بعد از تولید قایق‌ها و یدک‌کش‌های کوچک برقی برای تسهیل حمل‌ونقل دریایی، حالا نوبت به ساخت نفتکش‌های برقی رسیده و ژاپن این کار را انجام داده است. در ژاپن نفت‌کشی به‌نام e5 تولید شده که قادر به حمل نفت و انتقال سوخت به دیگر کشتی‌هاست. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بعد از تولید قایق‌ها و یدک‌کش‌های کوچک برقی برای تسهیل حمل‌ونقل دریایی، حالا نوبت به ساخت نفتکش‌های برقی رسیده و ژاپن این کار را انجام داده است. در ژاپن نفت‌کشی به‌نام e5 تولید شده که قادر به حمل نفت و انتقال سوخت به دیگر کشتی‌هاست.
این نفتکش ۶۲ متر طول دارد و توسط کنسرسیومی متشکل‌از شرکت‌های فناوری و صنعتی ژاپن در حال ساخت بوده، البته قرار است در مرحله اول دو نفتکش برقی توسط این کنسرسیوم ساخته شود که برای انتقال و تحویل سوخت در خلیج توکیو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. طراحی سیستم پیشرانه این کشتی‌های نفتکش برقی توسط شرکت کاوازاکی صورت می‌گیرد. هر یک از این کشتی‌های برقی ۴۵۳ تن وزن دارند و هر کدام دارای دو جفت باتری لیتیومی ۱۷۴۰ وات ساعتی Orca ESS هستند.
بنابراین ظرفیت کل این باتری‌ها به ۳۴۸۰ کیلووات ساعت یا ۳.۵ مگاوات ساعت می‌رسد. باتری‌های مذکور، برق موردنیاز برای فعالیت دو موتور ۳۰۰ کیلوواتی این نفتکش‌ها فراهم می‌کنند.
حداکثر سرعت این نفتکش‌ها به ۱۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مدت زمان دقیق شارژ باتری‌های این نفتکش‌ها اعلام نشده و کنسرسیوم سازنده تنها آن را ساعت‌های طولانی توصیف کرده است. آلوده نکردن محیط زیست، کار کردن روان موتورها و عدم ایجاد سروصدای زیاد، ایجاد لرزش کمتر در آب و راحتی بیشتر خدمه از جمله مزایای استفاده از تانکرهای برقی است.
همچنین در صورت وقوع بلایای طبیعی، این کشتی می‌تواند برق مورد نیاز سازمان‌های امدادی را تأمین کند. انتظار می‌رود این دو نفتکش برقی به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آماده استفاده شوند.
ابعاد کلی این نفتکش با ظرفیت ۱۳۰۰ مترمکعبی، ۶۲ متر طول، ۱۰ متر و ۳۰۰ سانت عرض است، پروژه‌ای که می‌توان نتیجه تلاش شرکت ژاپنی از آگوست ۲۰۱۹ است. هدف دولت توکیو برای استفاده از این نفت‌کش صفر شدن انتشار دی‌اکسیدکربن، مونواکسید نیروژن و اکسیدهای گوگردی «SOx» است. همچنین این کشتی از ابزارهای دیجیتالی بیشتری استفاده می‌کند که شامل تجهیزات اتوماسیون زیادی است که باعث می‌شود نیروی کار داخلی کاهش پیدا کند و کارایی عملیات‌ها افزایش پیدا کند. برنامه‌های بعدی کشتی‌ساز ژاپنی افزایش ظرفیت تانکرهای برقی، استفاده از باتری‌های هیدروژنی و معرفی مدل‌های با کارایی و امکانات بالاتر است. در واقع قرار نیست پروژه تانکرهای برقی صرفا به تولید ۷ نمونه از e5 اکتفا شود، بلکه گسترش استفاده از این نوع حمل‌ونقل در دستور کار دولت ژاپن قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =