بازار اتوبوس‌ها

هر گردشگر ورودی به ارمنستان، خواه‌ناخواه با خرید واحد پولیِ این کشور، برای ارمنستان ارزآوری خواهد داشت و این در حالی است که از هزینه اجاره اقامتگاه گرفته تا خرید خوراک و پوشاک و تزریق پول به ناوگان حمل‌ونقل این کشور، همه درنهایت برای این همسایه شمال‌غربیِ ایران، فایده به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،واکسیناسیون رایگان کرونا در ارمنستان، طی روزهای اخیر یکی از پربسامدترین خبرها در جامعه ایرانی بوده است. ارمنستانی که خودش 3میلیون‌نفر جمعیت دارد، صدها هزار واکسن کرونا خریداری کرده و ازآنجاکه شهروندان این کشور تمایل زیادی به انجام واکسیناسیون کرونایی ندارند، دولت این کشور تصمیم گرفته برای استفاده از واکسن‌های خریداری شده و همزمان بهبود وضعیت صنعت گردشگری در این کشور، گزینه واکسیناسیون رایگان گردشگران خارجی را در دستور کار قرار بدهد. تصمیم دولت این کشور البته هوشمندانه بوده است. براساس آمارهای رسمی، تاکنون کمتر از 75هزار دوز واکسن کرونا به شهروندان ارمنستانی تزریق شده و بقیه واکسن‌های وارداتی می‌توانند در اختیار گردشگران خارجی قرار بگیرند. این در حالی است که بازار کرایه دربستی اتوبوس و خودرو از شهرهای ایرانی به مقصد پایانه مرزی «نوردوز» در مرز ایران و ارمنستان هم این روزها داغ شده است. بررسی‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد کرایه اتوبوس دربستی از تهران به مرز «نوردوز» برای هر مسافر بین 400 تا 480هزارتومان هزینه خواهد داشت. کرایه تاکسی دربستی نیز بین 4 تا 5میلیون‌تومان است و البته نرخ‌ها در مورد تاکسی توافقی هستند.

هر گردشگر ورودی به ارمنستان، خواه‌ناخواه با خرید واحد پولیِ این کشور، برای ارمنستان ارزآوری خواهد داشت و این در حالی است که از هزینه اجاره اقامتگاه گرفته تا خرید خوراک و پوشاک و تزریق پول به ناوگان حمل‌ونقل این کشور، همه درنهایت برای این همسایه شمال‌غربیِ ایران، فایده به دنبال خواهد داشت.
در این میان، ظاهرا ایرانی‌ها ازجمله اتباعی بوده‌اند که بیشترین میزان استقبال را از واکسیناسیون کرونا در ارمنستان داشته‌اند. چند روز پیش هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان از استقبال گسترده ایرانی‌ها از واکسیناسیون کرونای در ارمنستان خبر داده و گفته بود تعداد ایرانی‌هایی که برای دریافت واکسن به ارمنستان می‌روند، بسیار زیاد است. او گفت: «ارتباط زمینی با ارمنستان هنوز راه‌اندازی نشده ولی رفت‌وآمدها از طریق هوایی انجام می‌شود. دولت ارمنستان نیز برنامه خاصی برای واکسیناسیون ندارد، این در حالی است که همه پروازهایی که از ایران به ارمنستان رفته یا بازگشته‌اند، تقریبا پر بوده است.»

سفر هوایی به ایروان، گزینه‌ای برای ثروتمندان
بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد هزینه سفر هوایی از فرودگاه امام‌خمینی(ره) در تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ایروان، قیمت‌های متغیری دارد، اما بلیت پروازهایی که در لحظه تنظیم این گزارش قابل‌تهیه هستند، بین 7 تا 24‌میلیون‌تومان قیمت دارند. بر این‌اساس، پرواز با هواپیماهای «هواپیمایی‌قطر»، حدود 7‌میلیون و 600 هزارتومان قیمت دارد، این در حالی است که پروازهایی با 2توقف در دوحه (قطر) و بیروت (لبنان)، تا 24میلیون‌تومان هم هزینه خواهند داشت. اما ظاهرا سفر زمینی به ارمنستان هم به اندازه سفر هوایی طرفدار دارد و حتی شاید به‌دلیل هزینه‌ها، پرطرفدارتر هم باشد. فاصله زمینی تهران تا ایروان، حدود 1200کیلومتر است که 600کیلومتر از آن در آزادراه تهران-تبریز طی می‌شود. اتوبوس در ادامه مسیر حدود 130کیلومتر فاصله میان تبریز تا جلفا را طی می‌کند و از جلفا تا مرز ارمنستان هم حدود 90کیلومتر به راه خود ادامه می‌دهد. بقیه مسیر در خاک ارمنستان خواهد بود. به طور کلی، طی‌کردن این مسیر دستکم 17ساعت طول می‌کشد و به‌طورطبیعی، خسته‌کننده خواهد بود. علاوه‌بر این، معطلی 2 تا 3ساعته در مرز، به‌دلیل بررسی پاسپورت مسافران و مواردی از این دست را هم باید به مدت زمان سفر اضافه کنید.
بررسی وب‌سایت‌های فروش آنلاین بلیت اتوبوس هم نشان می‌دهد حداقل قیمت بلیت اتوبوس از پایانه بیهقی در تهران به ایروان هم 700هزارتومان است، درحالی‌که اکنون ظرفیت بسیار محدود است و به‌دلیل واکسیناسیون رایگان کرونا در ارمنستان، تقاضا به شدت بالاست. علاوه‌بر این، مسیر اتوبوسیِ مستقیم به ایروان، از مبدأ شهرهایی مانند اصفهان و تبریز هم وجود دارد.

ارمنستان، دربست 10میلیون‌تومان
با این همه، طی روزهای اخیر، شیوه‌های دیگری هم برای سفر به ارمنستان به شیوه زمینی طرفدار پیدا کرده است. تماس خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» با برخی دفاتر اتوبوسرانی در غرب تهران نشان می‌دهد که هزینه کرایه یک اتوبوس دربستی برای مسیر رفت‌وبرگشت برای سفر به پایانه مرزی «نوردوز»، بین 10 تا 12‌میلیون تومان است. به این ترتیب، حتی اگر یک اتوبوس VIP با 25نفر سرنشین را در نظر بگیریم، هزینه رفت‌وبرگشت با اتوبوس به مرز ارمنستان، برای هر نفر بین 400 تا 480هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که براساس شنیده‌ها، امکان تزریق واکسن حتی در نزدیکی مرز هم وجود دارد و به همین دلیل، کرایه اتوبوس دربستی به مقصد ارمنستان روبه‌افزایش است.

تاکسی‌های دربستی و قیمت‌های توافقی
این در حالی است که کرایه خودرو دربستی برای سفر به مرز ارمنستان هم این روزها اوج گرفته و البته قیمت‌ها در اینجا کاملا توافقی هستند. تماس‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد هزینه رفت‌وبرگشت یک تاکسی سمند از تهران به مرز «نوردوز»، بین 4 تا 5میلیون‌تومان هزینه دربر دارد. از آن سو، در حالی که خودروهای ایرانی به‌طور کلی می‌توانند با برخی فرآیندهای قانونی وارد خاک ارمنستان هم شوند، به‌دلیل تفاوت بالای قیمت بنزین در ایران و ارمنستان، عمده راننده‌های ایرانی تمایلی به انجام این کار ندارند.
به این ترتیب، ظاهرا عدم تمایل شهروندان ارمنستانی به تزریق واکسن، دستکم برای صاحبان برخی وسایل حمل‌ونقل در ایران سودآور بوده است. تازمانی‌که نسبت واکسیناسیون درکشورها مشابه یکدیگر نباشد و واکسیناسیون برای شهروندان خارجی هم جزو گزینه‌ها محسوب شود، روند کنونی می‌تواند ادامه‌دار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =