پالایشگاه تهران

حریق هفته گذشته مخازن هیدروکربن و بخشی از خط انتقال سوخت پالایشگاه شهید تندگویان تهران تاثیری بر تامین روغن پایه و بازار روانکارها نخواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،حریق هفته گذشته مخازن هیدروکربن و بخشی از خط انتقال سوخت پالایشگاه شهید تندگویان تهران تاثیری بر تامین روغن پایه و بازار روانکارها نخواهد داشت. عصر روز چهارشنبه 12خرداد آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران به سر خط خبرهای رسانه‌ها تبدیل شد.
آتش‌سوزی مهیبی که بعدا مشخص شد به‌دلیل تخریب دیواره یکی از مخازن هیدروکربن یا همان ضایعات نفتی ایجاد شده و پای شعله‌های آتش به بخش تولیدی پالایشگاه باز نشده است. البته در همین‌حال بازار روانکارها به‌واسطه ارتباط مستقیم با عملکرد پالایشگاه‌های نفتی و تامین نیاز دو پالایشگاه روغن‌سازی بهران وایرانول از پالایشگاه تندگویان به سمت نشر شایعاتی رفت که ممکن است با این حریق بازار روغن‌موتور نیز دچار التهاب شود. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» بررسی‌ها نشان می‌دهند باتوجه به اعلام 6ماه قبل پالایشگاه تهران مبنی‌بر انجام تعمیرات اساسی در این مجموعه،‌ شرکت‌های روغن‌سازی بزرگ مانند بهران و ایرانول خط دیگری را برای تامین لوب‌کات موردنیاز خود در مدت انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه تهران انتخاب کرده بودند.
تاجایی‌که نفت بهران به‌رغم داشتن ذخیره چندماهه برای لوب‌کات موردنیاز خود،‌ خریدهایش را از دو پالایشگاه بندرعباس و اصفهان انجام داده است. ازسوی‌دیگر و براساس گزارش قبلی روزنامه «دنیای‌خودرو» مبنی‌بر کاهش 50درصدی تولید روغن پایه در خردادماه،‌ تعمیرات اساسی پالایشگاه باعث شده بود میزان عرضه لوب‌کات توسط این مرکز کاهش یابد. پیش‌بینی‌ها حکایت از عرضه 37هزار تنی لوب‌کات سبک و سنگین به‌جای 74هزار تن در ماه داشت.
اما بررسی آمارهای عرضه پالایشگاه تهران در بورس کالا حکایت از توزیع 27هزارتن لوب‌کات در نیمه نخست خردادماه دارد که بیانگر به تحقق پیوستن پیش‌بینی‌ها برای کاهش تولید لوب‌کات در طول تعمیرات اساسی است.حال به‌گفته مدیران چند شرکت بزرگ روغن‌سازی،‌ آتش‌سوزی در مخازن ضایعات نفتی و خط انتقال سوخت تاثیری بر عملکرد کلی پالایشگاه نخواهد داشت و این شرکت‌ها با مشکل تامین خوراک اولیه روغن پایه مواجه نخواهند شد.
اما آنچه مشخص است، دپوی سنگین لوب‌کات توسط پالایشگاه‌هاست که می‌تواند نیاز فعلی بازار به روانکارها را حتی در صورت غیبت چندماهه پالایشگاهی مانند تندگویان تامین کند. یکی از مدیران شرکت‌های روغن‌سازی با تاکید بر اینکه بازار در روزها و هفته‌های آینده با مشکل تامین روغن‌های موتوری وصنعتی مواجه نخواهد شد، گفت: برخی شایعه‌سازی‌ها مبنی بر کمیاب شدن روغن موتور کاملا بی‌اساس است و بخش عمده‌ای از نیاز 4پالایشگاه روغن‌سازی کشور توسط پالایشگاه‌های دیگر مانند بندرعباس و اصفهان تامین خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =