هزینه تولید خودروهای برقی

تولید خودروهای برقی در جهان حالت روزافزون دارد و از این حیث نیاز به‌مواداولیه برای تولید باتری نیز اوج گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای برقی در جهان حالت روزافزون دارد و از این حیث نیاز به‌مواداولیه برای تولید باتری نیز اوج گرفته است. با روند کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی، پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش چندبرابری مصرف مواد اصلی تولیدکننده باتری‌های خودرو یعنی لیتیوم، نیکل و کبالت دارد.
آن‌طور که کارشناسان معتقدند درصورتی که استفاده از سوخت‌های فسیلی در خودروها در بازارهای بزرگی نظیر آمریکا، اروپا و چین تا ۲۰ سال آینده کاهش یابد یا به صفر برسد، تقاضا برای برخی مواد معدنی مانند لیتیوم و نیکل تا ۴۰ برابر افزایش خواهد یافت. همچنین مصرف ماده کبالت‌ نیز طی سال‌های آینده تا ۲۰ برابر رشد خواهد کرد.
روند برقی‌سازی در شرکت‌های بزرگ خودروسازی بیش از پیش‌بینی‌هایی است که در گذشته انجام شده و همین مساله می‌تواند سبب ایجاد بحران در تامین مواداولیه مورد نیاز برای تولید باتری شود. میزان تولید لیتیوم طی سال ۲۰۱۹ حدود ۷۷ هزار تن بوده است؛ اما برنامه‌های سفت و سخت کشورهای اروپایی و همچنین کشور چین برای افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی سبب شده است این میزان طی سال ۲۰۲۰ به‌بیش از ۴۴۰ هزار تن و طی سال ۲۰۳۰ به‌بیش از ۱.۵ میلیون‌تن برسد. مساله‌ای که سبب شده است بسیاری از کشورها به‌دنبال منابع لیتیوم در خاک خود باشند. در ایران نیز طی سال‌های گذشته مسئولین خبر از کشف لیتیوم دادند؛ اما به‌نظر می‌رسد در این بخش سرمایه‌گذاری خاصی صورت نگرفته است.
با افزایش تقاضا در اروپا میزان تولید لیتیوم در بسیاری از کشورها افزایش یافته و تولید در کشورهایی مانند شیلی، چین و برزیل طی سال‌های اخیر روند صعودی به‌خود گرفته است. با سرمایه‌گذاری سنگین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا درحوزه تولید باتری‌های برقی، به‌نظر می‌رسد قیمت این ماده نیز روند صعودی به‌خود خواهد گرفت. به‌هر حال آینده در اختیار صنعت باتری و مواد معدنی بسیار با اهمیتی مانند لیتیوم است و درصورت وجود این ماده در کشور، برای بهره‌برداری از آن باید سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =