خط تولید خودرو شاهین

زمانی در سبد محصول سایپا خودروهایی همچون تندر و پارس‌تندر، ساندرو و استپ‌وی، سی3، سی‌اس35، آریو، سراتو و انواع برلیانس وجود داشت، اما با خروج آمریکا از برجام، رنو، برلیانس، چانگان، کیا، زوتی و سیتروئن، یکی پس از دیگری از ایران رفتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،زمانی در سبد محصول سایپا خودروهایی همچون تندر و پارس‌تندر، ساندرو و استپ‌وی، سی3، سی‌اس35، آریو، سراتو و انواع برلیانس وجود داشت، اما با خروج آمریکا از برجام، رنو، برلیانس، چانگان، کیا، زوتی و سیتروئن، یکی پس از دیگری از ایران رفتند. یک نماینده مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: «عملکرد خودروسازان ازجمله سایپا در شرایط تحریم و به‌خصوص زمانی که خودروسازان خارجی کشور را ترک کردند، بسیار مثبت بود چرا که توانستند صنعت خودرو را روی پای خود نگه دارند.» پرویز اوسطی با اشاره به اقدام سایپا در جهت تولید قطعات خودرو در داخل بیان کرد: «اقدام سایپا برای بستن قرارداد به‌منظور تولید قطعات خودرو در داخل در راستای رویکرد سایپای نوین و خودکفایی داخلی است.»

اعتقاد به سایپای نوین در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها
نماینده قروه با بیان این‌که درحال‌حاضر صنعت خودرو ما از نظر کمیت با خودرو جهانی در حال رقابت است، عنوان کرد:‌ «البته در عرصه کیفیت، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و باید تلاش شود تا این عقب‌ماندگی جبران شود که خوشبختانه اعتقاد به سایپای نوین در همین راستا است.» وی افزود:‌ «باید با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت حوزه نظامی و دیگر بخش‌ها برای تولید بیشتر خودرو اقدام شود و بتوانیم یک خودرو با تولید ملی داشته باشیم.» اوسطی خاطرنشان کرد: «ادامه همکاری سایپا با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان قطعاً موجب تحول در این صنعت و جهش تولید در کشور خواهد شد.»

سیاست مجلس در قبال صنعت خودرو
اوسطی درباره سیاست مجلس در قبال صنعت خودرو اظهار داشت: «سیاست راهبردی کشور این است که از تولید پشتیبانی شود و موانع بر سر تولید حذف شود.» وی ادامه داد: «همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نمایندگان باید از صنعت خودرو حمایت کنند. چرا که حمایت از این صنعت که یک صنعت مادر است، به معنای حمایت از اشتغال و تولید است.» این نماینده مجلس تأکید کرد:‌ «سیاست مجلس در قبال صنعت خودرو یک سیاست تغییرناپذیر است و ما معتقدیم اگر حمایت جدی از این صنعت شود، در عرصه صنعت خودرو جهان حرفی برای گفتن خواهیم داشت.»

پر کردن جای شرکای خارجی با کمک شرکت‌های داخلی
در همین راستا، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درخصوص ترک ایران از سوی خودروسازان خارجی در شرایط تحریم اظهار داشت: «بعد از این اقدام شرکت‌های خودروساز خارجی، سایپا برای تأمین قطعات خودرو، قراردادهای خوبی را با شرکت‌های داخلی منعقد کرد که این حرکت بسیار مثبت محسوب می‌شود.» صدیف بدری افزود: «پس از خروج خودروسازانی مانند رنو و برلیانس، مدیران گروه خودروسازی سایپا قراردادهایی با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کردند و در جهت افزایش کیفیت خودرو گام برداشتند.» وی با اشاره به تنوع تولید خودرو در سایپا تاکید کرد: «این تنوع تولید براساس نیاز مشتریان باید باشد و ما معتقدیم هرچند صنعت خودرو حرکت رو به جلو دارد، اما باید تقویت شود.» نماینده مردم اردب یل در مجلس با بیان این‌که هر اقدامی که موجب افزایش تولید و ارتقای کیفیت خودرو باشد، مورد حمایت مجلس است، ادامه داد: «صنعت خودرو باید حمایت جدی شود تا بتواند با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در جهت تأمین قطعات خودرو در داخل حرکت کند و به موازت آن از لحاظ کیفیت و ایمنی هم باید اقدامات شایسته‌ای در این صنعت انجام شود.»

سبدی که خالی نماند
گفتنی است؛ تا دو سال پیش یعنی در سال ۹۷، از هر ۴ خودرو تولیدی سایپا، یک خودرو مونتاژی یا محصول مشترک وجود داشت که با مشارکت شرکای خارجی این خودروساز اعم از رنو، برلیانس یا چانگان تولید می‌شد و از سه خودرو باقی‌مانده معادل ۲.۵ خودرو را پراید تشکیل می‌داد. اما در سال گذشته، افزایش تولید در سایپا در غیاب پراید و محصولات مشترک با شرکای خارجی رقم خورد. البته در سال ۹۸ نیز سایپا تنها خودروساز ایرانی بود که نسبت به سال ۹۷ کاهش تولید نداشت و با کمک محصولاتی همچون تیبا، ساینا و کوییک جای پراید و محصولات مشترک را پر کرد. ولی در سال ۹۹، سایپا به تولید محصولات قبلی خود اکتفا نکرد و مدل‌های جدیدی از ساینا و کوییک را تولید و روانه بازار کرد که ساینا اس و کوییک اس ازجمله آن‌ها هستند. شاهین که محصول به‌روز و کاملا جدید سایپاست نیز پس از سال‌ها که پروژه آن متوقف بود، طی دو سال گذشته به جریان افتاد و اکنون روی خط تولید قرار دارد و در حال تحویل به مشتریان است. کراس‌اوور آریا نیز در نیمه نخست امسال به تولید خواهد رسید و خودرو جدید اطلس هم به‌زودی رونمایی خواهد شد. این تحولات در شرایطی رقم خورده که تحریم‌ها عملا امکان کوچک‌ترین تعامل با خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی را از بین برد و خودروسازان داخلی حتی برای تبادلات مالی هم دچار مشکلات عدیده‌اند. از سوی دیگر، محدودیت‌های ناشی از کرونا هم در طول سال گذشته همچون تمام دنیا بر سر صنایع کشور ما سنگینی می‌کرد. سایر معضلات و مشکلات داخلی ازجمله نوسانات نرخ ارز، تورم لجام‌گسیخته، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و... نیز در این مدت گریبان‌گیر تولید بوده‌اند که انتظار می‌رود در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» این مشکلات در مسیر تقلیل قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =