بازار خودروی اروپا

براساس گزارش اخیر انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در اروپا ثبت فروش خودرو در ماه مه در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا، با رشدی ۷۴ درصدی نسبت به سال قبل به رقم ۱.۰۸ میلیون دستگاه رسید.

به نظر می‌رسد سایه شوم بحران کرونا به این زودی خیال برطرف شدن نداشته باشد و تاثیر آن همچنان بر بازار خودرو باقی بماند. برای سومین ماه متوالی، فروش خودروهای جدید در اروپا بیشتر از ازقام ناچیز سال گذشته گزارش شده اما همچنان در مقایسه با ارقام مربوط به فروش خودرو در دوران پیش از کرونا این رقم همچنان کمتر است.

بالاتر سال قبل

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس گزارش اخیر انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در اروپا ثبت فروش خودرو در ماه مه در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا، با رشدی ۷۴ درصدی نسبت به سال قبل به رقم ۱.۰۸ میلیون دستگاه رسید.

این رشد در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۰ که نمایندگی‌های فروش در سراسر قاره اروپا همچنان تعطیل بودند، قابل درک است. در حالی‌که محدودیت‌ها در برخی از بازارها مانند فرانسه همچنان برقرار مانده، سایر کشورها حتا بعد از بازگشایی بازار نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

میزان فروش ماه مه در مقایسه با مه ۲۰۱۹ از افتی ۲۵ درصدی در فروش خبر می‌دهد. براساس گزارشی که موسسه LMC اتوموتیو منتشر کرده، تقاضای پایه برای خودرو همچنان ضعیف است و با این‌که بازار آمریکا رشدی قابل توجه را از خود نشان داده، غرب اروپا همچنان بهبودی بی‌رمق را تجربه می‌کند.

کمبود میکروچیپ

علیرغم بهبود اطمینان در میان مشتریان و بخش‌های مختلف بازار بازار خودروی اروپا رشدی تدریجی داشته است. خودروسازان در سراسر جهان به خاطر کمبود میکروچیپ‌های نیمه رسانا با محدودیت‌های تولید روبه‌رو شده‌اند و این بحران به قیمت خوابیدن خط تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی در اروپا و آمریکا تمام شده است.

کمپانی فورد از تعطیلی بلند مدت دو کارخانه خود در المان خبر داده است و دو گروه خودروساز آلمانی دایملر و فولکس‌واگن نیز کارگران خود را در برنامه‌های حمایتی دولت قرار داده‌اند زیرا این بحران خط مونتاژ این شرکت‌ها را با مشل روبه‌رو کرده است.

در فرانسه جایی که نمایندگی‌های فروش تا نوزدهم ماه مه به صورت جزئی تعطیل بودند، نسبت به سال گذشته رشدی ۴۶ درصدی در فروش گزارش شده است اما این میزان همچنان ۲۷ درصد کمتر از ماه مه سال ۲۰۱۹ است. به باور جو اسپاک تحلیل‌گر موسسه آربی‌سی کپیتال مارکت، برداشته شدن محدودیت‌ها می‌تواند در ماه‌های آتی به کم شدن اختلاف بازار با فروش دوران پیش از کرونا کمک کند.

فروش گروه‌ها و برندها

در میان سه گروه بزرگ خودروسازی اروپایی به لحاظ حجم تولید، گروه خودروسازی فولکس‌واگن رشدی ۹۴ درصدی را نسبت به سال قبل در فروش خود تجربه کرده است. در همین ماه استلانتیس نیز ۶۱ درصد و گروه رنو ۲۶ درصد افزایش را در آمار فروش خود به ثبت رسانده‌اند.

برند اسمارت از برندهای فرعی دایملر در ماه مه با رشدی ۲۶۱ درصدی در بالاترین جایگاه رشد قرار گرفت و بعد از آن برندهای جگوار و لندرور به ترتیب ۱۸۴ و ۱۷۸ درصد رشد را نسبت به ماه مه سال ۲۰۲۰ در فروش خود تجربه کردند. در میان سایر برندهایی که بیشترین رشد را به ثبت رسانده‌اند، سئات (با ۱۶۴ درصد)، هوندا (با ۱۴۰ درصد)، کیا (با ۱۱۰ درصد) و هیوندای با (۱۰۵ درصد) رشد قرار دارند.

حجم فروش تویوتا نیز در ماه گذشته میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۹۸ درصد افزایش روبه‌رو بود در حالی‌که مزدا و ب‌ام‌و هر دو ۹۶ درصد رشد داشتند. در گروه خودروسازی فولکس‌واگن، برندهای اشکودا با ۹۲ درصد، آئودی با ۸۸ درصد و فولکس‌واگن با ۸۲ درصد رشد در جایگاه سه برند زیرمجموعه این گروه قرار گرفتند که بیشترین رشد فروش را تجربه کردند. فروش اوپل نیز در این ماه ۷۵ درصد، پورشه ۵۴ درصد و مرسدس بنز ۴۴ درصد رشد داشت. تا ماه مه فروش خودرو در بازار اروپا با رشدی ۳۱ درصدی به ۵.۲ میلیون دستگاه رسیده است..

آمار کشورها

ماه گذشته میلادی فروش خودرو در پنج بازار بزرگ اروپا با رشد همراه بود که در میان‌آن‌ها انگلستان با ۶۷۴ درصد رشد در جایگاه اول و اسپانیا با ۱۷۸ درصد رشد در فروش در مقام دوم قرار گرفت. فرانسه ۴۶ درصد، ایتالیا ۴۳ درصد و آلمان به عنوان بزرگتارین بازار خودروی منطقه ۳۷ درصد رشد را در بازار خود به ثبت رساندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =