تایرهای درجه ۲

پیش‌بینی‌ها از سبد تیرماه حکایت از احتمال کاهش 30درصدی عرضه محصول توسط تایرسازان دارد. در این بررسی ترکیب سبدهای گروه صنعتی بارز،‌ یزدتایر،کویرتایر،‌ایران‌تایر و گلدستون مدنظر قرارگرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کم شدن سفرها به واسطه محدودیت‌های کرونایی از یک‌سو و کاهش قدرت خرید مردم و رکود تورمی در بازار،‌ تایرسازان را با چالش چینش سبد فروش محصولات خود مواجه کرده است بلکه بتوانند بخش بیشتری از بازار را به محصولات خود جذب کنند.سبدهایی که اگر به‌صورت هوشمندانه تنظیم نشوند توسط عوامل فروش جذب نخواهند شد و این صنعت را با چالش فروش روبه‌رو خواهد کرد. در این شماره به پیش‌بینی تحلیلی سبد فروش تایرسازان در اولین‌ماه فصل گرما خواهیم پرداخت. تحلیلی که می‌تواند مسیر روشن‌تری را پیش‌روی فعالان این بازار برای وارد کردن سرمایه‌های خود به بازار ترسیم کند.

احتمال کاهش 30درصدی عرضه محصول در تیرماه
پیش‌بینی‌ها از سبد تیرماه حکایت از احتمال کاهش 30درصدی عرضه محصول توسط تایرسازان دارد. در این بررسی ترکیب سبدهای گروه صنعتی بارز،‌ یزدتایر،کویرتایر،‌ایران‌تایر و گلدستون مدنظر قرارگرفته‌اند.اما علت کاهش 30درصدی عرضه تایر در تیرماه می‌تواند پر بودن انبار عاملان فروش شرکت‌های تولیدی و نمایندگان تایرهای وارداتی باشد.
از سوی دیگر حجم گردش نقدینگی در این صنف به دلیل الزام به فروش سامانه‌ای کالا به شدت کاهش یافته و به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است.
در چنین شرایطی احتمال دارد برخی سایزهای تایر به علت قیمت مناسب و تقاضای مصرف‌کننده دارای جذابیت باشد و خرید و فروش آنها سریع‌تر در بازار انجام شود.اما در ترکیب سبد تولیدکنندگان،‌ برخی سایزها به علت نداشتن سود متعارف در انبارها رسوب کرده‌اند و احتمال می‌رود عاملان توزیع برای خالی کردن انبارها و رسیدن به اصل سرمایه خود حتی با ضرر اقدام به فروش این سایز تایرها کنند.
بالاترین تیراژ در اختیار سایز استاندارد پراید
بر اساس تحقیقات میدانی،‌70درصد از پراید سوارها ترجیح می‌دهند از سایز استاندارد تایر خودرو خود یعنی تایرهای 165/65R13 استفاده کنند.تنها 30درصد از دارندگان خودرو پراید که آن هم قشر جوان جامعه است از تایر اسپرت این خودرو یعنی 175/60R13 در خودرویش استفاده می‌کند .برهمین اساس گروه صنعتی بارز به احتمال زیاد 60حلقه از 300حلقه تایر توزیعی در تیرماه را به سایز استاندارد پراید اختصاص خواهد داد.کویرتایر نیز احتمالا با همین تعداد وارد بازار خواهد شد اما یزدتایر ،‌ایران‌تایر و گلدستون هریک به ترتیب با 48حلقه،‌34حلقه و 20حلقه در بازار تیرماه حضور خواهند یافت. بر همین مبنا به نظر می‌رسد در ماه آینده 222حلقه تایر استاندارد پرایدی در تک سبد هر 5تولید کننده قرارخواهد گرفت که سهم 23درصدی از مجموع تایرها را به خوداختصاص خواهدداد.

جای خالی تایر پراید وانت در سبد تایرسازان
مهم‌ترین نکته در تولیدات رینگ 13که از قضا به‌تازگی واردات تمام سایز تایرهای آن به کشور نیز ممنوع شده، کمبود شدید تایرهای پراید وانت با سایز 165/70R13 است.این سایز تایر که تا کنون بیشتر توسط منابع خارجی تامین شده است به نظر م‌رسد با کمبود شدید مواجه خواهد شد.باید دید کدام تولیدکننده برای تامین این سایز تایر پیشقدم خواهد شد.
در بخش خودروهای تیبا، ریو، پیکان و پیکان وانت باید گفت 80درصد مالکان این خودروها تمایل به استفاده از سایز 175/70R13 دارند.تایر اسپرتی برای این خودروها 205/60R13 است که متاسفانه در سبد تولیدی کارخانه‌های ایرانی قرار ندارد و 13درصد افرادی که ترجیح به استفاده از این سایز تایر دارند باید نیاز خود را در بین محصولات وارداتی تامین کنند. ولی 7درصد از مالکان خودروهای مورد اشاره از سایز جایگزین داخلی یعنی 185/60R14 استفاده می کنند که به دلیل اشباع بازار به‌نظر می‌رسد به جز گروه صنعتی بارز با تعداد محدودی تایر دیگر شرکت‌ها این سایز را در سبد تیرماه خود نخواهند گنجاند.

کاهش شدید تقاضا برای تایرمحصولات خانواده ایران خودرو
در رینگ های 14 و 15 که بیشتر عمده مصرف محصولات شرکت ایران خودرو است باید به این نکته اشاره کرد که بازار از ا ین سایز تایرها اشباع بوده و تولیدکنندگان برای جذاب کردن سبد تیرماه خود باید عرضه این تایرها را به شدت کاهش دهند. همان‌طور که در جدول به آن اشاره شده است مجموع سایزهای رینگ 14و 15که در سبد تیرماه عرضه می شوند در حدود 43درصد از حجم تایر توزیعی را به خود اختصاص خواهد داد. درحالی‌که تایر مورد استفاده در گروه خانواده سایپا 54درصد از حجم سبد ها را به خود اختصاص می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =