بازار خودرو

در روزهایی که نرخ ارز درحال سقوط است، قیمت رسمی خودروهای داخلی از سوی شورای‌رقابت با افزایش همراه شده که همین امر به‌خودی خود بیش از پیش سبب بلاتکلیفی فروشندگان و متقاضیان درسطح بازار می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در روزهایی که نرخ ارز درحال سقوط است، قیمت رسمی خودروهای داخلی از سوی شورای‌رقابت با افزایش همراه شده که همین امر به‌خودی خود بیش از پیش سبب بلاتکلیفی فروشندگان و متقاضیان درسطح بازار می‌شود.
با روند مثبت مذاکرات ایران با طرف‌های مقابل برجام برای بازگشت به‌توافق هسته‌ای، بهای دلار سیر نزولی را تجربه می‌کند و شاهد ورود آن به‌کانال 21 هزار تومان هستیم. نرخی که در چندماه اخیر بی‌سابقه بوده و سبب شده رکود شدیدی بر بازار خودرو حاکم شود و متقاضیان همچنان در انتظار کاهش بیش‌تر قیمت دلار و به‌واسطه آن، کاهش بهای خودرو در بازار آزاد باشند. از طرف دیگر به‌تعداد فروشندگان در این بخش افزوده شده و آن‌ها به‌امید تحمل ضرر کمتر، فضای زیادی از نمایشگاه‌های خودرو را با خودروهای دراختیارشان اشغال کرده‌اند.
بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند کاهش سطح انتظارات تورمی، تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را به‌حداقل رسانده و از طرفی، تقاضای مصرفی با وجود تورم مستمر سال‌های اخیر، به‌شدت کاهش یافته که این موضوعات به‌رکود این بازار بیش از پیش دامن می‌زند. همچنین در مقطع فعلی، اثرپذیری بازار خودرو از شاخص‌های بزرگ اقتصادی به‌مراتب بیش‌تر از تغییرات قیمت کارخانه‌ای است و این مساله در رکود و ریزش نسبی قیمت محصول در بازار خودرو با وجود افزایش بهای کارخانه‌ای آن در نیمه دوم سال 99 به‌خوبی نمود داشت. اتفاقی که بار دیگر شاهد تکرار آن هستیم و درحال حاضر افزایش قیمت‌ خودرو توسط کارخانه نتوانسته است به‌افت و سقوط آن پایان دهد. البته آنچه گفته شد، درباره دیگر بازارها نیز صادق است.درعین حال با وجود انتظار ریزش بیش‌تر قیمت خودرو، مقاومت برخی سرمایه‌گذاران و فعالان در این بخش موجب شده است کاهش‌ قیمت‌ها در بازار متناسب با ارزش پول و توان اقتصادی مصرف‌کننده نباشد که عواملی نظیر وارد آمدن شوک آزادسازی واردات خودرو به‌بازار در کوتاه‌مدت و تداوم رکود بازار در بلندمدت می‌تواند این مقاومت را تا حدی درهم شکند.
در این میان اتفاقات جالبی نیز رخ داده است که از تلاش بسیاری برای جلوگیری از سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد حکایت دارد. درواقع جایی که با روند صعودی قیمت دلار، قیمت خودروهای وارداتی لحظه به‌لحظه افزایش یافت و عدم‌واردات خودرو و همچنین ورود دلال‌ها به‌این بازار برای حفظ ارزش سرمایه‌های در اختیارشان، سبب شد قیمت بعضی از خودروها نجومی شود، حالا که بهای دلار در عرض چند روز از 25‌ هزارتومان به‌زیر 22‌ هزار تومان رسیده، مقاومت برای عدم‌کاهش قیمت خودرو جالب توجه است.
با نگاهی به‌آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی درمی‌یابیم که قیمت‌ها همچنان براساس دلار 25‌ هزارتومانی محاسبه شده‌اند و با وجود افت شدید بهای دلار، هنوز خبری از تاثیر آن در نرخ انواع خودرو نیست. با این تفاصیل فروشندگان خودرو از کاهش قیمت‌ها ناراضی به‌نظر می‌رسند و با درج چنین آگهی‌هایی تلاش می‌کننــد سرمایه خود را حفظ کنند.
اما آنچه در بازار شاهد آن هستیم، رکود شدید خرید و فروش است که در کنار انتظار برای کاهش بیش‌تر نرخ دلار، نیم‌نگاهی نیز به‌نتیجه مذاکرات برای احیای برجام دارد که درصورت موفقیت، احتمالا شاهد کاهش بیشتر بهای دلار و درنتیجه شکسته شدن حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود.
درعین حال باید به‌این نکته نیز توجه داشت که قیمت خودروهای وارداتی به‌دو فاکتور اصلی وابسته است؛ نخست قیمت دلار و سپس میزان عرضه محصول در بازار که اولی روی فاز گرانی موج‌سواری می‌کند و دومی وابسته به‌تصمیمات کلان درحوزه واردات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =