تایر

پس از سنت‌ شکنی گروه صنعتی رازی که برای اولین‌ بار تصمیم به عرضه  ۳۰ درصد محصولات رادیال سواری خود در بورس کالا گرفت،‌ دو مجموعه تایرساز زیرمجموعه گروه صنعتی رازی نیز پا به عرصه فروش تایر در بورس گذاشتند. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ابتدا شرکت یزدتایر در دویست و نود و ششمین جلسه کمیته عرضه در بورس که ۲۵خرداد ماه برگزار شد، مجوز فروش ۱۴هزار و ۶۳۰تن تایر در بورس کالا را گرفت. پیش از این نیز گروه صنعتی بارز با دو کارخانه بارز کرمان و بارز کردستان پا در این عرصه گذاشته بود. اما پس از گروه صنعتی بارز و شرکت یزدتایر، دیروز محمدرضا بهنام‌زاده، مدیرپذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل‌تایر از موافقت بورس کالا با عرضه ۱۰هزار تن تایر سواری در جلسه دویست و نود و هفتم کمیته عرضه که در آخرین روز خردادماه برگزار شد، خبر داد.

در این نامه مهلت شش‌ماهه‌ای به‌عنوان زمان معافیت از فرایند پذیرش مجدد برای آرتاویل‌تایر در نظر گرفته شده است بنابراین باید میزان مشخص‌شده تایر به روش حراج حضوری فروخته شود.

حرکت ادامه‌دار شرکت‌های تایرسازی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا درحالی صورت می‌گیرد که به‌علت رکود در بازار تایر کشور،‌ بسیاری از عاملان عمده‌فروش تایر در بازار، تمایل چندانی به خرید تعداد زیاد سبدهای فروش ندارند. با این‌حال اگرچه عرضه تایر در بورس به نوعی ایجاد یک بازار جدید در کنار بازار سنتی فروش تایر به حساب می‌آید اما تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها هنوز نسبت به این تصمیمات واکنشی نشان نداده‌اند و مشخص نیست خط‌مشی فعالان صنف لاستیک از عمده‌فروشان گرفته تا شبکه خرده‌فروشی در برخورد با این تصمیم چیست.

اما آنچه مشخص است فروش شرکت‌های تایرساز به شبکه عاملان خود همواره به صورت نقدی است و نقدفروشی در بورس در جایی کاربرد خواهد داشت که خرید از بورس به‌عنوان تنها راه خرید خودروسازان برای تامین تایر خطوط تولیدشان باشد زیرا خودروساز را می‌توان تنها مشتری صنعت تایر دانست که پرداخت‌هایش به صورت مدت‌دار صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =