کد خبر: 234336
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « شرکای خارجی خودروسازان؛ رجوع یا انتخاب جدید؟ » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

درحالی‌که از جزئیات پیشرفت مذاکرات ایران و دیگر طرف‌های برجام اخبار روشنی منتشر نشده و ابراز امیدواری طرفین به احیای توافق هسته‌ای کلی‌گویانه بوده است اما از همین حالا صحبت از بازگشت شرکای خارجی خودروسازان داخلی مطرح شده و شنیده‌ها حاکی از آن است باتوجه به احتمال گشایش‌های بین‌المللی، صحبت‌هایی نیز میان برخی خودروسازان ایرانی و خارجی رد و بدل شده است. به‌ویژه آن‌که در هفته گذشته اخباری درخصوص لغو احتمالی برخی تحریم‌ها از سوی دولت بایدن مطرح شد که تحریم خودروسازی ایران را نیز در بر می‌گرفت.

در این میان، برخی فعالان و کارشناسان صنعت خودرو به تبرئه خودروسازان خارجی از بدعهدی پرداخته و با توجه به تحریم مستقیم صنعت خودرو، آن‌ها را ناگزیز ازتوقف همکاری و ترک ایران‌ دانسته‌اند. اما درعین‌حال با توجه به لحاظ‌شدن موضوع جریمه در قراردادهای پسابرجامی، شرط پرداخت جریمه ترک همکاری برای ازسرگیری تعاملات، این بار به شکل جدی‌تری مطرح است و حتی دبیر انجمن خودروسازان از جایگزینی شرکایی که حاضر به پرداخت جریمه توقف همکاری نشوند، سخن گفته است.

اما شاید مهم‌تر از این مباحث، بحث تداوم حرکت در مسیر کاهش وابستگی زنجیره تامین در صنعت خودرو باشد که با توجه به عدم عملیاتی نشدن میز پنجم داخلی‌سازی، با اما و اگر روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد تحت‌شعاع بحث مذاکرات برجامی قرار گرفته، این در حالی است که بازگشت به رویه مونتاژکاری به سیاق همکاری‌های قبلی، نتیجه‌ای جز دورتر شدن صنعت خودرو کشور از مسیر تحولات جهانی و تشدید عقب‌ماندگی‌های تکنولوژیکی ندارد که نتیجه آن نیز منحصر ماندن به بازار داخلی و حتی از دست دادن بازار داخلی در درازمدت است.

این است که در همکاری‌های جدید باید دو محور انتقال فناوری و نیز انتقال تجارب و دانش مدیریتی را به کار بست و برای بخش خصوصی نیز امکان استفاده صحیح از فرصت‌های احیای احتمالی برجام را فراهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =