ناوگان تجاری

طرح نوسازی خودروهای فرسوده ناوگان تجاری کشور به‌رغم آن که قرار بود کمک حال این ناوگان باشد و اهداف مختلفی ازجمله کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را دنبال کند، اما طی سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه شد و نتایج مورد نظر در این طرح محقق نشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، طرح نوسازی خودروهای فرسوده ناوگان تجاری کشور به‌رغم آن که قرار بود کمک حال این ناوگان باشد و اهداف مختلفی ازجمله کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را دنبال کند، اما طی سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه شد و نتایج مورد نظر در این طرح محقق نشد. در یکی‌دو سال اخیر نیز مشکلاتی ازجمله افزایش ناگهانی قیمت خودرو در پی جهش نرخ ارز باعث شد تا مشکلات بر سر راه این طرح، دوچندان شود. به نظر می‌رسد مسئولان نیز به‌جای آن‌که شرایط مشارکت در این طرح را با کاهش نرخ نهایی محصولات و ارایه تسهیلات، آسان‌تر کنند، اقداماتی انجام می‌دهند که باعث می‌شود این طرح به نفع دلالان و به زیان مالکان اصلی و دارندگان خودروهای فرسوده پیش برود. به گفته یکی از فعالان بازار خودروهای سنگین، یکی از شرایط مشارکت در این طرح، داشتن کارت هوشمند و فعال‌بودن خودرو در ناوگان و تایید آن از سوی وزارت راه بود که حذف شده است؛ موضوعی که به‌زعم وی، می‌تواند راه را برای ورود هرچه بیشتر و البته کم‌هزینه‌تر دلالان در طرح نوسازی باز کند.
زمینه‌ای برای حضور دلالان
پیش از این به‌منظور حذف دلالان از طرح نوسازی، مقرر شده بود تا مالکان خودروهای فرسوده کارت هوشمند فعالیت در ناوگان تجاری را در اختیار داشته باشند و وزارت راه و شهرسازی نیز فعالیت این خودروها را در ناوگان کشور تایید کند. حالا به گفته این فعال بازار خودروهای تجاری، این شرط مهم که می‌توانست بازدارنده حضور عده کثیری از دلالان در طرح نوسازی باشد، حذف شده و راه برای ورود این دلالان باز شده است. وی در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در طرح تعویض خودروهای فرسوده، شرط کامیون‌های فعال در ناوگان حمل‌ونقل برداشته شده است. قرار بود برای نوسازی خودروهای فرسوده، مدل‌های کارکرده جایگزین خودروهای فرسوده‌ای شوند که در ناوگان فعال هستند.»‌ وی افزود: «این شرط درحال‌حاضر برای مشارکت در این طرح برداشته شده است و هر فردی با در دست داشتن سند هر خودرو فرسوده‌ای فارغ از فعال بودن یا عدم فعالیت در ناوگان، امکان مشارکت در این طرح را دارد.»

فعالیت خودروهای فرسوده نیازی به تاییدیه وزارت راه ندارد
وی با اشاره به سایر شرایطی که قرار بود از ورود دلالان به این طرح جلوگیری کند، بیان کرد: «یکی از شرایط مشارکت در این طرح، برخورداری از معاینه فنی است که چندان محدودیتی برای ورود دلالان ایجاد نمی‌کند.» وی ادامه داد:‌ «با برداشته‌شدن شرط فعال بودن در ناوگان، برخی از فروشندگان در حال خریداری سند خودروهای کارکرده هستند. این موضوع نشان می‌دهد که نیازی به خودرو فعال حمل‌ونقل با کارت هوشمند وجود ندارد و شرایط تایید از سوی وزارت راه و شهرسازی هم حذف شده است.»
سند؛ 410 میلیون تومان، فرسوده فعال؛ 900 میلیون تومان!

وی با اشاره به قیمت سندها در مقایسه با خودروهای فعال در ناوگان تجاری افزود: «سند این خودروها درحال‌حاضر با قیمت 410 تا 420 میلیون تومان خریداری می‌شود. این اتفاق به ضرر رانندگان و مالکان اصلی خودروهاست و باعث دلالی در بازار این خودروها می‌شود.» این فعال بازار خودروهای تجاری بیان کرد:‌ «افرادی که این سندها را خریداری می‌کنند، بعدا خودروها را با قیمت‌های دوچندان به فروش می‌رسانند.» وی توضیح داد: «پیش از این، باید وزارت راه فعالیت خودرو در ناوگان را تایید می‌کرد. اما درحال‌حاضر یک سند با بیمه‌ دو، سه میلیون تومانی برای تعویض کافی است. به عنوان مثال خودروهای شهری، جرثقیل و... که فعالیت نداشتند و خریداری نمی‌شدند، طرفدار پیدا کرده‌اند.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «پیش از این خودروهای فعال در طرح مورد استفاده قرار می‌گرفتند که خرید و فروش آن‌ها با قیمت 900 میلیون تومان هم انجام می‌شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =