سوخت هیدروژن

محققان موسسه پاتسدام گفته‌اند که سوخت‌های هیدروژنی ناکامل و پرهزینه هستند و دسترس‌پذیر بودن مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها قابل اطمینان نیست و در پایان توصیه کرده‌اند که خودروهای الکتریکی باید هدف اصلی راهبردهای حمل و نقل پاک باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، فولکس‌واگن بعد از رسوایی دیزلی علاوه بر سرمایه بخش عمده‌ای از اعتبار خود را در بازار از دست داده بود و تنها راهکاری که می‌توانست به این کمپانی در بازگرداندن آبروی از دست رفته‌ کمک کند، برداشتن گامی جدی و عملی در جهت پاک کردن خط تولید و پایین آوردن میزان‌آلایندگی محصولات تمامی برندهای زیر مجموعه این گروه خودروسازی بزرگ آلمانی بود. از آن سال تا کنون فولکس‌واگن محصولات برقی بسیار زیادی را به بازار فرستاده و برنامه مشخصی را برای پایان دادن به تولید محصولات درون‌سوز اعلام کرده است. روندی که فولکس‌واگن در کنار گذاشتن بحران دیزلی پیمود می‌تواند درس بزرگی به همه کسانی بدهد که با بحران‌های جدی‌ روبه‌رو هستند.

گزینه نامناسب

با این‌که همه خوروسازان جهان به دنبال پیدا کردن جایگزین‌هایی برای موتورهای درون سوز هستند، به باور هربرت دایس مدیرعامل ۶۲ ساله گروه خودروسازی فولکس‌واگن برخی از گزینه‌ها، مانند موتورهای پیل سوختی نمی‌توانند انتخاب چندان عمل‌گرایانه‌ای باشند.

به گفته دایس ماشین‌های پیل سوختی پاسخ مناسبی برای آینده عاری از آلایندگی نیستند. دایس اخیرا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اثربخشی ماشین‌های هیدروژنی در بهبود تغییرات اقلیمی به اثبات نرسیده است. در صنعت حمل و نقل الکتریکی‌سازی برتری خود را نشان داده است. بحث‌های بیشتر در این زمینه بی‌فایده است. لطفا گوش به علم بسپارید!»

مخاطب اصلی این توئیت او کسانی هستند که در تلاشند تا در پاییز امسال جانشین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شوند از جمله آرمین لاشت، رهبر اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان، اولاف شولتز، وزیر اقتصاد آلمان و آنلا بائرباک نامزد حزب سبز این کشور.

این توئیت دایس، همچنین آندریاس شوئر وزیر حمل و نقل و زیرساخت دیجیتال آلمان را نیز خطاب قرار داده بود و به علاوه لینک مقاله‌ای که چند روز قبل در روزنامه آلمانی هاندزلسبالت منتشر شده و ادعای دایس را اثبات می‌کرد، گذاشته شده بود.

آلوده‌تر از سوخت‌های فسیلی

در مقاله مذکور نتایج تحقیقی آمده بود که توسط موسسه پاتسدام در زمینه تغییرات اقلیمی انجام گرفته است. این مقاله چنین نتیجه‌گیری کرده بود که توسعه خودروهای هیدروژن‌سوز دست‌کم در حال حاضر به وضعیت اقلیمی آسیب می‌رساند و برای آن مضر است.

محققان موسسه پاتسدام گفته‌اند که سوخت‌های هیدروژنی ناکامل و پرهزینه هستند و دسترس‌پذیر بودن مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها قابل اطمینان نیست و در پایان توصیه کرده بودند که خودروهای الکتریکی باید هدف اصلی راهبردهای حمل و نقل پاک باشند.

رومن ساچی عضو این موسسه در یک مصاحبه با نشریه گاردین گفته سوخت‌های هیدروژنی اگر با ترکیبات فعلی موجود تهیه شوند آلودگی گازهای گلخانه‌ای را از سوخت‌های فسلی هم فراتر خواهند برد.

فولکس‌واگن بارها و بارها دربرابر هیدروژن به عنوان یک جایگزین در آینده‌ای نزدیک جبهه گرفته است.

دایس در یک مصاحبه که در ماه مارس با نشریه فایننشال تایمز انجام داده بود ادعا کرد که فناوری پیل سوختی هرگز برای استفاده گسترده و انبوه به اندازه کافی اثربخش نخواهد بود.

دایس همچنین در یک توئیت دیگر (در تاریخ یازدهم فوریه) گفته بود که وقت آن رسیده که سیاستمداران علم را بپذیرند و هیدروژن را «بسیار گران، ناکارآمد، کند و دشوار برای استفاده در حمل نقل» توصیف کرده بود. در این توئیت نوشته شده بود: «هرچه باشد این روزها هیچ ماشین هیدروژنی‌ای هم جلوی چشممان نمی‌بینیم».

نظر سایر خودروسازان

سایر خودروسازان از جمله هیوندای و ب‌ام‌و در حال پیش‌بردن برنامه‌های خود برای توسعه فناوری هیدروژن هستند: هیوندا مدتی قبل اعلام کرد که برای توسعه زیرساخت‌ سوخت هیدروژنی با شرکای عمومی و خصوصی در ایالات متحده همکاری خواهد کرد و ب‌ام‌و هم از برنامه خود برای رونمایی از نسخه‌ محدودی از یک شاسی‌بلندم هیدرن سوز در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

گروه خودروسازی استلانتیس هم قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری، ون‌های تجاری هیبریدی هیدروژنی-الکتریکی خود را با برندهای پژو، سیتروئن و اوپل به بازار عرضه کند که طبق گفته سخنگوی این شرکت قابلیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ دارند و شارژ کامل آن‌ها حدود سه دقیقه طول می‌کشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =