محسن‌ صالحی‌نیا، رئیس هیات عامل ایدرو و معاون وزیر صمت

توان خرید عموم مردم زیر ۱۰۰میلیون تومان هم نیست اما قیمت اغلب خودروهای تولیدی کارخانه‌ها از ۲۰۰میلیون تومان هم عبور کرده است. این در شرایطی است که به گفته‌ کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، عمده افراد جامعه حتی توان خرید خودروهای دست دوم زیر ۱۰۰میلیون تومان را هم ندارند

طبق اعلام مرکز ملی آمار و همچنین طبق صحبت‌های مدیران اقتصادی کشور، ایران دارای تورم ۵۰ درصدی است. طی ۳ سال گذشته نیز اقتصاد کشور با افزایش خلق‌ پول یا رشد حجم نقدینگی مواجه بوده، این روند قطعا موجب افزایش بیشتر تورم طی سال پیش رو و سال‌های آینده خواهد شد. در این شرایط هزینه‌های تولید جهش پیدا کرده و تولیدکنندگان به‌صورت مداوم در پی افزایش قیمت‌ محصولات خود هستند. یکی از این محصولات خودرو است. طی این مدت قیمت رسمی خودرو ۹ درصد افزایش پیدا کرد. فارغ از این‌که این رقم مناسب است یا خیر، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها و از دسترس خارج شدن این محصول برای دهک‌های بیشتری از کشور هستیم.

از دست رفتن قدرت خرید اقشار کم‌ درآمد جامعه

توان خرید عموم مردم زیر ۱۰۰میلیون تومان هم نیست اما قیمت اغلب خودروهای تولیدی کارخانه‌ها از ۲۰۰میلیون تومان هم عبور کرده است. این در شرایطی است که به گفته‌ کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، عمده افراد جامعه حتی توان خرید خودروهای دست دوم زیر ۱۰۰میلیون تومان را هم ندارند. بنابراین روزبه‌روز خودرو با سرعت بیشتری از عموم مردم دور می‌شود. این در حالی است که فروش خودرو از کارخانه نیز همچنان به‌صورت نقدی و البته با سیستم قرعه‌کشی است. یعنی اگر حتی یک به چند ده‌هزار شانس برنده شدن در قرعه‌کشی را داشته باشید، باید در فرصت کمی رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را به حساب خودروساز واریز کنید و چند ماه هم در انتظار دریافت آن باشید. در این شرایط با فعال‌کردن لیزینگ‌ها و تسهیلات حداقل می‌توان بخش بزرگ‌تری از کشور را صاحب خودرو کرد.

پیش‌ نیازهای کنار گذاشتن روش قرعه‌کشی برای فروش

محسن‌ صالحی‌نیا، رئیس هیات عامل ایدرو و معاون وزیر صمت درخصوص افزایش قیمت‌ها و ادامه فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی و پرداخت نقدی و این‌که چه زمانی قرار است لیزینگ‌ها و فروش با تسهیلات دوباره فعال شوند، به «دنیای خودرو» می‌گوید: «فعال شدن لیزینگ‌ها و فروش با تسهیلات زمانی رخ می‌دهد که ما بحث قرعه‌کشی برای فروش خودرو را نداشته باشیم.»

وی می‌افزاید: «فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی در سیاست کلان خودروساز و دستگاه سیاست‌گزار نیست. خودروساز ایجاد نشده است که محصولاتش را از طریق قرعه‌کشی به فروش برساند. اما شرایطی رخ داده است و بر اساس قیمت‌گذاری که وجود دارد، کماکان بخش عمده‌ای از خودروها پاسخگوی نیاز بازار نیست.»

صالحی‌نیا با بیان این‌که این روش‌ها بر اساس دیتاهای مختلف بهینه‌سازی شده‌اند و همچنان وجود دارد، تصریح می‌کند: «دیدگاه کارشناسی من این است که مسیر ما برای متعادل‌سازی قیمت و نزدیک شدن قیمت‌ کارخانه به بازار باید با متنوع‌سازی، کیفی‌سازی و افزایش تولید همراه باشد. اگر این شرایط رخ بدهد و این موارد به یکدیگر نزدیک شوند، مطمئن باشید که قطعا قرعه‌کشی هم حذف خواهد شد.»

رئیس هیات عامل ایدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در صورت بهتر شدن شرایط اقتصادی، این خودروساز است که باید به دنبال مشتری باشد، می‌گوید: «امیدواریم شرایط را به سمتی ببریم که خودروساز به دنبال مشتری باشد. یعنی باید شرایط به شکلی شود که تولیدکنندگان آن‌قدر روش‌های مختلف عرضه خودرو داشته باشند که مشتری ترغیب به خرید خودرو شود.»

وی می‌افزاید: «این اتفاق حتما رخ خواهد داد؛ در گذشته هم شرایط به این شکل بود و امیدواریم با کیفی‌سازی و افزایش تولید بار دیگر خرید برای مشتریان تسهیل شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =