عرضه خودرو در بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت بالغ بر ۸۹۳میلیون سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۸۱میلیارد تومان است.

روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند بسیار مثبتی را پشت سرگذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل مثبت شدند و درمقابل نمادهای زامیاد، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری رنا، رینگ‌سازی مشهد، مهرکام پارس، رادیاتور ایران و سایپا آذین منفی شدند.

مثبت‌ پیمایی خودرویی‌ ها در جو منفی بورس

روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۶۷هزار نوبت معاملاتی، ۲.۵میلیارد سهم به ارزش ۶۳۴میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر ۱۹۰هزار میلیارد تومان شد. این در حالی است که شاخص کل بورس روز یکشنبه با کاهش ۷۸۹ واحدی در تراز یک‌میلیون و ۱۸۸هزار واحدی قرار گرفت.

دیروز خودروسازان تنها شرکت‌هایی در بورس بودند که توانستند روند مثبتی را طی کنند و به‌نوعی خودروسازان جورکش سایر نمادهای بازار شدند. این درحالی است که می‌توان گفت تشکیل صف خرید برای نمادهای خودروساز حاکی از آن است که آنها به پیشواز رفع تحریم‌ها رفته‌اند، زیرا خودروسازی اولین صنعتی بود که در زمان ترامپ تحریم شد و به‌دنبال آن در دوره بایدن خودروسازی جزو نخستین صنایعی خواهد بود که رفع تحریم می‌شود.

واریز معادل ریالی ۵۰میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه

بانک مرکزی روز گذشته معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به «صندوق تثبیت بازار سرمایه» واریز کرد. براساس تصمیم‌های جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی، باید نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام کرده و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. به نظر می‌رسد اگر تزریق نقدینگی به بورس کماکان ادامه داشته باشد، بورس نیز به مرور به سمت متعادل شدن حرکت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =