جی‌تی‌تایر

شاید مهم‌ترین دلیل برای پایین آمدن مصرف تایر،‌ ممنوع بودن سفرهاست و فروش سامانه‌ای تایر نیز مزید بر علت شده است تا گردش تایر در لایه‌های درونی بازار کم شود. با تمام این اوصاف تایرسازان سبد خردادماه خود را در سطح بازار و شبکه نمایندگی توزیع کردند و اکثر شرکت‌ها بی‌توجه به کشش بازار دست به چینش سبدهای خود زدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار تایر در ایران از رونق افتاده است اما برخی سایزهای بدون‌مشتری همچنان در صدر لیست پرتیراژهای صنعت تایر قرار دارند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» سبد خردادماه تایرهای رادیال سواری تولیدکنندگان این محصول درحالی اعلام شد که شرایط بازار ایران به‌دلیل برخی مشکلات به‌ویژه کارکرد پایین خودروها به‌دلیل محدودیت‌های سفر و تردد ناشی‌از بیماری کرونا،‌از رونق خوبی برخوردار نیست. شاید مهم‌ترین دلیل برای پایین آمدن مصرف تایر،‌ ممنوع بودن سفرهاست و فروش سامانه‌ای تایر نیز مزید بر علت شده است تا گردش تایر در لایه‌های درونی بازار کم شود. با تمام این اوصاف تایرسازان سبد خردادماه خود را در سطح بازار و شبکه نمایندگی توزیع کردند و اکثر شرکت‌ها بی‌توجه به کشش بازار دست به چینش سبدهای خود زدند. شاید بهترین چینش را بتوان از آن یزدتایر دانست که درصد تایرهای پرایدی را در سبد خود افزایش داد اما عدم کشش بازار برای برند دیگر گروه صنعتی رازی یعنی گلدستون باعث شده است این تایرساز هم با مشکل فروش تایر مواجه شود. براساس تحلیل ترکیب سبد محصول‌های شرکت‌های یزدتایر،‌ گلدستون،‌ کویرتایر،‌ ایران‌تایر و گروه صنعتی بارز،‌ در مجموع تعداد هزار و 386حلقه تایر سواری در سایزهای مختلف توزیع شده است.

تایرهای رینگ 14و 15،‌دپرتیراژ و سخت فروش
در بررسی سایز به سایز این تایرها آنچه قابل‌توجه است اصرار عجیب تایرسازان بر توزیع بالای تایرهای خانواده پژو،‌ سمند و تندر است که با وجود کاهش تقاضا دربازار همچنان بیشترین تعداد عرضه را به این گروه از محصول اختصاص داده‌اند.بر اساس آنچه شرکت‌ها در خردادماه فروخته‌اند تایر استاندارد خانواده پژو 24درصد از کل و تایر پرایدی 22درصد از کل سبدها را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر در حالی‌که وزارت صمت جلوی واردات تمام سایز تایرهای رینگ‌های 13تا 15را گرفته است و مشتریان تایرهای خارجی دراین سایز رینگ ها معمولا تمایل به خرید تایرهای اسپرت دارند،‌اما تایر اسپرت پرایدی تنها 10درصد از کل سبد فروش را شامل می‌شود. در چینش تایرهای اسپرتی خانواده پژو،‌ سمند و تندر هم باید گفت هر کدام از این خودروها، ‌8درصد از مجموع تایرهای سبدهای فروش را در بخش اسپرتی به خود اختصاص داده‌اند.اما وقتی پای پرتقاضا ترین سایز یعنی تیبایی به میان می‌آید،‌ تحلیل‌ها نشان می‌دهند تنها 12درصد از مجموع چینش سبدهای فروش شرکت ها به سایز تیبا تعلق دارد.

بارز؛ رهبر بازار پژو،‌ کویر؛ سکاندار سایز پرایدی
بیشترین عرضه تایر مربوط به خودرو پژو با سایز 185/65R14 با برند بارز است.گروه صنعتی بارز به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تایر سهم بازار خوبی دارد اما به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری سبد محصولات خود را بچیند.دچراکه بازار کشش چندانی روی این سایز خاص ندارد.
در خصوص عرضه تایر استاندارد پراید 165/65R13 شرکت کویرتایر با 24درصد بالاترین عرضه را درسبد خود قرار داده است. این شرکت تایرسازی طی دو سال گذشته در زمره اصلی ترین تامین‌کننده تایر گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته و حالا باتوجه به خروج پراید از خط تولید به نظر می‌رسد این تایرساز بیرجندی به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار مصرف یا همان افترمارکت است. البته نباید از یاد برد که کویرتایر ورود قدرتمندی به بازار تایرهای suv داشته و تا حدودی در این بازار نیز موفق عمل کرده است.

آیا اسپرتی‌های پژویی-سمندی گران می‌شوند؟
جوان‌ترهایی که علاقه‌مند به تایرهای اسپرت خانواده پژو ، سمند و تندر هستند باید منتظر جهش قیمت در سطح بازار باشند چراکه تنها 8 درصد کالای عرضه‌شده به این تایرها اختصاص دارد. گروه صنعتی بارز با طراحی جدید این تایرها ( 205/60R14 و 205/60R15) با طرح گل P685 به ترتیب 37 درصد و 58 درصد از سهم بازار را در خرداد ماه به خود اختصاص داده است.

توزیع قطره‌چکانی تایرهای ون در بازار
کمبود تایرخودرو های ون به سایزهای ( 195R14 و 195R15) در سطح بازار به‌طور چشمگیری مشهود است. در خردادماه فقط شرکت کویرتایر با ارائه 8 حلقه نشان داد تاکسی‌های ون را از یاد نبرده است. اما دوشرکت دیگر این سایز را از سبد خود حذف کرده‌اند که در صورت عدم توزیع در تیرماه می‌تواند مشکلاتی را برای ناوگان تاکسی‌های ون ایجاد کند. در سبد ارائه‌شده دو سایز تایر بین تایرفروشان از مقبولیت کمتری برخوردار است که عبارتند از ( 185/60R14 و 185/60R15) که تنها سرمایه در گردش عاملان توزیع را مسدود می کند. در سبد خرداد ماه گروه صنعتی بارز یک سایز تایر دل نوازی می کند و آن تایر ( 185/70R14) است. این تایر مربوط به خودرو تندر است که دیگر جایی در خطوط تولید خودروسازان ندارد. حال باید از مدیران برنامه‌ریزی فروش آن شرکت پرسید بازار مصرف این تایر متعلق به کدام منطقه و به چه میزانی است که تا این اندازه در سبد فروش جا باز کرده است؟
با توجه به وضعیت بازار تایر و فروش اعتباری برندهای خارجی به نظر می‌رسد تنها 50 درصد از سبدهای تایر رادیال سواری توسط عاملان فروش جذب شود. اتفاقی که نشان می‌دهد زنگ خطر برای تولید به صدا درآمده است و باید سبد تولید و فروش با ظرافت بیشتری چیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =