اولا کاله‌نیوس مدیرعامل گروه دایملر و مرسدس بنز

ما به طور خاص با محصولات جدیدی که امروز در اختیار داریم و در سال جاری از آن‌ها رونمایی خواهیم کرد می‌توانیم مطمئن باشیم که سال ۲۰۲۱ برایمان سال خوبی خواهد بود و در ادامه سال ۲۰۲۲ هم این موفقیت ادامه پیدا خواهد کرد.

از زمانی که اولا کاله‌نیوس سمت مدیرعاملی گروه دایملر و مرسدس بنز را پذیرفت و جانشین دیتر زتشچه شد، نه فقط این گروه و برند بلکه کل صنعت خودروسازی در سایه پاندمی کرونا با مشکلات ریزو درشتی روبه‌رو شد و این مدیر سوئدی را با انواع چالش‌ها روبه‌رو کرد. هرچند کاله‌نیوس ۵۱ ساله به آینده امیدوار است و معتقد است صنعت خودروسازی در حال تجربه کردن یک دوره گذار است که در نهایت به عرضه خودروهای پاک منجر خواهد شد.

در روزهای گذشته بخش اول مصاحبه او با نشریه اتوموتیو نیوز را مطالعه کردید و در اینجا بخش پایانی این گفت‌وگو را ملاحظه می‌کنید.

چشم‌اندازتان برای سال آینده چیست؟

به نظر من سال ۲۰۲۲ می‌تواند سال بسیار بهتری نسبتع به سال جاری باشد، اما پیش‌بینی کردن همیشه کار سختی است. با این‌که عوامل خارجی ناشناخته بسیار زیادی وجود دارد؛ اما در نیمه دوم سال جاری تقاضا برای خودرو احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود این رویه تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد. این مساله باید به بهبود صنعت خودروسازی از بحران کرونا کمک کند.

ما به طور خاص با محصولات جدیدی که امروز در اختیار داریم و در سال جاری از آن‌ها رونمایی خواهیم کرد می‌توانیم مطمئن باشیم که سال ۲۰۲۱ برایمان سال خوبی خواهد بود و در ادامه سال ۲۰۲۲ هم این موفقیت ادامه پیدا خواهد کرد.

تاکنون چند گزارش‌ درباره نیت مرسدس برای خروج از بازار خودروهای جمع‌وجور منتشر شده است. برنامه شده برای این بخش از بازار چیست؟

خودروهای جمع‌وجور ما طی دو نسل گذشته در توسعه طیف محصولات و گسترش تنوع مشتریان‌مان به شکلی حیرت‌انگیز موفق عمل کرده‌اند. همچنین آن‌ها در ارتقای مالی و میزان فروش نیز بسیار موفق بوده‌اند. در نتیجه ما به‌طور کلی این بازار را ترک نخواهیم کرد زیرا موقعیت‌اهی بسیاری در طیف محصولات جمع‌وجور ما وجود دارد که برای ما سودآوری را به دنبال دارد.

چیزی که ما انجام نخواهیم داد این است که هرگز از جایگاه خود پایین‌تر نمی‌رود و با برندهای ارزان‌قیمت وارد رقابت نخواهیم شد. در عوض ما با دقت جایگاه محصولات‌مان را انتخاب خواهیم کردتا بتوانیم هم به بالاترین دستاوردها برسیم و هم محصولی عرضه کنیم که بهترین نماینده برای برند مرسدس بنز باشد.

این دقیقا همان منظوری است که من از رشد سودآور دارم و به نظرم رشد نباید به هر بهایی انجام بگیرد. در نتیجه ما به رقابت در بخش‌های بالاتر بازار خودروهای جمع‌وجور ادامه خواهیم داد و از این بازار خراج نخواهیم شد.

آیا شما تاریخ مشخصی را برای توقف تولید مدل‌های مجهز به موتورهای درون‌سوز در نظر گرفته‌اید؟

ما هنوز یک زمان رسمی را مشخص نکرده‌ایم. چیزی که گفته‌ایم این است که می‌خواهیم تا سال ۲۰۳۹ تولید ئدی اکسید کربن را به صفر برسانیم که این ۱۰ سال جلوتر از تاریخ مشخص شده در معاهده پاریس است. این تعهد تنها یک وجهی نبوده و تمرکز آن صرفاً روی محصولات ما نیست. ما درباره زنجیره تامین و تولید خودمان صحبت می‌کنیم. حدود سه چهارم از شرکت‌ها تامین‌کننده قطعات پذیرفته‌اند که در این مسیر با ما همراه شوند.

ما در راه به صفر رساندن میزان دی اکسید کربن تولیدی‌مان تا سال ۲۰۳۹ شتاب زیادی گرفته‌ایم. در نتیجه من خوش‌بین هستم که سال ۲۰۳۹ محافظه‌کارانه‌ترین سناریوی ما باشد و در عمل دست‌کم در بخش تولید بتوانیم خیلی زودتر به این هدف دست پیدا کنیم.

از تخصیص سرمایه گرفته تا منابع مهندسی ما خود را جوری آماده کرده‌ایم که بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ تمام محصولات‌مان به صورت الکتریکی عرضه شود. با این حال ما هنوز زمان مشخصی را برای کنار گذاشتن کامل موتورهای احتراق داخلی اعلام نکرده‌ایم اما مطمئنم که خیلی زودتر از آن‌چه که فکر می‌کنیم می‌توانیم به آن برسیم.

تا اینجای کار کمبود میکروچیپ‌ها چه میزان از تولید شما را کاهش داده و به نظرتان چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود؟

ما هنوز میزان کاهش تولیدمان در سه ماه اول را منتشر نکرده‌ایم اما کاهش آن‌قدر بود که ما متوجهش شویم. سه ماهه دوم هم همین وضع را خواهد داشت و در نتیجه این چالش به قوت خود باقی می‌ماند. امید ما این است که این کمبود در سه ماهه سوم و چهارم کاهش پیدا کند.

آیا کمبود میکروچیپ‌ها باعث نشد که شما به فکر تغییر راهبرد تامین میکروچیپ‌ها بیافتید؟

همه‌گیری کرونا، به ویژه زمانی که در زمستان و بهار سال قبل در همه جا گسترش پیدا کرد یک آزمون تمام عیار برای شبکه زنجیره تامین بود زیرا به یک‌باره همه چیز تعطیل شد. زمانی که سال پیش ما تولیدمان متوقف شد اصلا فکر نکردم که جژحتا یک دستگاه از کاهش تولید به خاطر ضعف زنجیره تامین است. ما تولید را متوقف کردیم تا به مسئولان در مهار کردن سرعت شیوع ویروس کمک کنیم. زنجیره تامین در مدت همه گیری نشان داد که بسیار آماده و سریع است. در رابطه با کمبود میکروچیپ‌ها سه اتفاق بسیار تاثیرگذار بود.

اولی توقف تولید در صنعت خودروسازی بود که تولیدکنندگان چیپ‌ها را واداشت تا محصولات خود را به صنایع دیگر بفرستند.

دومی طوفان زمستان در تگزاس بود که چند کارخانه تولید چیپ را از دور خارج کرد و سومین ماجرا هم آتش‌سوزی یک کارخانه تولید چیپ بسیار مهم در ژاپن بود.

این اتفاقات هیچ ربطی به همه‌گیری کرونا نداشتند بلکه در مجموع به این کمبود دامن زدند. در نتیجه به نظر من نباید واکنش بیش از اندازه‌ای به این موضوع نشان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =