تایر‌های سینتوراتو پی ۸

برای افزایش کارایی رویه تایر، علاوه‌بر استفاده از مواد تشکیل‌دهنده خاص ‌معمولا آن‌را با طرح‌های خاصی شیاردار و منقوش می‌کنند. خطوطی که به آنها گل یا پترن (Pattern)  می‌گویند و کارکردهای مختلفی دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای افزایش کارایی رویه تایر، علاوه‌بر استفاده از مواد تشکیل‌دهنده خاص ‌معمولا آن‌را با طرح‌های خاصی شیاردار و منقوش می‌کنند. خطوطی که به آنها گل یا پترن (Pattern) می‌گویند و کارکردهای مختلفی دارند. طرح گل علاوه بر زیبایی ظاهر تایر، در کارکرد بهینه آن ازنظر چنگ‌زنی بهتر، ترمزگیری مناسب‌تر، راندن آب سطح جاده به طرفین و همچنین خنک کردن تایر بسیار موثر است.
با توجه به شرایط مختلف جاده‌ای و حرکتی،‌ هر گروه از گل‌های تایر برای کارکردهای خاص طراحی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال تایرهایی که برای کار در معادن و جاده‌های خاکی طراحی می‌شوند، گل‌های مناسب خود را دارند. در تایرهای سنگین برخی گل‌ها برای چرخ‌های عقب و گروه دیگر برای چرخ‌های جلو مناسب‌ترند. بنابراین انتخاب گل متناسب با کارکرد موردنظر می‌تواند کارایی و دوام بیشتر، ‌فرمانگیری بهتر و صدای کمتر را به‌دنبال داشته باشد.
درمجموع می‌توان گل‌های تایر را با توجه به کارکردها وکاربردهای آن به صورت مندرج در صفحات بعدی گروه‌بندی کرد.

طرح نیم‌دنده ( گل عقب –LUG)
این طرح گل‌مخصوص محور عقب خودروهای کامیونی و وانتی، مطابق شکل دارای شیارهای عرضی در سراسر محیط است.
طرح نیم‌دنده راندن و پیش بردن خودرو را به خوبی انجام داده و قدرت چنگ‌زنی و ترمزگیری بسیارخوبی دارد ولی در سرعت‌های بالا صدای زیادی تولید می‌کنند و در صورت استفاده درمحورجلو موجب سفت شدن فرمان، کندگی گل، ترک بین گل‌ها و سایش پله‌ای تایر می‌شود. بنابراین توصیه می شود از این طرح فقط در محورهای میانی و عقب استفاده شود.

طرح چهار خط ( گل جلو – RIB)
در این‌جا منظور از خط؛ ‌شیارهایی هستند که به طور محیطی در سراسر تایر به‌چشم می‌خورند.
تعداد این شیارها عموما 3 یا 4 شیار است ولی در بازار این طرح را چهارخط می‌نامند. باتوجه به فرمان‌پذیری مناسب و پایداری حرکتی خوب، عموما از این طرح در محورجلو استفاده می‌شود. به علت تفاوت عملکرد این طرح در انتقال نیروی موتور به جاده نسبت‌به طرح گل عقب، استفاده از طرح گل جلو در محورهای انتقال نیرو توصیه نمی‌شود.


طرح دو خط ( گل جلو – SEMI RIB)
این طرح ترکیبی از نیم‌دنده و چهارخط است و دارای شیار محیطی در مرکز تایر و شیارهای عرضی اطراف تایر است. از این طرح به‌دلیل فرمانگیری خوب و ترمزگیری مناسب در محورجلو خودروهای کامیونی و وانتی استفاده می‌شود.
طرح ترکیبی ( بلوک و ریب )
این طرح عموما در تایرهای رادیال و به‌خصوص رادیال سواری مورداستفاده قرار می‌گیرد. شرایط حرکتی و ابعاد خودروهای سواری به‌گونه ای است که در محورهای جلو و عقب از طرح گل یکسان استفاده می‌شود. طرح گل تایر خودروهای سواری بسیار متنوع و به‌گونه ای است که علاوه‌بر تامین خصوصیاتی نظیر مقاومت غلتشی کم (مصرف سوخت کمتر)، چنگ‌زنی و ترمزگیری خوب، قابلیت بیرون راندن آب هنگام تماس با جاده، ‌فرمان‌گیری مناسب و حرکت نرم و راحت، باید از ظاهری زیبا نیز برخوردار باشد.

طرح جهت‌دار (Direction )
این طرح که در تایر خودروهای سواری کاربرد دارد، علاوه‌بر پایداری مناسب هنگام حرکت در جاده‌های خیس، در سرعت‌های بالا دارای تحمل و دوام بسیار خوبی است.
طرح جهت‌دار شیارهای جانبی دردو طرف خط مرکزی تایر ودر یک جهت دارد بنابراین هنگام نصب تایر روی رینگ باید دقت کرد که جهت شیارها با جهت حرکت روبه جلوی خودرو همسو و هماهنگ باشد. روی دیواره‌های تایر جهت‌دار، جهت صحیح نصب تایر با شکلی شبیه فلش و عبارت Rotation مشخص شده است.
تولید صدا هنگام حرکت در سرعت‌های بالا در این طرح نسبت به طرح ترکیبی به نسبت قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =