجبور به پرداخت ضرر و زیان ذکرشده در قولنامه شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از پایگاه‌های فعال در زمینه انتشار آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی، ماشین بانک است. این وب سایت سعی کرده است در محیطی ساده همان کاری را که از یک سایت تخصصی درج آگهی خرید و فروش خودرو انتظار می‌رود، انجام دهد. می‌توان گفت تقریبا هیچ آیتم مبهمی در کار با ماشین‌بانک وجود ندارد و تمام گزینه‌های قابل کلیک در این سایت مختصر و مفید است.

ماشین‌ بانک از خدمات کارشناس خودرویی نیز به ‌خوبی بهره‌مند است. درخصوص نحوه فعالیت سایت‌های منتشرکننده آگهی‌های آنلاین دادوستد خودرو و حواشی ایجادشده پیرامون فعالیت این سایت‌ها اعم از بازی با قیمت‌ها در بازار خودرو و کلاهبرداری‌ها و... با محمد مجیدی، مدیر فنی سایت ماشین‌بانک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
 
کمی درباره تاریخچه شکل‌گیری ماشین بانک توضیح دهید.

این وب‌سایت از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش خودرو آغاز کرده است و درحال‌حاضر، خدمات ماشین‌بانک شامل پلت‌فرم تخصصی انتشار آگهی خودرو، کارشناسی خودرو در محل و مشاوره خرید و فروش خودرو می‌شود.

در آینده قرار است از سرویس خرید و فروش سفارشی و مزایده‌ای نیز رونمایی شود. کارشناسان خودرو ماشین‌بانک، قبل از شروع همکاری با ما، پروتکل‌ها و آموزش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند تا به‌سطح کارشناسی استاندارد برسند، هرچند اکثر کارشناسان ما از مجرب‌ترین افراد در زمینه‌ خودرو هستند.
 
 نظر شما درباره اثربخشی طرح درج‌نشدن قیمت‌ خودروها در انتشار آگهی‌های فضای مجازی که در گذشته چندین بار اجرایی شد چیست؟ آیا این طرح به کنترل قیمت خودرو کمک کرد؟

با توجه به‌شواهد یک سال اخیر، تجربه ثابت کرد این رویه در کنترل قیمت‌ها هیچ تاثیر مثبتی نداشته و حتی سبب افزایش قیمت خودرو نیز شده است. زیرا وقتی شفافیت در بازار وجود نداشته باشد، قیمت‌گذاری نیز بسیار دشوار و غیرممکن می‌شود و هرکس آن‌طور که خودش بخواهد روی یک محصول مشخص قیمت‌ می‌گذارد. در همان بازه زمانی، ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌ها، مشتریانی به‌ما رجوع می‌کردند که ناآگاهانه قصد خرید خودرو حتی تا ۲۰ میلیون‌تومان گران‌تر از حد معمول را داشتند. اما با درج قیمت‌ها، بازار با شفافیت مواجه شد و مردم نسبت به‌قیمت‌ها آگاه‌تر شدند. در این راستا، ماشین‌بانک می‌خواهد با ارائه‌ سرویس قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی، به‌قیمت‌گذاری اصولی خودرو در بازار کمک کند. سرویس قیمت‌گذار هوشمند ماشین‌بانک در ابتدای سال آینده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
 
 آیا گستردگی فعالیت پایگاه اینترنتی خرید و فروش خودرو در فضای مجازی، به کسب‌وکار بنگاه های سنتی خرید و فروش خودرو لطمه ای وارد کرده است؟

تجربه ثابت کرده است ترکیب این دو سیستم مجازی و حضوری در برطرف کردن مشکلات بازار خودرو تاثیرگذار خواهد بود. در بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های ماشین نیز مانند وب‌سایت‌ها، مزایا و معایبی وجود دارد.

هدف وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها این بوده است که خریدار را بدون واسطه به‌فروشنده متصل کنند. اما آیا می‌توان گفت این مساله سبب از بین رفتن تمام مشکلات شده است؟ قطعا خیر. در برخی از

نمایشگاه‌ها نیز معاملات خودرو به‌صورت شفاف انجام نمی‌شوند و با ارائه اطلاعات کذب همراه هستند. همین امر نیز سبب شده است که اعتماد مردم نسبت به‌نمایشگاه‌های خودرو کم شود. از آن‌جا که خرید و فروش خودرو، امری تخصصی است و نیاز به تجربه و دانش دارد، حذف واسطه به‌طور کامل تصمیم درستی نیست و به‌جای این کار باید تعریف نادرست واسطه را در ذهن مردم تغییر دهیم و اعتماد ازدست‌رفته آن‌ها را نسبت به‌نمایشگاه‌داران و بازار برگردانیم.

درواقع وجود واسطه برای بازار خودرو یک نیاز اساسی است. زیرا معامله‌ خودرو بدون کمک گرفتن از شخص متخصص، می‌تواند ضررهای هنگفتی به‌خریدار یا فروشنده وارد کند. به‌همین دلیل می‌گویم ترکیب این دو سیستم در کنار هم، برای بازار مفید و سودمند خواهد بود.
 
 تاکنون بیشترین کلاهبرداری‌هایی که در آگهی‌های خودرویی فضای مجازی اتفاق افتاده، به چه صورت بوده است؟

در زمینه‌ کارشناسی، موارد زیادی از سوءاستفاده وجود دارد که همواره شاهد آن هستیم، مواردی همچون استفاده از برگه کارشناسی تقلبی که متاسفانه بعضی از خریداران فریب این حقه‌ را می‌خورند و به برگه‌ کارشناسی تقلبی که فروشنده ارائه می‌دهد، اعتماد می‌کنند.

به‌عنوان مثال فروشنده خودرو خود را با عنوان «بدون رنگ» به‌خریدار فروخته، اما بعد از کارشناسی خودرو از طریق ماشین‌بانک، خودرو فروخته‌شده تمام‌رنگ از آب درآمده است.

یک نوع دیگر از کلاهبرداری، دریافت ضرر و زیان از قولنامه است. به‌عنوان مثال خریدار و فروشنده با هم قولنامه امضا کرده و خودرو را در یک پارکینگ دو قبضه کردند؛ اما بعد از پارک آن در پارکینگ، خریدار شبانه به‌پارکینگ رفته و پلاک سینی ماشین را برداشته و از آن‌جایی که خودرویی که پلاک سینی نداشته باشد تعویض پلاک نمی‌شود، به‌همین بهانه از فروشنده طلب ضرر و زیان ذکرشده در قولنامه را کرده است.

موارد این‌چنینی از جانب خریدارها و فروشنده‌ها بسیار بوده که تیم ما با کارشناسی و مشاوره، سعی کرده است آن‌ها را برطرف کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =